Jaguar C-X75 končí, vyrábět se nebude s turbínami, ani bez nich

Automobilka Jaguar potvrdila včerejší neoficiální zvěsti o tom, že projekt pozoruhodného supersportovního modelu Jaguar C-X75 byl ukončen. Škoda, tento stroj působil slibně.

Na pařížském autosalonu v roce 2010, kdy značka Jaguar slavila výročí 75 let od svého založení, způsobil prototyp Jaguar C-X75 hotovou senzaci. Toto úhledné dvoudveřové kupé vynikalo nejen vyváženými liniemi inspirovanými legendárním modelem Jaguar E-type, ale především progresivní pohonnou jednotkou v podobě dvojice plynových turbín pracujících jako generátory energie pro elektromotory v kolech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar C-X75 alespoň vznikne v dalších funkčních prototypech

Vloni v květnu jsme vás informovali o tom, že v rámci rozletu značky Jaguar podpořeném finančními zdroji z kasy nového majitele Jaguaru Tata Motors se bude model Jaguar C-X75 vyrábět sériově. Letos v březnu pak byla tato informace upřesněna s tím, že turbíny ve vozech Jaguar C-X75 zatím použity nebudou, přičemž jejich místo nahradí přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 l z dílen firmy Cosworth.

Jaguar

Jaguar C-X75: 780 koní a dvě turbíny

Nyní je ale všechno jinak a šéf Jaguaru Adrian Hallmark potvrdil, že model Jaguar C-X75 se nakonec sériové výroby nedočká. Do května příštího roku však vznikne pět dalších plně funkčních prototypů, z nichž dva poputují do firemního muzea, jeden bude určen demonstrativním jízdám a zbylé tři se vydraží v aukcích. A je to škoda, protože pohonné ústrojí s turbínami v úloze generátorů elektřiny určitě nejsou špatným nápadem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Také interiér byl pojat velmi působivě

Jaguar C-X75 byl výrobcem popisován jako „elektrifikovaný supervůz s prodlouženým dojezdem“, který je schopen zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,4 s. Vše probíhá díky páru kompaktních plynových turbín s celkovým výkonem 182 koní (134 kW), jež skrze generátor přivádějí energii li-ionovým akumulátorům.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejzajímavějším prvkem prototypu C-X75 byly jistě plynové turbíny

V každém ze čtyř kol se přitom nachází elektromotory se společným výkonem 780 koní (574 kW) a točivým momentem plných 1 608 Nm. Nejvyšší rychlost studie Jaguar C-X75 je elektronicky omezena na 330 km/h, dojezde na baterie činí 110 km a spalovací turbíny akční rádius tohoto vozu prodlouží až na 900 km.
 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků