Interlock: s alkoholem v krvi auto nenastartujete

Alkohol jako viník dopravních nehod je nepřítel řidičů ve všech zemích světa. Ve Švédsku zkoušejí způsob, jak vůbec pomocí technických prostředků zabránit řidiči, aby za volant usedl. Je příznačné, že na něco podobného přišli právě v této skandinávské zemi, která je svou náklonností k alkoholu proslulá.

Odhaduje se, že každý den se na švédských silnicích pohybuje kolem 15 tisíc opilých řidičů. Každý rok je odebráno kolem 10 tisíc řidičských osvědčení v důsledku požití alkoholu před jízdou. Jestliže takovýto člověk pozbude svého osvědčení, může mít zničený život. Sociální izolace nebo ztráta pracovního místa mohou vést k zvýšení míry zneužívání alkoholu. Kolem 30 % jich bylo opakovaně odsouzeno za užívání alkoholu během několika let.

Na základě rozhodnutí parlamentu dostaly ve Švédsku tři okresy povolení provádět v praxi zkoušky na alkohol pomocí interlocku. Do programu se zapojili dobrovolníci, kteří by jinak nemohli – pro zjištění alkoholu – řídit vůbec. Před nastartováním vozidla musí řidič dýchnout do trubičky. Jestliže úroveň alkoholu překročila povolenou hranici, motor nenastartuje. Systém může být rovněž naprogramován na náhodné dechové zkoušky během jízdy. Interlocky užívané v tomto projektu jsou rovněž schopné uchovávat i jiné požadované informace, např. o době spouštění motoru a informace o zjištění alkoholu a jeho koncentrace ve vydechovaném vzduchu. Tyto informace jsou pravidelně vybírány a mohou sloužit jako základ hodnocení zúčastněných dobrovolníků.

Interlocky užívané zejména v současných projektech se skládají z přenosné části velikosti většího mobilního telefonu a počítače na palubní desce. Interlock je nastaven tak, aby bylo možno zapnout zapalování, aniž by běžel motor, aby bylo zapnuté topení při stání, rádio nebo jiné funkce.

Bylo prokázáno, že interlock skutečně zabránil v několika případech řízení pod vlivem alkoholu. Technická zařízení budou hrát stále větší roli a interlock může být využíván právě jako pojistka při podmíněném zákazu řízení. Je tu samozřejmě otázka finanční a legislativní. Pokud jde o finance, jistě by se i u nás našla dlouhá řada řidičů, kteří si raději připlatí za interlock – nebo podobné zařízení – než aby byli odsouzeni chodit pěšky.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků