Nějak postrádám kromě optimalizace pro výrobu a efektivitu i optimalizaci pro servisovatelnost. Jako uživatel auta si rozhodně optimální servis nepředstavuju tak, že po určité době budu muset vyměnit rovnou celou nápravu, protože je z jednoho kusu kompozitu :-/Toto vidím opět jako další úmyslný posun k autům na jedno použití. Vše na autě bude optimalizované" a stavěné na živostnost nějakých 100 tisíc kilometrů. Pak do šrotu a honem si kup nový model :-/
Co se rozčiluješ, kup si rendlík a tam jsou jenom neopravitelné montážní celky. Když jsme u náprav, tak zadní kliková je v rendlíku na jedno použití. Nebo produkty hyundai kia, tam se vůbec v některých dílech nepočítá s nějakýma opravama, tam pokud něco sundáš už to nedáš zpátky, protože to zničíš a musíš koupit nový díl. Takže nic nového, někteří výrobci to aplikují už dávno.
Svatá pravda. Shodou okolností jsenm se včera stavoval za kamarádem, který pracuje v autorizovaném servise. Zrovna instaloval ruční ovládání do Ceedu (nové auto, ještě s igelity), takže měl rozhozeny některé plasty. A když to dával zpátky, tak třeba horní kryt sloupku volantu zkrátka již nedrží zacvaknutý do toho spodního :-)
S odlehčenou nápravou to už zkoušel VW u Passatu kde použili hliník. Vzhledem k tomu, že to nevydrželo ani po dobu záruky, tak se urychleně vrátili ke starému dobrému poctivému materiálu B-]Třeba už to mají výrobci vychytané a náprava vydrží i 150tis. km. Víc není potřeba, protože pak stejně odchází vstřiky, dvouhmota, FAP atd., takže bude cenově výhodnější celé auto sešrotovat ;-)
Hliníkové ramena se používají v obrovském množství automobilů a funguje to perfektně, u passatu byl problém ( pokud jsem to správně pochopil) v šíleně těžkém tdi motoru -> větší zatížení na předek -> ramena praskala, prostě při návrhu někdo udělal chybu. Jinak hliník, lépe řečeno jeho slitiny dosahují stejných mechanických vlastností (uvažuji pevnosti, ne tvrdosti atd) jako většina ocelí ale při poloviční až třetinové hmotnosti součásti, nevýhodou je cena.PS: ono nemá smysl vyrábět auto které vydrží bez servisu 500 tisic km, nikdo by si takové auto nekoupil ( bylo by příliš drahé) a polovina lidi by ho ani nevyužili, koupili by si nové dřív, jen protože je staré omrzelo nebo se jim jiné líbí více a nebo za život ani 500 tisic km nenajezdí.
Problem hlinku je to, ze rychle "starne". Tzn, jeho vlasnosti se vlivem mechanickeho namahani meni, material tzv. mekkne. Navic i vlivy prostredi (oxidace) na hlinik nepusobi dobre. Proto ty problemy VW a treba i BMW je melo, nevim jestli jeste ma....
.. jj stejne to je i u kol ... tj. u bicyklu ... :-)
Hm, na to nemusíš chodit ani k novým/budoucím autům... Jsem musel na S70 měnit mám pocit čepy řízení nebo co, a je to tam spojené s celým ramenem, takže pěkně 7000 za kus a pápá lála...
Tot necely rok dozadu kumpani na ceste z dovolenky ostal stat. Nuz, elektronika....takze hop-sup do starej dobrej koktafky a bleskom pre nich. Som zvedavy, kedy to nadupane krasne supermoderne superekologicke superoptimalizovane superauto zostane stat znovu a zase sa k slovu dostane supernemoderne superneekologicke superneoptimalizovane klasicke, ale hlavne uz roky a roky spolahlivo fungunujce poctivo postavene auto z poctiveho materialu a hlavne neobsahujuce podobke idiotske eko-nezmysly...Zacinam verit ze tie systemy, ktore dokazu automaticky privolat pomoc su asi v modernych karach nie len tak pre nic. To aby si clovek pred kazdou cestou skontroloval ci ma nabity mobil ked sa mu nakoniec aj ten system doj..e, ze.
Amen brother! Nove systemy jsou super pohodlne, super vykonne a super ekologicke, ale diky tomu neopravitelne a nespolehlive. V jednoduchosti je krasa, proto limit stari auta ktere bych si koupil je cca rok 2000, ale z te opacne strany:-)
A když jsem to nakousl, tak jak se provádí ekologická likvidace takové kompozitové nápravy?
... stejně jako ekologická likvidace čehokoliv jiného, hodí se to na stejnou hromadu, jen "házející" má eko-certifkát
Dobře a potom se s tím udělá co?
Nejde vubec o to, jestli se to zlikviduje (k prirode) setrne nebo nesetrne. Jde o to, ze nekdo v tom retezci likvidace mel certifikat "eko".
No dobře a co se tedy s tou kompozitovou nápravou udělá? Jistě má v sobě kovové části... Někam to vyvezou, nebo to spálí, nebo co? Je to v podstatě laminát, je v tom pryskyřice, tak co s tím kdo udělá?
Myslim, ze sis sam odpovedel. Jen v tom pryskyrice. Ta, jak jiste vsichni vime, pod vysokou teplotou "roztaje".... tzn, kdyz to dostatecne zahreji, pryskyrice se oddeli a bude mozne s ni dal pracovat separatne. Stejne tak "uhlik" bude oddelen a bude mozno jej dale zpracovat. Nejlepe opet na stejne vyrobky. Prece tak je to i s oceli.... hodi se do srotu, ten vykoupi huti a vyrobi z ni zase plechy, trubky.... a tak porad dokola. B-] Jinými slovy, recyklace muze fungovat u kompozitu stejne jako u oceli, plastu..... Naopak dulezitou devizou kompozitu je, ze maji stale mechanicke vlastnosti (tzn. materiál ma mnohem priznivejsi unavovou krivku nez napr. ocel, navic nekoroduje, je lehci atd atd....) Tzn. ze vy vysledku, se nahradou oceli neco "usetri" na vice frontach.... je to myslim, spravny smer vyvoje.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.