Jaguar C-X75 bude, ale zatím bez turbín

Automobilka Jaguar oznámila, že první produkční vozy C-X75 budou zatím osazovány konvenčními pístovými motory. Vývoj turbín ale běží dál!
Seznam kapitol
  1. Jaguar C-X75
  2. Fotogalerie

Před necelými dvěmi lety značka Jaguar vzbudila vlnu nadšení odborné i laické veřejnosti premiérou svého pozoruhodného prototypu Jaguar C-X75, který po dlouhých letech vrací na palubu automobilu turbínu. Vloni na jaře pak představitelé Jaguaru oznámili, že model C-X75 bude vyráběn sériově, přičemž první vozy se ke svým majitelům dostanou na konci roku 2013.

Jaguar C-X75: 780 koní a dvě turbíny

Jaguar C-X75: 780 koní a dvě turbíny

Připomeňme, že prototyp Jaguar C-X75 využívá k pohonu elektromotory v každém z kol, jež disponují společným výkonem 780 koní (134 kW) a točivým momentem 1 608 Nm. Napájeny jsou z li-ionových akumulátorů, kterým energii dodává dvojice kompaktních plynových turbín umístěných podélně před zadní nápravou, jež dosahují kombinovaného výkonu 182 koní (134 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar C-X75 vrací po několika dekádách na silnice spalovací turbíny. Zatím ale bude vyráběn s motorem pístovým. 
 

Značka Jaguar bere plynové mikroturbíny opravdu vážně; zřejmě její představení vycítili, že s předstihem před konkurencí zachytili nový trend. Mateřská automobilka Tata dokonce zainventovala výstavbu zcela nové továrny v britském Coventry, jež nese jméno Bladon Jets Engineering Center, zaměstnává 15 pracovníků a zabývá se vývojem a výrobou mikroturbín pro Jaguar C-X75.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V době nástupu do prodeje však budou vozy Jaguar C-X75 zatím namísto turbín opatřeny konvenčním pístovým motorem vyrábějícím energii pro zásobování baterií, resp. elektromotorů. Půjde o přeplňovaný zážehový čtyřválec s objemem 1,6 l, který vzniká ve spolupráci se specializovanou britskou společnosti Cosworth a konstrukčním oddělením týmu Williams Formule 1 a dosahovat má působivého výkonu bezmála 500 koní (368 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar C-X75 je pohledem do blízké budoucnosti sportovních automobilů

Specifické vlastnosti turbín naznačují, že právě ony by se v dohledné době mohly stát ideální součástí nové generace plug-in hybridů. Nemají rády rychlé změny otáček, což ale v úloze generátorů elektrické energie vůbec nevadí, mezi přednosti v porovnání s konvenčními pístovými motory naopak patří jejich velmi nízká hmotnost, kompaktní stavba a malé množství pohyblivých částí, jež nepřímo zvyšují spolehlivost provozu a přímo snižují nároky na chlazení a mazání vnitřních komponent.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Schéma pohonné soustavy turbínové verze modelu C-X75

V určitých otáčkách však nabízejí vynikající výkonové parametry a nízkou spotřebu, problémem (a to se jen potvrdilo při testech turbínového prototypu Jaguar C-X75) však zůstávají především extrémní nároky na chlazení celého agregátu, resp. příliš vysoká teplota  plynů opouštějících turbíny. Pro „uchlazení“ by musel turbínový Jaguar C-X75 v současné konfiguraci disponovat vstupními otvory pro chladicí vzduch v celkové ploše 1,56 m2, což je více než plocha celé přídě tohoto prototypu…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Plynové turbíny znamenají novou příležitost pro plug-in hybridy blízké budoucnosti

Nejvyšší muž Jaguaru Adrian Hallmark proto uvedl, že turbínové vozy C-X75 budou zatím určeny výhradně testovacím okruhům a závodním tratím, přičemž reálný průnik plynových turbín do prvních sériových Jaguarů zůstává zatím otázkou několika let.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jaguar C-X75
  2. Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků