Jaguar má nůž na krku, musí se stát ziskovým

Britská automobilka Jaguar má nyní doslova nůž na krku, který jí pod ním drží její majitel, tedy koncern Ford. Američanům již došla trpělivost a nehodlají nadále dotovat extrémní ztrátovost britské automobilky. Pokud se tedy nezačne ekonomická situace Jaguaru zlepšovat, dojde na uzavření, nebo prodej. Právě prodej ještě před několika měsíci vedení koncernu, ale i vedení automobilky odmítalo, přitom zájem prý projevila francouzská automobilka Renault. Jaguar dostal v loňském roce injekci ve výši 2,1 mld. dolarů (přibližně 50 mld. Kč) na zlepšení situace a také na otočení ekonomických výsledků. Přes tuto dotaci vykázal Jaguar ztrátu přes 740 mil. dolarů (přibližně 17 mld. Kč).

Po roce 1989, kdy automobilku Jaguar koncern Ford převzal, se zhoršuje její ekonomická situace a také jí ubývá klientů. Z automobilky, která vyráběla luxusní vozy pro "horních deset tisíc", se stala masová záležitost s běžnou technikou Fordu, ovšem za původní ceny. Právě tento krok, kdy Jaguar přišel s verzí kombi, nasadil naftové motory a mohutně využívá koncernových dílů, hlavně z modelu Ford Mondeo, z něj zřejmě dělá nezajímavé auto pro původní zákazníky. Ti nehodlají dávat takové sumy peněz za modely splňující nároky pouze běžné klientely, na druhou stranu běžní zákazníci nemají dostatek financí, aby si takový vůz zakoupili. Nemalou měrou se o úbytek zákazníků postarala i zvětšená poruchovost nových modelů.

Jak to s automobilkou Jaguar dopadne, se ukáže nejdříve za rok, kdy budou k dispozici nové hospodářské výsledky a projeví se změny, které v Jaguaru nastaly. Pokud ani po roce nebude vykazovat Jaguar tendenci k růstu, přijde doba, kdy Ford definitivně rozhodne, co s touto ztrátovou automobilkou udělá.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 24 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků