Jaguar E-Type - Ikona slaví půl století

Jedním z nejslavnějších automobilů světa je bezesporu Jaguar E-Type. Letos slaví 50 let od svého představení.

Design tohoto vozu ocenilo Muzeum moderního umění v New Yorku a dokonce i Enzo Ferrari uznale prohlásil, že to je „nejkrásnější vůz všech dob“.

Jaguar zahájil velkolepé oslavy padesátin modelové řady E-Type na letošním Ženevském autosalonu (právě zde se E-Type objevil před 50 lety poprvé) a pokračuje v nich na všech významných podnicích věnovaných klasickým a sportovním vozům od akcí v Goodwoodu (Revival a Festival rychlosti) přes soutěž elegance v Pebble Beach až po Old Timer Grand Prix na Nürburgringu.

Jaguar E-Type se stal v době svého představení naprostou senzací a jeho nadčasový charakter s moderní technikou dokazuje i čtrnáctiletý výrobní cyklus (1961 až 1975), během něhož vzniklo více než 70 000 vozů E-Type s uzavřenou i otevřenou karoserií.

Autorem designu byl Malcolm Sayer (1916-1970), který patřil mezi průkopníky aplikace aerodynamických poznatků v konstrukci automobilů.

Nejrychlejší na světě

V letech 1968 a 1971 došlo k dílčím modernizacím, jejichž zásahy nebyly ovšem pro celkovou přitažlivost vozu vždy prospěšné, takže zájem o E-Type postupně uvadal. U vozů série 1 a 2 byl pod dlouhou nízkou kapotou uložen tradiční řadový šestiválec Jaguar o objemu 3,8 litru nebo 4,2 litru (od roku 1964). V posledních čtyřech letech výroby jej vystřídal vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,3 litru.

První šestiválec XK z typu XK 150S dosahoval výkonu 198 kW (269 k) a vůz s ním dokázal jet nejvyšší rychlostí 240 km/h.

E-Type byl tehdy nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě a jeho přitažlivost byla o to vyšší, že se prodával za zlomek ceny srovnatelných vozů slavných značek jako Ferrari nebo Aston Martin. Tehdejší cena včetně všech daní a na přání dodávaných kol s drátěným výpletem odpovídá současným 38 000 britským librám, což je v přepočtu cca 1,05 milionu Kč.

Zatímco byl Jaguar E-Type zejména v první fázi své kariéry prodejně extrémně úspěšný, záměry svých tvůrců na závodní dráze nikdy uspokojivě nenaplnil. Jaguar si zakládal zejména na vytrvalostních závodech 24 h Le Mans, ale E-Type v nich na úspěchy vozů C-Type a D-Type z 50. let nenavázal. Přesto se jedná o automobil, který se zapsal zlatým písmem do historie automobilismu.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků