Inteligentní auta mají vyhodnocovat situaci v provozu a bránit nehodám

Inteligentní auta mají vyhodnocovat situaci v provozu a bránit nehodám

Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) se zapojila do výzkumného projektu interactIVe, který má zajistit hlavně bezpečnější a efektivnější řízení vozidel. Systém na základě samostatného vyhodnocení nebezpečné situace umožní aktivní zásah do řízení vozidla.

Na výzkumu se podílí 29 partnerů z deseti zemí. Jeho hlavním koordinátorem je Ford Research & Advanced Engineering Europe a z automobilek se do něj zapojily ještě Fiat, BMW, Volkswagen nebo Volvo. Ke konci roku 2012 se dají očekávat první předběžné ukázky demonstračních vozidel na testovacích polygonech a případné uvedení do praxe je otázkou dalších let.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto

Podle Vídeňské konvence z roku 1968 platí, že za řízení vozidla je vždy odpovědný řidič, nikoliv stroj. „Inteligentní vozidlo jen může pomoci lépe zvládnout situaci, když k tomu dostane pokyn. Řidič zahájí manévr a stroj pozná o co jde a pomůže. Další možností je, že systém upozorní na informaci, kterou řidič přehlédl. V případě neodvratné srážky může pomoci zmírnit následky nehody,“ řekl AutoRevue.cz Radim Šára z Katedry kybernetiky ČVUT.

Podle něj se čeští vědci zabývají počítačovým viděním. „Takové auto musí vědět, kde je na silnici, kdo je kolem, jak je daleko a kam jede. Nakonec to už není vidění, ale umělá inteligence, která pochopí situaci a vyhodnotit ji,“ vysvětlil Šára.

Systém vidí víc než řidič a je ho schopný varovat. „Nepřevezme řízení, ale upozorní na problém, který bude potřeba řešit,“ pokračoval a přiblížil situaci, jak by se mělo inteligentní auto zachovat v případě neodvratné havárie. „Pozná, že zbývá třeba jen vteřina do nárazu, a může brzdit účinněji než člověk, nebo alespoň optimalizuje náraz. Ten je pak vedený přes osy vozu, kde je konstrukce strukturálně hodně pevná a většinou nedojde ke ztrátám na životech,“ dodal.

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Fiat Sedici 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 59 174 km
Cena: 216 000 Kč
Fiat Grande Punto 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 85 359 km
Cena: 80 000 Kč
Fiat Stilo 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 147 571 km
Cena: 67 000 Kč
Fiat Doblo 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 130 402 km
Cena: 143 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků