Intenzita dopravy klesla. Prý vlivem stárnoucího vozového parku

Intenzita dopravy klesla. Prý vlivem stárnoucího vozového parku

Připadá vám, že je na českých silnicích a dálnicích čím dál víc těsněji, a že hustota dopravy rok od roku stoupá? V tom případě se asi mýlíte, protože podle výzkumu, který si nechalo udělat Ředitelství silnic a dálnic, je to v průměru právě naopak. Při srovnáním s posledním „sčítáním dopravy“ před pěti lety letošní jarní bilance ukázala, že došlo k celkové stagnaci silniční dopravy.

Co se za tímto poměrně nečekaným poznatkem skrývá? „Podle mého názoru je to způsobené poměrně vysokým stářím vozového parku, který se na českých komunikacích pohybuje. Vyloženě stará vozidla začínají odcházet, majitelé je postupně odstavují nebo s nimi nevyjíždějí tak často. Na druhou stranu prodej nových aut stagnuje, nebo se zvedá o tak malé částky, že to nevyrovnává úbytek, takže si většina řidičů kupuje další ojetá vozidla,“ řekl AutoRevue.cz dopravní expert Igor Sirota.

Hospodářská recese stojí i za dalším překvapivým faktem vyplývajícím ze sčítání, kterým je pokles intenzity nákladních aut. „Zatímco třeba dopravní podniky musí zastaralé autobusy v určitém okamžiku vyměnit, vyloženě nákladní doprava je příliš svázaná s ekonomickou situací. Jestliže nastal pokles zakázek ve stavebnictví, které je největší nákupcem a provozovatelem nákladních aut, přestanou nové vozy přibývat. A od toho se pak všechno odvíjí. Neinvestuje se a za každou cenu se udržují různá hlučná a mohutně kouřící minstra,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Anna Vacková

Přesto určitý pokles dopravy ovšem motoristé dobře znají místa, kde je husto až příliš. Na dálnicích je průměrná intenzita dopravy za 24 hodin 27 555 automobilů. „Rekordmanem“ je v tomto směru úsek na D1 z centra Prahy na Chodov s celodenním počtem 88 460 vozů. Naopak nejméně jich projede na jiném úseku D1 Vrbice - Bohumín (5875).

„Chodov je extrémem v českých podmínkách, ale pokud bychom ho srovnávali s některými tepnami v okolí světových metropolí, dostaneme se na úplně jiná čísla. Intenzita dopravy je tam zákonitě hustší vzhledem k většímu počtu obyvatel, aut a hlavně jízdních pruhů,“ upozornil Sirota. „Naopak úsek u Bohumína vypadá, že je nějakým způsobem zapomenutý. On však čeká na napojení do Polska, aby se jednou stal součástí severojižní magistrály napříč Evropou.“

Vysoká intenzita je také na českých rychlostních silnicích. Průměr za 24 hodin činí 21 545 vozidel, přičemž maximum je na Pražském okruhu v úseku Slivenec - Ořech s 66 975 auty. Ovšem na silnicích I. třídy je už průměr jen 7565, II. třídy 2315 a III. třídy pouze 598 automobilů.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků