Jaguar má nové motory pro F-Pace, XF a XE. Zkoušeli jsme je ve vinicích

Modelový rok 2018 přináší pro nejdůležitější modely britsko-indické automobilky také řadu nových prvků do výbavy.

Především snížení emisí, potažmo spotřeby, je cílem nasazení nových specifikací motorů řady Ingenium do modelů F-Pace, XF a XE. Že se to motorářům značky s kočkovitou šelmou ve znaku povedlo, si mohli novináři krátce ověřit na silnicích vinoucích se mezi vinicemi v malebném německém Porýní.

Pro řidiče je navíc potěšitelné, že žádný z nových agregátů nemá méně než dvě stovky koní. Nové zážehové čtyřválcové dvoulitry mají buď 200 nebo 250 koňských sil, nový turbodiesel pak velmi solidních 240 koní.

Zážehové motory mají hliníkovou konstrukci, což samozřejmě příznivě přispělo ke snížení hmotnosti a lepší dynamice. Jaguary, v nichž se tento motor ocitne, dostanou na záď označení 20t (200 koní) případně 25t (250 koňských sil). Systém průběžně variabilního zdvihu ventilů s elektrohydraulickou regulací zlepšuje u obou motorů sání vzduchu. Jedná se o patentovanou technologii, která umožňuje plně variabilní regulaci zdvihu sacích ventilů. To pak vylepšuje hodnoty úspornosti, výkonu a točivého momentu v celém rozsahu používaných otáček.

Jedná se samozřejmě o přímovstřikové motory s tlakem vstřiku 200 barů. Poprvé v historii Jaguaru jsou také výfukové svody integrovány v hlavě válců a chladící kapalina se díky tomu může ohřívat rychleji.

Navyšovat výkon nového dieselového čtyřválce pomáhá dvojice turbodmychadel. Tato jednotka se označuje 25d. V nabídce se ale ocitá také méně potentní dvoulitrový turbodiesel. Ten má sice výkon pouze 163 koní, na druhou stranu ale (v kombinaci s manuální převodovkou a pohonem zadních kol), umožňuje jezdit i s modelem F-Pace průměrnou spotřebou 4,8 litru nafty na sto kilometrů. Hodnota poměr objemu výkon je sto dvacet koní na litr. Maximální točivý moment rovných 500 Nm je k dispozici v pásmu otáček od 1500 do 2500. Budoucí majitele nepochybně také potěší servisní interval pro výměnu oleje, který činí 34 000 kilometrů nebo dva roky a tříletá záruka bez omezení najetých kilometrů.

Motor u XE S dostal větší příděl koní

Mezi prezentovanými změnami Jaguaru v modelovém roce 2018 nás zaujala ještě jedna změna. Pod kapotu verze S nejmenšího sedanu XE se totiž dostala "plnokrevná" verze zážehového třílitrového šestiválce. Vůz má tedy teď výkon místo dosavadních 340 už 380 koní. Je to stejně jako v případě kupé F- Type.

Test Jaguar F-Pace 20d AWD: Povedený vstup mezi SUV

Test Jaguar F-Pace 20d AWD: Povedený vstup mezi SUV

Právě s tímto vozem jsme na nabízený třicetikilometrový testovací okruh vedoucí silničkami a městečky ve vinicemi porostlém Porýní vyrazili nejdříve. Potenciál vozu podávat sportovní výkony je teď opravdu značný. Hodnota zrychlení z nuly na stovku u této "zadokolky" klesla na rovných pět sekund. Normovaná spotřeba je 8,1 litru na sto kilometrů. V praxi se při hodně relaxované jízdě dostanete na zhruba 9,5 litru. Pokud se ovšem neodoláte pokušení krásně fungujícího podvozku a potenciál motoru vyzkoušet na volných klikatých silničkách, rozsvítí se vám záhy na palubním počítači dvojciferná hodnota počínající číslicí 2. Inu, každá sranda něco stojí...

V našich končinách bude nepochybně mnohem více frekventovaný model Jaguar F-Pace se zmíněným výkonným turbodieselem. Mimochodem, byla to naše první možnost svézt se s tímto autem, které mezitím stihlo posbírat tituly Světového auta roku pro rok 2017 a nejkrásnějšího designového auta světa.

Nutno říci, že tento motor k autu sedí stejně jako praví přirovnání o lidském pozadí a hrnci. I po nastartování studeného motoru je ve voze ticho jako v pokojíčku, výborně utlumené jsou rovněž vibrace. Verze 25d obsahovala rovněž osmistupňovou automatickou převodovku a pohon všech kol. Spotřeba v laboratořích má dosahovat 5,8 litru na sto kilometrů, my jsme v členitém terénu jezdili za 7,2 litru.

Test Jaguar XE 20d: Kompromis, který nemá konkurenci

Test Jaguar XE 20d: Kompromis, který nemá konkurenci

Na projížďku s novými dvoulitrovými "benzíny" již nám během jednodenní prezentace čas nezbyl.

Jednotky pod kapotami nejsou ovšem jediné nové věci, které se v modelovém roce v Jaguárech objeví. Pojďme si je krátce shrnout:

F-Pace

  • vizuální změny zahrnují nové barvy. Za příplatek je také možno objednat si stejná kola, jaká byla u First Edition
  • vrcholné verze mají vylepšené přední sedačky s možností elektrického nastavení výšky opěrek
  • hlavní displej multimediálního systému může mít funkci Dual View. Díky němu může řidič na displeji o úhlopříčce 10,2 palce sledovat například navigační mapu, spolujezdec pak oblíbený film

XF

  • k dispozici je nová funkce Configurable Dynamics pro vozy se samočinnou převodovkou a bez adaptivního zavěšení. Má speciální režimy pro řízení, motor a převodovku
  • víko zavazadlového prostoru je možno ovládat prostřednictvím pohybu nohy pod nárazníkem
  • seznam elektronických asistentů obohacuje systém pro sledování vozů ve slepém úhlu, sledování provozu před vozidlem a naváděním auta při jízdě vpřed 

XE

  • i zde je možno získat systém Configurable Dynamics
  • systém Adaptive Dynamics, jehož prostřednictvím je možno nastavit odezvu tlumičů, je nyní k dostání u vozů se samočinnou převodovkou a s motory o výkonech mezi 180 a 340 koňskými silami
  • také tady je možno otevírat víko kufru pohybem nohy a získat displej s funkcí dual view
  • novinkou je digitální přístrojový štít s obrazovkou 12,3 palce
  • autonomní brzdění je schopné reagovat i na přítomnost chodců, jejichž výška přesahuje jeden metr

Na fotogalerii prezentovaných novinek se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků