Jaguar vyrobí devět kusů modelu XKSS, prvního supersportu na světě

V roce 1957 bylo devět modelů XKSS zničeno požárem továrny. Nyní je Jaguar vyrobí znovu.

Pozdě, ale přece. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divize Jaguar Classics ručně vyrobí devět chybějících modelů Jaguar XKSS, které byly zničeny při požáru továrny v roce 1957. Původně mělo vzniknout 25 kusů modelu XKSS, nakonec se jich ale na silnice právě kvůli požáru dostalo jen 16.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XKSS vznikl na základech závodního modelu D-Type. Dostal ale dvoumístný interiér, skládací střechu, nárazníky a další nutnosti pro silniční provoz

Jaguar XKSS byla silniční verze závodního Jaguaru D-Type. Vlastně bychom ho mohli považovat za vůbec první opravdový supersport na světě, který přinesl závodní techniku „běžnému“ spotřebiteli. No, běžnému... Model XKSS stál ve své době zhruba stejně jako ucházející dům.

Eagle Spyder GT je další variace na téma E-Type za 24 milionů

Eagle Spyder GT je další variace na téma E-Type za 24 milionů

Jak vlastně Jaguar XKSS vznikl? Po závodní sezóně roku 1956 měla automobilka v továrně Browns Lane několik částečně zkompletovaných závodních D-Typů, ale nevěděla, co s nimi. V USA se objevila poptávka po exkluzivních evropských sportovních modelech a bylo rozhodnuto, že D-Type bude předělán na silniční verzi a vyvezen do USA.

Na závodním D-Typu se toho moc po technické stránce nezměnilo, nicméně auto muselo dostat sedačku spolujezdce, druhé dveře a plnohodnotné čelní okno, stejně tak čalounění do interiéru a další základní luxusní prvky výbavy. Zmizela i „ploutev“ za řidičem a zesilující přepážka v interiéru. Přibyly i chromované nárazníky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Závodní D-Type měl jednomístný kokpit a charakteristickou ploutev za řidičem. Nepotřeboval nárazníky a podobné zbytečnosti. Nakonec bylo vyrobeno více závodních D-Typů než silničních XKSS

Jaguar XKSS používal stejný řadový šestiválec 3,4 litru jako závodní D-Type, výkon byl okolo 250 koní. S ním se dostal Jaguar na 100 km/h za pět sekund a rozjel se na více než 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil například Steve McQueen, který ho používal k denní potřebě.

Víkendové čtení: Steve McQueen a Jaguar XK-SS

Víkendové čtení: Steve McQueen a Jaguar XK-SS

Jaguar očekává, že se každý z ručně vyrobených modelů XKSS prodá za zhruba 1,5 milionu dolarů, tedy za asi 36 milionů korun. První kusy by měly dorazit k zákazníkům na jaře 2017.

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Test letních pneumatik má překvapivého vítěze. Mladou značku Falken

Autoklub ADAC otestoval šestnáct letních pneumatik v rozměru 205/55 R16 V a čtrnáct plášťů 175/65 R14 T.

dnes | Radek Pecák | 2 příspěvky
Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků