Jaguar XKSS je vlastně silniční verze závodního modelu D-Type.

Jaguar XKSS je vlastně silniční verze závodního modelu D-Type.

Dostal ale luxusnější dvoumístný interiér, nárazníky a podobné záležitosti. Určen byl pro export do USA.

Dostal ale luxusnější dvoumístný interiér, nárazníky a podobné záležitosti. Určen byl pro export do USA.

Vzniknout mělo 25 kusů, ale devět rozestavěných bylo zničeno při požáru továrny. Nyní je Jaguar vyrobí znovu.

Vzniknout mělo 25 kusů, ale devět rozestavěných bylo zničeno při požáru továrny. Nyní je Jaguar vyrobí znovu.

Závodní D-Type přidáváme ke srovnání.

Závodní D-Type přidáváme ke srovnání.

Jaguar D-Type se prosadil v Le Mans, včetně nešťastného ročníku 1955.

Jaguar D-Type se prosadil v Le Mans, včetně nešťastného ročníku 1955.

Řadový šestiválec 3,4 litru ze sebe uměl dostat přes 300 koní. V silničním XKSS měl 250 koní.

Řadový šestiválec 3,4 litru ze sebe uměl dostat přes 300 koní. V silničním XKSS měl 250 koní.

Dostal ale luxusnější dvoumístný interiér, nárazníky a podobné záležitosti. Určen byl pro export do USA.
Vzniknout mělo 25 kusů, ale devět rozestavěných bylo zničeno při požáru továrny. Nyní je Jaguar vyrobí znovu.
Závodní D-Type přidáváme ke srovnání.
Jaguar D-Type se prosadil v Le Mans, včetně nešťastného ročníku 1955.
6
Fotogalerie

Jaguar vyrobí devět kusů modelu XKSS, prvního supersportu na světě

V roce 1957 bylo devět modelů XKSS zničeno požárem továrny. Nyní je Jaguar vyrobí znovu.

Pozdě, ale přece. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divize Jaguar Classics ručně vyrobí devět chybějících modelů Jaguar XKSS, které byly zničeny při požáru továrny v roce 1957. Původně mělo vzniknout 25 kusů modelu XKSS, nakonec se jich ale na silnice právě kvůli požáru dostalo jen 16.

Original XKSS 1.jpgOriginal XKSS 2.jpgXKSS Side Render Preview (1).jpg
Jaguar XKSS vznikl na základech závodního modelu D-Type. Dostal ale dvoumístný interiér, skládací střechu, nárazníky a další nutnosti pro silniční provoz

Jaguar XKSS byla silniční verze závodního Jaguaru D-Type. Vlastně bychom ho mohli považovat za vůbec první opravdový supersport na světě, který přinesl závodní techniku „běžnému“ spotřebiteli. No, běžnému... Model XKSS stál ve své době zhruba stejně jako ucházející dům.

Jak vlastně Jaguar XKSS vznikl? Po závodní sezóně roku 1956 měla automobilka v továrně Browns Lane několik částečně zkompletovaných závodních D-Typů, ale nevěděla, co s nimi. V USA se objevila poptávka po exkluzivních evropských sportovních modelech a bylo rozhodnuto, že D-Type bude předělán na silniční verzi a vyvezen do USA.

Na závodním D-Typu se toho moc po technické stránce nezměnilo, nicméně auto muselo dostat sedačku spolujezdce, druhé dveře a plnohodnotné čelní okno, stejně tak čalounění do interiéru a další základní luxusní prvky výbavy. Zmizela i „ploutev“ za řidičem a zesilující přepážka v interiéru. Přibyly i chromované nárazníky.

photos_jaguar_d-type_1955_1.jpgimages_jaguar_d-type_1955_1.jpgwallpapers_jaguar_d-type_1955_2.jpg
Závodní D-Type měl jednomístný kokpit a charakteristickou ploutev za řidičem. Nepotřeboval nárazníky a podobné zbytečnosti. Nakonec bylo vyrobeno více závodních D-Typů než silničních XKSS

Jaguar XKSS používal stejný řadový šestiválec 3,4 litru jako závodní D-Type, výkon byl okolo 250 koní. S ním se dostal Jaguar na 100 km/h za pět sekund a rozjel se na více než 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil například Steve McQueen, který ho používal k denní potřebě.

Jaguar očekává, že se každý z ručně vyrobených modelů XKSS prodá za zhruba 1,5 milionu dolarů, tedy za asi 36 milionů korun. První kusy by měly dorazit k zákazníkům na jaře 2017.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud