Jaguar E-Type - Ikona slaví půl století

Jedním z nejslavnějších automobilů světa je bezesporu Jaguar E-Type. Letos slaví 50 let od svého představení.

Design tohoto vozu ocenilo Muzeum moderního umění v New Yorku a dokonce i Enzo Ferrari uznale prohlásil, že to je „nejkrásnější vůz všech dob“.

Jaguar zahájil velkolepé oslavy padesátin modelové řady E-Type na letošním Ženevském autosalonu (právě zde se E-Type objevil před 50 lety poprvé) a pokračuje v nich na všech významných podnicích věnovaných klasickým a sportovním vozům od akcí v Goodwoodu (Revival a Festival rychlosti) přes soutěž elegance v Pebble Beach až po Old Timer Grand Prix na Nürburgringu.

Jaguar E-Type se stal v době svého představení naprostou senzací a jeho nadčasový charakter s moderní technikou dokazuje i čtrnáctiletý výrobní cyklus (1961 až 1975), během něhož vzniklo více než 70 000 vozů E-Type s uzavřenou i otevřenou karoserií.

Autorem designu byl Malcolm Sayer (1916-1970), který patřil mezi průkopníky aplikace aerodynamických poznatků v konstrukci automobilů.

Nejrychlejší na světě

V letech 1968 a 1971 došlo k dílčím modernizacím, jejichž zásahy nebyly ovšem pro celkovou přitažlivost vozu vždy prospěšné, takže zájem o E-Type postupně uvadal. U vozů série 1 a 2 byl pod dlouhou nízkou kapotou uložen tradiční řadový šestiválec Jaguar o objemu 3,8 litru nebo 4,2 litru (od roku 1964). V posledních čtyřech letech výroby jej vystřídal vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,3 litru.

První šestiválec XK z typu XK 150S dosahoval výkonu 198 kW (269 k) a vůz s ním dokázal jet nejvyšší rychlostí 240 km/h.

E-Type byl tehdy nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě a jeho přitažlivost byla o to vyšší, že se prodával za zlomek ceny srovnatelných vozů slavných značek jako Ferrari nebo Aston Martin. Tehdejší cena včetně všech daní a na přání dodávaných kol s drátěným výpletem odpovídá současným 38 000 britským librám, což je v přepočtu cca 1,05 milionu Kč.

Zatímco byl Jaguar E-Type zejména v první fázi své kariéry prodejně extrémně úspěšný, záměry svých tvůrců na závodní dráze nikdy uspokojivě nenaplnil. Jaguar si zakládal zejména na vytrvalostních závodech 24 h Le Mans, ale E-Type v nich na úspěchy vozů C-Type a D-Type z 50. let nenavázal. Přesto se jedná o automobil, který se zapsal zlatým písmem do historie automobilismu.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků