Interlock: s alkoholem v krvi auto nenastartujete

Alkohol jako viník dopravních nehod je nepřítel řidičů ve všech zemích světa. Ve Švédsku zkoušejí způsob, jak vůbec pomocí technických prostředků zabránit řidiči, aby za volant usedl. Je příznačné, že na něco podobného přišli právě v této skandinávské zemi, která je svou náklonností k alkoholu proslulá.

Odhaduje se, že každý den se na švédských silnicích pohybuje kolem 15 tisíc opilých řidičů. Každý rok je odebráno kolem 10 tisíc řidičských osvědčení v důsledku požití alkoholu před jízdou. Jestliže takovýto člověk pozbude svého osvědčení, může mít zničený život. Sociální izolace nebo ztráta pracovního místa mohou vést k zvýšení míry zneužívání alkoholu. Kolem 30 % jich bylo opakovaně odsouzeno za užívání alkoholu během několika let.

Na základě rozhodnutí parlamentu dostaly ve Švédsku tři okresy povolení provádět v praxi zkoušky na alkohol pomocí interlocku. Do programu se zapojili dobrovolníci, kteří by jinak nemohli – pro zjištění alkoholu – řídit vůbec. Před nastartováním vozidla musí řidič dýchnout do trubičky. Jestliže úroveň alkoholu překročila povolenou hranici, motor nenastartuje. Systém může být rovněž naprogramován na náhodné dechové zkoušky během jízdy. Interlocky užívané v tomto projektu jsou rovněž schopné uchovávat i jiné požadované informace, např. o době spouštění motoru a informace o zjištění alkoholu a jeho koncentrace ve vydechovaném vzduchu. Tyto informace jsou pravidelně vybírány a mohou sloužit jako základ hodnocení zúčastněných dobrovolníků.

Interlocky užívané zejména v současných projektech se skládají z přenosné části velikosti většího mobilního telefonu a počítače na palubní desce. Interlock je nastaven tak, aby bylo možno zapnout zapalování, aniž by běžel motor, aby bylo zapnuté topení při stání, rádio nebo jiné funkce.

Bylo prokázáno, že interlock skutečně zabránil v několika případech řízení pod vlivem alkoholu. Technická zařízení budou hrát stále větší roli a interlock může být využíván právě jako pojistka při podmíněném zákazu řízení. Je tu samozřejmě otázka finanční a legislativní. Pokud jde o finance, jistě by se i u nás našla dlouhá řada řidičů, kteří si raději připlatí za interlock – nebo podobné zařízení – než aby byli odsouzeni chodit pěšky.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků