Iveco: Slováci získali obrněnce o třetinu levněji

Redaktor Pavel Otto z deníku E15 vydavatelství Mladá fronta přišel s informací, která jen potvrzuje dohady, že nákup vozů Iveco pro českou armádu byl předražený. V článku pro E15 napsal:

Více než o třetinu levněji pořídila lehká obrněná vozidla Iveco slovenská armáda proti české, která je odkázána na soukromé zprostředkovatele. Slováci jednali přímo s výrobcem. Jeden transportér je v přepočtu stál 27 milionů korun, Čechy 43 milionů. Oba údaje obsahují DPH.
 
„V roce 2010 bylo dodáno slovenským ozbrojeným silám deset vozidel Iveco. Průměrná cena za kus byla 1,051 milionu eur, včetně devatenáctiprocentní daně z přidané hodnoty,“ reagovalo na dotaz deníku E15 slovenské ministerstvo obrany.

Média dosud srovnávala ceny, za něž italské obrněnce nakupovaly jiné země, například Norsko či Slovinsko. I když i tam je rozdíl proti Česku propastný, není zřejmé, zda kalkulace zahrnují daň.

Slovenským ministerstvem zveřejněná čísla zcela popírají tvrzení bývalého šéfa českého rezortu obrany Martina Bartáka, který se Slováky uzavřel memorandum o společném nákupu. Barták ujišťoval, že tento postup cenu sníží. Exministr tak obhajoval skutečnost, že na zakázku nevypsal výběrové řízení, ale přímo oslovil obchodní firmy Praga Export a Omnipol.

Jak se však nyní ukázalo, slovenská armáda si společný nákup představovala úplně jinak než Barták, protože se soukromými zprostředkovateli vůbec nejednala.

„Tam je zpravidla zakopaný pes,“ poznamenal v narážce na vysokou provizi, kterou si tyto firmy účtují, mluvčí slovenského ministerstva Milan Lukáš. Dodal, že nákup deseti transportérů uskutečnil Vojenský opravárenský podnik Trenčín, který je stoprocentně vlastněn státem. „Podnik vozidla Iveco obstaral přímo od jejich výrobce a zabudoval do nich speciální vybavení požadované armádou,“ uvedl Lukáš.

Barták koncem roku 2009 uzavřel smlouvu na dodávku plných devadesáti obrněnců s norskými zbraňovými věžemi Kongsberg za 3,6 miliardy korun. Dalších 300 milionů budou stát rušičky a jiné vybavení. Ministerstvo obrany se už dříve hájilo tvrzením, že za samotná vozidla zaplatí „asi jen“ dvě miliardy korun, zbytek podle úřadu připadá na věže a DPH.

To znamená, že právě zbraňové systémy dodávané Omnipolem cenu českých transportérů výrazně prodražily. Slováci si přitom vystačí s věžemi, které vznikly ve spolupráci českého VOP 026 Šternberk a slovenské firmy EVPÚ Nová Dubnica.

Z auditu zakázek, jenž nařídil šéf rezortu obrany Alexandr Vondra, vyplynulo, že Praga Export a Omnipol si naúčtovaly marži přes devatenáct procent.

Jak Češi a jejich východní sousedé nakupují transportéry

Ministerstvo obrany ČR uzavřelo v roce 2009 smlouvu na dodávku 90 vozidel Iveco s výhledem na dalších 30. Dvě desítky už jich v té době mělo. Ministerstvo obrany SR mělo v plánu nakoupit celkem 40 italských transportérů, od loňska jich má deset. Kvůli nedostatku peněz o dalších neuvažuje. Velikostí jsou armády obou zemí srovnatelné: česká má 22 tisíc vojáků, slovenská 20 tisíc.


Klepněte pro větší obrázek

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 899 km
Cena: 175 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 98 010 km
Cena: 740 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 330 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 113 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Q7 3
Rok výroby: 2006
Stav: 294 604 km
Cena: 270 000 Kč
Audi A6 2,7
Rok výroby: 2010
Stav: 113 946 km
Cena: 350 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků