Jedním z nejslavnějších automobilů světa je bezesporu Jaguar E-Type. Letos slaví 50 let od svého představení.
Design tohoto vozu ocenilo Muzeum moderního umění v New Yorku a dokonce i Enzo Ferrari uznale prohlásil, že to je „nejkrásnější vůz všech dob“.
Jaguar zahájil velkolepé oslavy padesátin modelové řady E-Type na letošním Ženevském autosalonu (právě zde se E-Type objevil před 50 lety poprvé) a pokračuje v nich na všech významných podnicích věnovaných klasickým a sportovním vozům od akcí v Goodwoodu (Revival a Festival rychlosti) přes soutěž elegance v Pebble Beach až po Old Timer Grand Prix na Nürburgringu.
Jaguar E-Type se stal v době svého představení naprostou senzací a jeho nadčasový charakter s moderní technikou dokazuje i čtrnáctiletý výrobní cyklus (1961 až 1975), během něhož vzniklo více než 70 000 vozů E-Type s uzavřenou i otevřenou karoserií.
Autorem designu byl Malcolm Sayer (1916-1970), který patřil mezi průkopníky aplikace aerodynamických poznatků v konstrukci automobilů.
Nejrychlejší na světě
V letech 1968 a 1971 došlo k dílčím modernizacím, jejichž zásahy nebyly ovšem pro celkovou přitažlivost vozu vždy prospěšné, takže zájem o E-Type postupně uvadal. U vozů série 1 a 2 byl pod dlouhou nízkou kapotou uložen tradiční řadový šestiválec Jaguar o objemu 3,8 litru nebo 4,2 litru (od roku 1964). V posledních čtyřech letech výroby jej vystřídal vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,3 litru.
První šestiválec XK z typu XK 150S dosahoval výkonu 198 kW (269 k) a vůz s ním dokázal jet nejvyšší rychlostí 240 km/h.
E-Type byl tehdy nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě a jeho přitažlivost byla o to vyšší, že se prodával za zlomek ceny srovnatelných vozů slavných značek jako Ferrari nebo Aston Martin. Tehdejší cena včetně všech daní a na přání dodávaných kol s drátěným výpletem odpovídá současným 38 000 britským librám, což je v přepočtu cca 1,05 milionu Kč.
Zatímco byl Jaguar E-Type zejména v první fázi své kariéry prodejně extrémně úspěšný, záměry svých tvůrců na závodní dráze nikdy uspokojivě nenaplnil. Jaguar si zakládal zejména na vytrvalostních závodech 24 h Le Mans, ale E-Type v nich na úspěchy vozů C-Type a D-Type z 50. let nenavázal. Přesto se jedná o automobil, který se zapsal zlatým písmem do historie automobilismu.