Jaguar E-Type - Ikona slaví půl století

Jedním z nejslavnějších automobilů světa je bezesporu Jaguar E-Type. Letos slaví 50 let od svého představení.

Design tohoto vozu ocenilo Muzeum moderního umění v New Yorku a dokonce i Enzo Ferrari uznale prohlásil, že to je „nejkrásnější vůz všech dob“.

Jaguar zahájil velkolepé oslavy padesátin modelové řady E-Type na letošním Ženevském autosalonu (právě zde se E-Type objevil před 50 lety poprvé) a pokračuje v nich na všech významných podnicích věnovaných klasickým a sportovním vozům od akcí v Goodwoodu (Revival a Festival rychlosti) přes soutěž elegance v Pebble Beach až po Old Timer Grand Prix na Nürburgringu.

Jaguar E-Type se stal v době svého představení naprostou senzací a jeho nadčasový charakter s moderní technikou dokazuje i čtrnáctiletý výrobní cyklus (1961 až 1975), během něhož vzniklo více než 70 000 vozů E-Type s uzavřenou i otevřenou karoserií.

Autorem designu byl Malcolm Sayer (1916-1970), který patřil mezi průkopníky aplikace aerodynamických poznatků v konstrukci automobilů.

Nejrychlejší na světě

V letech 1968 a 1971 došlo k dílčím modernizacím, jejichž zásahy nebyly ovšem pro celkovou přitažlivost vozu vždy prospěšné, takže zájem o E-Type postupně uvadal. U vozů série 1 a 2 byl pod dlouhou nízkou kapotou uložen tradiční řadový šestiválec Jaguar o objemu 3,8 litru nebo 4,2 litru (od roku 1964). V posledních čtyřech letech výroby jej vystřídal vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,3 litru.

První šestiválec XK z typu XK 150S dosahoval výkonu 198 kW (269 k) a vůz s ním dokázal jet nejvyšší rychlostí 240 km/h.

E-Type byl tehdy nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě a jeho přitažlivost byla o to vyšší, že se prodával za zlomek ceny srovnatelných vozů slavných značek jako Ferrari nebo Aston Martin. Tehdejší cena včetně všech daní a na přání dodávaných kol s drátěným výpletem odpovídá současným 38 000 britským librám, což je v přepočtu cca 1,05 milionu Kč.

Zatímco byl Jaguar E-Type zejména v první fázi své kariéry prodejně extrémně úspěšný, záměry svých tvůrců na závodní dráze nikdy uspokojivě nenaplnil. Jaguar si zakládal zejména na vytrvalostních závodech 24 h Le Mans, ale E-Type v nich na úspěchy vozů C-Type a D-Type z 50. let nenavázal. Přesto se jedná o automobil, který se zapsal zlatým písmem do historie automobilismu.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků