Koncern JLR právě experimentuje se systémem, který by řidičům pomohl vyhnout se stání na červené, urychlil proud dopravy a nakonec i snížil produkované emise.
Jaguar Land Rover v tuto chvíli testuje novou technologii nazvanou GLOSA (Green Light Optimal Speed Advisory), která funguje na principu propojení vozidla s městskou infrastrukturou, přesněji tedy semafory na křižovatkách. Cílem je vyvinout funkční systém, jenž řidiči pomůže vyhnout se stání na červené a koneckonců by zajistil plynulejší dopravní tok na silnicích.
V tuto chvíli je technologie testována na palubě SUV F-Pace. Propojením infotainmentu vozidla s „chytrým“ semaforem je poté řidiči doporučena rychlost, jakou se ke světlům přibližovat, aniž by musel zastavit na červené. V nejlepším případě se tak před řidičem vždy rozsvítí zelená.
Kromě redukce popojíždění na křižovatkách a zlepšení proudu dopravy je samozřejmě vyhlídkou i snížení produkce emisí vozů, které se musí znova rozjíždět, a tím pádem i znečištění okolního vzduchu ve městech. Nakonec je přitom ušetřen i čas samotným řidičům, kteří často stáním na světlech stráví celou věčnost.
Technologie je vyvíjena a zkoušena v rámci většího projektu Autodrive, zabývajícího se autonomním řízením. Jeho součástí je mimochodem i automobilka Ford, která systém testovala již v roce 2016 na hybridní verzi modelu Mondeo. Podobné funkce propojení vozu s dopravní infrastrukturou má ostatně vyvíjet i švédské Volvo.
JLR vidí možné nasazení technologie do produkce v blízké budoucnosti – během následujících třech až pěti let. „Z technického hlediska jsme už připraveni, to se ovšem nedá říct o požadované infrastruktuře,“ sdělil britského Autocaru mluvčí koncernu. První by se však nasazení novinky dočkalo pravděpodobně hrabství West Midlands, které již nyní funguje jako testovací lokalita pro řadu autonomních technologií.