Představuje Jaguar I-Pace další krok ve vývoji elektromobility?
Automobilka Jaguar Land Rover už nedávno dokázala, že umí převést design konceptu do reálné podoby, v podstatě beze změny. Mluvím o Range Roveru Velar. Koncept Jaguaru I-Pace, prvního čistého elektromobilu skákající šelmy, ukazovali Britové už více než rok. Připravovali veřejnost na sériovou verzi, která nakonec vypadá v podstatě stejně, jako zmíněný koncept.
Zůstala nejen základní silueta, ale i detaily s klasickou maskou, zamračenými LED světlomety či vyjížděcími klikami u dveří. Ani obrovská kola a vysoká záď s malým proklením se téměř nezměnila. Vše je zároveň funkční, protože koeficient odporu vzduchu Cx je jen 0,29.
Uvnitř už poznáváme běžné Jaguary. Díky uložení baterií v podlaze se mohli konstruktéři soustředit především na prostor. Prý je zde srovnatelně místa s velkými SUV. Uprostřed je místo tunelu, ve kterém při klasické koncepci najdete třeba kardanův hřídel, úložný prostor o objemu 10,5 litrů. Zavazadelník vzadu nabízí objem 656 litrů a se sklopenými sedadly dokonce 1453 litrů.
Uprostřed palubní desky najdete multimediální systém Touch Pro Duo. Jeho specialitou je přizpůsobení trasy a veškeré výpočty spojené s maximálním dojezdem vozu, ale také hlasová komunikace s asistentkou Amazon Alexa.
Základem je hliníková karoserie. Jedná se o nejpevnější platformu značky. Přední kola jsou zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu na víceprvkové nápravě Integral Link. Nad rámec základního vybavení si lze objednat pneumatické odpružení a konfigurovatelný systém Adaptime Dynamics. Umístění baterií uprostřed pod podlahou dovoluje ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50, navíc je těžiště vozidla přibližně o 130 mm níže než u SUV F-Pace.
Díky baterii o kapacitě 90 kWh nabízí I-Pace dojezd až 480 kilometrů na jedno nabití, a to dle přísnějšího měření WLTP. Při rychlonabíjení 100 kW se vybité baterie nabijí na 80 % za pouhých 45 minut. Při nabíjení domácí dobíjecí stanicí AC (7 kW) lze stejné úrovně nabití dosáhnout za něco málo přes deset hodin, což je ideální spíše pro dobíjení přes noc.
Elektromotory jsou dva na každé nápravě, vyvinuté přímo Jaguarem. Jedná se tedy o vůz s pohonem všech kol. I díky tomu z nuly na sto zrychlí za 4,8 sekund. Přesným výkonem elektromotorů a také například maximální rychlostí se zatím Jaguar nepochlubil. Dle nového značení modelů Jaguaru ale leccos napoví název "EV400" na zádi - kombinovaný výkon tedy odhadujeme na 400 koňských sil.
I-Pace je od dnešního dne v prodeji ve výbavách S, SE, HSE a First Edition. Ceny v České republice startují od 2.039.092 Kč s DPH. Osmiletá záruka na baterii je omezena na 160.000 km a 70% kvalitu stavu. Záruka na celý vůz je 3 roky nebo do ujetí 100.000 km.