Jaguar vyrobí devět kusů modelu XKSS, prvního supersportu na světě

V roce 1957 bylo devět modelů XKSS zničeno požárem továrny. Nyní je Jaguar vyrobí znovu.

Pozdě, ale přece. Britská automobilka doplní stavy a pod taktovkou divize Jaguar Classics ručně vyrobí devět chybějících modelů Jaguar XKSS, které byly zničeny při požáru továrny v roce 1957. Původně mělo vzniknout 25 kusů modelu XKSS, nakonec se jich ale na silnice právě kvůli požáru dostalo jen 16.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XKSS vznikl na základech závodního modelu D-Type. Dostal ale dvoumístný interiér, skládací střechu, nárazníky a další nutnosti pro silniční provoz

Jaguar XKSS byla silniční verze závodního Jaguaru D-Type. Vlastně bychom ho mohli považovat za vůbec první opravdový supersport na světě, který přinesl závodní techniku „běžnému“ spotřebiteli. No, běžnému... Model XKSS stál ve své době zhruba stejně jako ucházející dům.

Eagle Spyder GT je další variace na téma E-Type za 24 milionů

Eagle Spyder GT je další variace na téma E-Type za 24 milionů

Jak vlastně Jaguar XKSS vznikl? Po závodní sezóně roku 1956 měla automobilka v továrně Browns Lane několik částečně zkompletovaných závodních D-Typů, ale nevěděla, co s nimi. V USA se objevila poptávka po exkluzivních evropských sportovních modelech a bylo rozhodnuto, že D-Type bude předělán na silniční verzi a vyvezen do USA.

Na závodním D-Typu se toho moc po technické stránce nezměnilo, nicméně auto muselo dostat sedačku spolujezdce, druhé dveře a plnohodnotné čelní okno, stejně tak čalounění do interiéru a další základní luxusní prvky výbavy. Zmizela i „ploutev“ za řidičem a zesilující přepážka v interiéru. Přibyly i chromované nárazníky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Závodní D-Type měl jednomístný kokpit a charakteristickou ploutev za řidičem. Nepotřeboval nárazníky a podobné zbytečnosti. Nakonec bylo vyrobeno více závodních D-Typů než silničních XKSS

Jaguar XKSS používal stejný řadový šestiválec 3,4 litru jako závodní D-Type, výkon byl okolo 250 koní. S ním se dostal Jaguar na 100 km/h za pět sekund a rozjel se na více než 240 km/h. Jaguar XKSS vlastnil například Steve McQueen, který ho používal k denní potřebě.

Víkendové čtení: Steve McQueen a Jaguar XK-SS

Víkendové čtení: Steve McQueen a Jaguar XK-SS

Jaguar očekává, že se každý z ručně vyrobených modelů XKSS prodá za zhruba 1,5 milionu dolarů, tedy za asi 36 milionů korun. První kusy by měly dorazit k zákazníkům na jaře 2017.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků