Italdesign Quaranta: auto budoucnosti detailněji

Zatímco i letošní Ženeva byla vesměs přehlídkou konceptů vozů pro brzkou budoucnost, Giugiaro se blýskl studií pro dobu vzdálenější.

Dobře známá designérská společnost Italdesign oslavuje letos 40 let od svého vzniku. V současnosti se profiluje jako karosárna s velmi širokým záběrem, sahajícím od městských minivozů přes různá SUV a MPV až po supersportovní auta. Již před začátkem ženevského autosalonu jsme vás informovali o nové studii, kterou zde společnost představí. Její název je Quaranta a kromě mimořádně futuristického designu v sobě spojuje i řadu novátorských řešení. Založen je na podobné myšlence, z níž vznikla v roce 1968 vůbec první studie supersportu s centrálně uloženým motorem, nazvaná Bizzarrini Manta.

Italdesign se samozřejmě drží nejnovějších trendů, a tak nesmí chybět kompletní hybridní pohon, zde konkrétně Toyota Hybrid Synergy Drive. Agregát si své místo našel ve střední části před koly zadní nápravy. V tomto prostoru nalezneme šestiválec s objemem 3,4 l a výkonem 211 koní, v případě, že šestiválci pomáhá i dvojice elektromotorů, poskočí hodnota výkonu na 272 koní a maximální točivý moment na 288 Nm. Bezstupňová převodovka E-CVT se pak stará o požadované rozložení síly na všechna čtyři kola. Použitá pohonná jednotka nabízí jízdní výkony osmiválce při spotřebě čtyřválce. Dvacetipalcové lité ráfky byly postaveny tak, aby vykazovaly co nejnižší odpor vzduchu, a nesou pneumatiky Vredestein o rozměru 275/35/R20 vpředu a 275/40/R20 vzadu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
 
O svižnosti vozu svědčí i údaje o zrychlení, stovku z nuly zvládne Quaranta za 4,1 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Nutno dodat, že hybridní agregát přitom vypouští jen 180 g CO2 na km.
 
Výrazně klínovitá silueta začíná na nízké přídi a pokračuje až k takřka vodorovnému zadnímu oknu. Karosérie je navržena s ohledem na minimální odpor vzduchu, a to i za cenu poněkud ostře řezaných rysů. Možná byste očekávali, že střecha bude průhledná, stejně jako u většiny současných konceptů. V tomto případě tomu tak není, protože v černé střeše jsou implantovány solární panely, které dobíjejí akumulátory a dokážou vytvořit energii odpovídající až 250 wattům. Akumulátory jsou umístěny pod motorem a pod podlahou. Quaranta spočívá na kostře z uhlíkových kompozitů, na níž jsou připevněny díly z hliníku a speciální oceli. Čelní sklo je opatřeno zvláštním UVA filtrem. Dvojice palivových nádrží má celkový objem 60 litrů a zajišťuje vozu dosah přes 1 000 km. Zavěšení kol umožňuje nastavit světlou výšku ve dvou polohách, přičemž v té vyšší činí světlost celých 230 mm, takže si tento supersportovní vůz může dovolit vyjet i do míst, o nichž se běžnému osobnímu vozu ani nesní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Quaranta se vyznačuje perfektním vyvážením, protože takřka všechny mechanické komponenty jsou uloženy mezi nápravami, a to včetně tlumičů výfuků. Pouze chladiče a prostor pro zavazadla zůstávají mimo tyto intence. Přední kola jsou zavěšena na systému vzpěr, podobném jednotkám používaným ve vozech F1 a zaručujícím vozu vynikající jízdní vlastnosti za všech okolností. Italdesign podobné řešení použil už ve studiích Alfa Romeo Scighera v roce 1997 a Toyota Volta o sedm let později, kde spolupráce s vývojovými týmy Toyoty začala. 
 
Do interiéru se dá dostat přes elektricky ovládané dveře, a po stlačení tlačítka „On” se ocitnete ve futuristickém kokpitu designovaném pro tři dospělé osoby a dostatečné množství nákladu. Nejzajímavějším prvkem pracoviště řidiče je volant, do jehož paprsků jsou ve formě tlačítek integrovány takřka veškeré ovládací prvky automobilu, podobně jak tomu bylo ve studii Medusa z roku 1980. Záměrem konstruktérů bylo vytvořit co nejkomfortnější a nejbezpečnější prostředí pro posádku. Ta těží také ze zcela rovné podlahy bez jakéhokoli středového tunelu. V horní části palubní desky jsou tři monitory kamerového systému, jenž nahrazuje zpětná zrcátka. Na další obrazovce lze sledovat údaje systému nočního vidění. Do tmavých tónů laděný interiér je čalouněn kombinací kůží a Alcantry, představující to nejlepší z italského pojetí komfortu. Většina vnějšího osvětlení, včetně potkávacích světel a blinkrů, spoléhá na technologii LED, pouze světla dálková zajišťují xenonové výbojky.

Důležité je, že Quaranta není žádným rukodělně splácaným dílkem. Italdesign je totiž znám svým sofistikovaným konstrukčním systémem, díky němuž lze jasně formulovat požadavky na případnou sériovou výrobu každé z použitých komponent. To je významné zvláště s ohledem na dodavatelské firmy. Také Quaranta tak prošla optimalizací pro minimalizaci výrobních nákladů a zjednodušení výrobních principů. Ačkoli se to nezdá, prototyp Quaranta má za sebou veškeré virtuální simulace kompletní škály mechanických zkoušek, včetně testů životnosti jednotlivých dílů a pasivní bezpečnosti. Celý prototyp je dílem konstruktérů Italdesignu, kteří pouze na pohonné soustavě spolupracovali s kolegy z Toyoty. Ti svůj nejnovější hybridní systém adaptovali se záměrem vytvořit jednotku, díky níž by byl vůz spolehlivý, rychlý, tichý a šetrný k peněžence majitele i životnímu prostředí. Elektronicky řízený pohon všech kol E-Four umožňuje akceleraci s výhodami „čtyřkolky“, ale zatáčení s pocitem „zadokolky“. 
 
Ačkoli se koncept v velkým G na masce do sériové výroby nedostane, poslouží jako hezký příklad ostřeji řezané italské elegance. Není však vyloučeno, že některé prvky se v budoucnosti uplatní při designování nějakého sériového vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Quaranta živě v Ženevě 
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků