Jaguar uvádí první luxusní crossover F-Pace

Jaguar uvádí první luxusní crossover F-Pace

Přepychový Jaguar F-PACE byl světové veřejnosti představen v předvečer frankfurtského autosalonu netradičním způsobem. F-PACE předvedl svůj dynamický výkon při zvládnutí největší 360tistupňové smyčky světa. Přepychový Jaguar F-PACE je výkonný crossover navržený a zkonstruovaný tak, aby poskytoval maximální agilitu, okamžitou odezvu a kultivovanost společně s bezkonkurenční dynamikou a každodenní využitelností. Model je postaven na technologii lehké hliníkové architektury Jaguaru. Kombinuje čistotu linií, povrchů a proporcí s prvky inspirovanými modelem F-TYPE, jako jsou klenuté zadní boky, průduchy v blatnících a osobitá grafika koncových svítilen. Prvky jako úzké světlomety kompletně osazené LED technikou, kovaná 22palcová kola a krátký přední převis přenáší do výroby designovou vizi konceptu C-X17. Nový model přepraví v nejvyšším komfortu pět cestujících. Úložný prostor má kapacitu 650 litrů.

Luxusní vůz nabízí i nejmodernější technologie multimediálního systému a konektivity. Systém InControl Touch Pro má dotykový displej s úhlopříčkou 10,2 palců, výkonný čtyřjádrový procesor a pevný disk a pracuje v ultrarychlé síti Ethernet. Uživatelské rozhraní je intuitivní a grafika ostrá, s velmi rychlou odezvou. K wifi hot-spotu ve voze lze připojit až osm koncových zařízení. Navigační systém vám může ušetřit čas, neboť si pamatuje vaši pravidelnou trasu, poskytuje navádění doslova „od dveří ke dveřím“ a dokonce zvládne informovat ostatní o čase vašeho příjezdu. Navigaci lze také zobrazit přes celou šířku HD displeje virtuálního přístrojového štítu.

Lehká hliníková architektura, která se dnes těší pověsti celosvětově uznávané technologie a designu využití hliníku, byla pro tým inženýrů a designérů Jaguar ideálním východiskem. Od začátku se jednalo o modulární strukturu, aby bylo možné umístit kola přesně tam, kde je to ideální vzhledem k proporcím, dynamice a praktičnosti tohoto výkonného crossoveru.

Zcela nový F-PACE je dlouhý 4 731 mm a rozvor činí 2 874 mm. Má charakteristický štíhlý profil, krátký přední převis a nabízí mimořádně prostorný interiér. Objem zavazadlového prostoru je 650 litrů. Lehkou, tuhou konstrukci karoserie tvoří z 80 % hliník a jde o první monokok s takto vysokým podílem hliníku v daném segmentu. Dalšího snížení hmotnosti bylo dosaženo díky kompozitním dveřím zavazadlového prostoru a použití hořčíku u dílů jako jsou příčné nosníky. Verze s přímo řazenou převodovkou, vznětovým motorem o výkonu 180 koní a pohonem zadních kol váží pouze 1 665 kg a dosahuje emisí CO2 okolo 129 g/km. S kompresorem přeplňovaným zážehovým šestiválcovým motorem o výkonu 380 koní z modelu F-TYPE pod hliníkovou kapotou dokáže Jaguar F-PACE zrychlit z nuly na 100 km/h za pouhých 5,1 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Nejnovější Jaguar F-PACE zůstává zcela věrný našim designovým principům, takže okamžitě prozrazuje, že se jedná o vůz značky Jaguar. Jak byste očekávali, nabízí prostorný interiér, který je ve skutečnosti ještě větší. Díky našemu přístupu k povrchům, proporcím a čistotě linií jsme navrhli vůz, který považuji za nejvyváženější a nejatraktivnější ve své třídě,“ řekl Ian Callum, Director of Design Jaguar.

Vysoká torzní tuhost karoserie umožňuje přednímu zavěšení s dvojitými příčnými rameny a zadnímu zavěšení Integral Link z modelu F-TYPE fungovat ještě lépe. Společně se standardním vektorováním točivého momentu a elektrickým posilovačem řízení, naladěným pro co nejvyšší možnou citlivost a odezvu, patří tento model k nejlepším v oblasti jízdních vlastností a ovladatelnosti. Dokonce i základní verze těží z předností standardně používaných jednoplášťových tlumičů, ale ještě pro lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost měří elektronicky řízený systém Adaptive Dynamics 100x za sekundu pohyb karoserie a 500x za sekundu pohyb kol. To zaručuje optimální tlumicí síly za jakýchkoli podmínek.

Pro nadšené řidiče je zde systém Configurable Dynamics. Ten byl poprvé použit u modelu F-TYPE a umožňuje individuální nastavení odezvy na sešlápnutí plynu, samočinné převodovky, řízení a je-li instalován, tak i systému Adaptive Dynamics.

Jde o výkonný crossover s vynikající dynamikou, přesto poskytuje plavnou, tichou jízdu. Design inspirovaný modelem F-TYPE kombinuje výrazný vzhled s prostorným interiérem a mimořádně velkým zavazadlovým prostorem. Společně s naším inovativním multimediálním systémem, vyspělým systémem pohonu všech kol a řadou technologií aktivní bezpečnosti tak F-PACE promění každou cestu v lepší a příjemnější zážitek,“ dodal Kevin Stride, Vehicle Line Director Jaguar F-PACE.

Systém pohonu všech kol (AWD) typu torque-on-demand tohoto modelu patří mezi nejvyspělejší a zvládne nejvyšší točivý moment. Využívá pokročilý řídicí systém inteligentního řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD), který byl poprvé vyvinut pro systém AWD u modelu F-TYPE. Systém IDD zachovává agilitu a charakter řízení pohonu zadních kol, ale dokáže nepozorovaně přenést točivý moment na přední kola a využít tak lepší trakci na jakémkoli povrchu a za jakéhokoli počasí.

Díky režimu Adaptive Surface Response (ASR), vyvinutému z technologie Land Rover Terrain Response, je v náročných podmínkách systém AWD ještě efektivnější. Režim ASR je integrován do systému Jaguar Drive Control. Identifikuje typ povrchu a optimalizuje mapování pohonné jednotky a systému kontroly dynamické stability. ASR, poprvé představený v modelu XF, byl vylepšen o třetí režim pro hluboký sníh a šotolinu.

Další prvotřídní technologií vyvinutou pro nepříznivé podmínky je systém All Surface Progress Control (ASPC). Aby maximálně využil dostupnou přilnavost, systém ASPC samočinně reguluje plyn a brzdy. To dovoluje plynulý rozjezd vozu a řidič tak jen otáčí volantem. Systém ASPC funguje při rychlosti 3,6 km/h až 30 km/h a řidič volí požadovanou rychlost pomocí tlačítek tempomatu. ASPC je kompatibilní jak s pohonem zadních, tak i všech kol. Řidiči ale mohou stále používat plynový pedál, kdy je k dispozici funkce Low-Friction Launch (LFL). Ta využívá velmi progresivní mapování plynu, takže se vůz snadněji ovládá, a F-PACE je prvním Jaguarem, který ji nabízí.

Nejnovější model značky Jaguar byl zkonstruován tak, aby vyhověl těm nejpřísnějším celosvětovým bezpečnostním standardům. Díky řadě vyspělých asistenčních systémů pro řidiče je na stejně vysoké úrovni také standard aktivní bezpečnosti. Nejmodernější stereo kamera v centru systému autonomního nouzového brzdění nyní obsahuje funkci detekce chodců. Podporuje také varování před opuštěním jízdního pruhu, systém pro udržení v jízdním pruhu, rozpoznávání dopravních značek, inteligentní omezovač rychlosti a systém monitorování stavu řidiče.

S Jaguar F-PACE přináší také světovou novinku, a to příslušenství Jaguar Activity Key. Jde o vodotěsný, nárazuvzdorný náramek s integrovaným transpondérem. Tato nositelná technologie, poprvé použitá v tomto segmentu, podporuje aktivní životní styl, neboť umožňuje bezpečné uzamčení klíčů ve vozidle. Neocenitelná funkce pro milovníky surfingu či jízdy na kajaku. Uzamčení modelu F-PACE pomocí Activity Key deaktivuje všechny klíče ponechané ve vozidle.

Shrnutí řady

Řadu nového modelu F-PACE budou tvořit následující verze: F-PACE Pure, F-PACE Prestige, F-PACE Portfolio, F-PACE R-Sport, F-PACE S a F-PACE First Edition.

Zákazníci budou mít na výběr z několika pohonných jednotek: vznětový čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 180 koní, s přímo řazenou převodovkou s RWD/AWD a samočinnou převodovkou s AWD; zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 240 koní se samočinnou převodovkou s RWD; vznětový V6 o objemu 3,0 litru s výkonem 300 koní se samočinnou převodovkou s AWD; kompresorem přeplňovaný zážehový V6 o objemu 3,0 litru s výkonem 340 a 380 koní se samočinnou převodovkou s AWD.

Jaguar F-PACE se vyrábí v závodě společnosti Jaguar Land Rover v Solihullu společně se sportovním sedanem Jaguar XE.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků