Intenzita dopravy klesla. Prý vlivem stárnoucího vozového parku

Připadá vám, že je na českých silnicích a dálnicích čím dál víc těsněji, a že hustota dopravy rok od roku stoupá? V tom případě se asi mýlíte, protože podle výzkumu, který si nechalo udělat Ředitelství silnic a dálnic, je to v průměru právě naopak. Při srovnáním s posledním „sčítáním dopravy“ před pěti lety letošní jarní bilance ukázala, že došlo k celkové stagnaci silniční dopravy.

Co se za tímto poměrně nečekaným poznatkem skrývá? „Podle mého názoru je to způsobené poměrně vysokým stářím vozového parku, který se na českých komunikacích pohybuje. Vyloženě stará vozidla začínají odcházet, majitelé je postupně odstavují nebo s nimi nevyjíždějí tak často. Na druhou stranu prodej nových aut stagnuje, nebo se zvedá o tak malé částky, že to nevyrovnává úbytek, takže si většina řidičů kupuje další ojetá vozidla,“ řekl AutoRevue.cz dopravní expert Igor Sirota.

Hospodářská recese stojí i za dalším překvapivým faktem vyplývajícím ze sčítání, kterým je pokles intenzity nákladních aut. „Zatímco třeba dopravní podniky musí zastaralé autobusy v určitém okamžiku vyměnit, vyloženě nákladní doprava je příliš svázaná s ekonomickou situací. Jestliže nastal pokles zakázek ve stavebnictví, které je největší nákupcem a provozovatelem nákladních aut, přestanou nové vozy přibývat. A od toho se pak všechno odvíjí. Neinvestuje se a za každou cenu se udržují různá hlučná a mohutně kouřící minstra,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Anna Vacková

Přesto určitý pokles dopravy ovšem motoristé dobře znají místa, kde je husto až příliš. Na dálnicích je průměrná intenzita dopravy za 24 hodin 27 555 automobilů. „Rekordmanem“ je v tomto směru úsek na D1 z centra Prahy na Chodov s celodenním počtem 88 460 vozů. Naopak nejméně jich projede na jiném úseku D1 Vrbice - Bohumín (5875).

„Chodov je extrémem v českých podmínkách, ale pokud bychom ho srovnávali s některými tepnami v okolí světových metropolí, dostaneme se na úplně jiná čísla. Intenzita dopravy je tam zákonitě hustší vzhledem k většímu počtu obyvatel, aut a hlavně jízdních pruhů,“ upozornil Sirota. „Naopak úsek u Bohumína vypadá, že je nějakým způsobem zapomenutý. On však čeká na napojení do Polska, aby se jednou stal součástí severojižní magistrály napříč Evropou.“

Vysoká intenzita je také na českých rychlostních silnicích. Průměr za 24 hodin činí 21 545 vozidel, přičemž maximum je na Pražském okruhu v úseku Slivenec - Ořech s 66 975 auty. Ovšem na silnicích I. třídy je už průměr jen 7565, II. třídy 2315 a III. třídy pouze 598 automobilů.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků