Jaguar C-X75 končí, vyrábět se nebude s turbínami, ani bez nich

Automobilka Jaguar potvrdila včerejší neoficiální zvěsti o tom, že projekt pozoruhodného supersportovního modelu Jaguar C-X75 byl ukončen. Škoda, tento stroj působil slibně.

Na pařížském autosalonu v roce 2010, kdy značka Jaguar slavila výročí 75 let od svého založení, způsobil prototyp Jaguar C-X75 hotovou senzaci. Toto úhledné dvoudveřové kupé vynikalo nejen vyváženými liniemi inspirovanými legendárním modelem Jaguar E-type, ale především progresivní pohonnou jednotkou v podobě dvojice plynových turbín pracujících jako generátory energie pro elektromotory v kolech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar C-X75 alespoň vznikne v dalších funkčních prototypech

Vloni v květnu jsme vás informovali o tom, že v rámci rozletu značky Jaguar podpořeném finančními zdroji z kasy nového majitele Jaguaru Tata Motors se bude model Jaguar C-X75 vyrábět sériově. Letos v březnu pak byla tato informace upřesněna s tím, že turbíny ve vozech Jaguar C-X75 zatím použity nebudou, přičemž jejich místo nahradí přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 l z dílen firmy Cosworth.

Jaguar C-X75: 780 koní a dvě turbíny

Jaguar C-X75: 780 koní a dvě turbíny

Nyní je ale všechno jinak a šéf Jaguaru Adrian Hallmark potvrdil, že model Jaguar C-X75 se nakonec sériové výroby nedočká. Do května příštího roku však vznikne pět dalších plně funkčních prototypů, z nichž dva poputují do firemního muzea, jeden bude určen demonstrativním jízdám a zbylé tři se vydraží v aukcích. A je to škoda, protože pohonné ústrojí s turbínami v úloze generátorů elektřiny určitě nejsou špatným nápadem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Také interiér byl pojat velmi působivě

Jaguar C-X75 byl výrobcem popisován jako „elektrifikovaný supervůz s prodlouženým dojezdem“, který je schopen zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,4 s. Vše probíhá díky páru kompaktních plynových turbín s celkovým výkonem 182 koní (134 kW), jež skrze generátor přivádějí energii li-ionovým akumulátorům.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejzajímavějším prvkem prototypu C-X75 byly jistě plynové turbíny

V každém ze čtyř kol se přitom nachází elektromotory se společným výkonem 780 koní (574 kW) a točivým momentem plných 1 608 Nm. Nejvyšší rychlost studie Jaguar C-X75 je elektronicky omezena na 330 km/h, dojezde na baterie činí 110 km a spalovací turbíny akční rádius tohoto vozu prodlouží až na 900 km.
 

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků