Jaguar má nůž na krku, musí se stát ziskovým

Britská automobilka Jaguar má nyní doslova nůž na krku, který jí pod ním drží její majitel, tedy koncern Ford. Američanům již došla trpělivost a nehodlají nadále dotovat extrémní ztrátovost britské automobilky. Pokud se tedy nezačne ekonomická situace Jaguaru zlepšovat, dojde na uzavření, nebo prodej. Právě prodej ještě před několika měsíci vedení koncernu, ale i vedení automobilky odmítalo, přitom zájem prý projevila francouzská automobilka Renault. Jaguar dostal v loňském roce injekci ve výši 2,1 mld. dolarů (přibližně 50 mld. Kč) na zlepšení situace a také na otočení ekonomických výsledků. Přes tuto dotaci vykázal Jaguar ztrátu přes 740 mil. dolarů (přibližně 17 mld. Kč).

Po roce 1989, kdy automobilku Jaguar koncern Ford převzal, se zhoršuje její ekonomická situace a také jí ubývá klientů. Z automobilky, která vyráběla luxusní vozy pro "horních deset tisíc", se stala masová záležitost s běžnou technikou Fordu, ovšem za původní ceny. Právě tento krok, kdy Jaguar přišel s verzí kombi, nasadil naftové motory a mohutně využívá koncernových dílů, hlavně z modelu Ford Mondeo, z něj zřejmě dělá nezajímavé auto pro původní zákazníky. Ti nehodlají dávat takové sumy peněz za modely splňující nároky pouze běžné klientely, na druhou stranu běžní zákazníci nemají dostatek financí, aby si takový vůz zakoupili. Nemalou měrou se o úbytek zákazníků postarala i zvětšená poruchovost nových modelů.

Jak to s automobilkou Jaguar dopadne, se ukáže nejdříve za rok, kdy budou k dispozici nové hospodářské výsledky a projeví se změny, které v Jaguaru nastaly. Pokud ani po roce nebude vykazovat Jaguar tendenci k růstu, přijde doba, kdy Ford definitivně rozhodne, co s touto ztrátovou automobilkou udělá.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků