Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) se zapojila do výzkumného projektu interactIVe, který má zajistit hlavně bezpečnější a efektivnější řízení vozidel. Systém na základě samostatného vyhodnocení nebezpečné situace umožní aktivní zásah do řízení vozidla.
Na výzkumu se podílí 29 partnerů z deseti zemí. Jeho hlavním koordinátorem je Ford Research & Advanced Engineering Europe a z automobilek se do něj zapojily ještě Fiat, BMW, Volkswagen nebo Volvo. Ke konci roku 2012 se dají očekávat první předběžné ukázky demonstračních vozidel na testovacích polygonech a případné uvedení do praxe je otázkou dalších let.
Ilustrační foto
Podle Vídeňské konvence z roku 1968 platí, že za řízení vozidla je vždy odpovědný řidič, nikoliv stroj. „Inteligentní vozidlo jen může pomoci lépe zvládnout situaci, když k tomu dostane pokyn. Řidič zahájí manévr a stroj pozná o co jde a pomůže. Další možností je, že systém upozorní na informaci, kterou řidič přehlédl. V případě neodvratné srážky může pomoci zmírnit následky nehody,“ řekl AutoRevue.cz Radim Šára z Katedry kybernetiky ČVUT.
Podle něj se čeští vědci zabývají počítačovým viděním. „Takové auto musí vědět, kde je na silnici, kdo je kolem, jak je daleko a kam jede. Nakonec to už není vidění, ale umělá inteligence, která pochopí situaci a vyhodnotit ji,“ vysvětlil Šára.
Systém vidí víc než řidič a je ho schopný varovat. „Nepřevezme řízení, ale upozorní na problém, který bude potřeba řešit,“ pokračoval a přiblížil situaci, jak by se mělo inteligentní auto zachovat v případě neodvratné havárie. „Pozná, že zbývá třeba jen vteřina do nárazu, a může brzdit účinněji než člověk, nebo alespoň optimalizuje náraz. Ten je pak vedený přes osy vozu, kde je konstrukce strukturálně hodně pevná a většinou nedojde ke ztrátám na životech,“ dodal.