Intenzita dopravy klesla. Prý vlivem stárnoucího vozového parku

Připadá vám, že je na českých silnicích a dálnicích čím dál víc těsněji, a že hustota dopravy rok od roku stoupá? V tom případě se asi mýlíte, protože podle výzkumu, který si nechalo udělat Ředitelství silnic a dálnic, je to v průměru právě naopak. Při srovnáním s posledním „sčítáním dopravy“ před pěti lety letošní jarní bilance ukázala, že došlo k celkové stagnaci silniční dopravy.

Co se za tímto poměrně nečekaným poznatkem skrývá? „Podle mého názoru je to způsobené poměrně vysokým stářím vozového parku, který se na českých komunikacích pohybuje. Vyloženě stará vozidla začínají odcházet, majitelé je postupně odstavují nebo s nimi nevyjíždějí tak často. Na druhou stranu prodej nových aut stagnuje, nebo se zvedá o tak malé částky, že to nevyrovnává úbytek, takže si většina řidičů kupuje další ojetá vozidla,“ řekl AutoRevue.cz dopravní expert Igor Sirota.

Hospodářská recese stojí i za dalším překvapivým faktem vyplývajícím ze sčítání, kterým je pokles intenzity nákladních aut. „Zatímco třeba dopravní podniky musí zastaralé autobusy v určitém okamžiku vyměnit, vyloženě nákladní doprava je příliš svázaná s ekonomickou situací. Jestliže nastal pokles zakázek ve stavebnictví, které je největší nákupcem a provozovatelem nákladních aut, přestanou nové vozy přibývat. A od toho se pak všechno odvíjí. Neinvestuje se a za každou cenu se udržují různá hlučná a mohutně kouřící minstra,“ pokračoval.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto Anna Vacková

Přesto určitý pokles dopravy ovšem motoristé dobře znají místa, kde je husto až příliš. Na dálnicích je průměrná intenzita dopravy za 24 hodin 27 555 automobilů. „Rekordmanem“ je v tomto směru úsek na D1 z centra Prahy na Chodov s celodenním počtem 88 460 vozů. Naopak nejméně jich projede na jiném úseku D1 Vrbice - Bohumín (5875).

„Chodov je extrémem v českých podmínkách, ale pokud bychom ho srovnávali s některými tepnami v okolí světových metropolí, dostaneme se na úplně jiná čísla. Intenzita dopravy je tam zákonitě hustší vzhledem k většímu počtu obyvatel, aut a hlavně jízdních pruhů,“ upozornil Sirota. „Naopak úsek u Bohumína vypadá, že je nějakým způsobem zapomenutý. On však čeká na napojení do Polska, aby se jednou stal součástí severojižní magistrály napříč Evropou.“

Vysoká intenzita je také na českých rychlostních silnicích. Průměr za 24 hodin činí 21 545 vozidel, přičemž maximum je na Pražském okruhu v úseku Slivenec - Ořech s 66 975 auty. Ovšem na silnicích I. třídy je už průměr jen 7565, II. třídy 2315 a III. třídy pouze 598 automobilů.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků