Inovace pro podvozky: jednoduchost vítězí

Společnost ZF vystavila na autosalonu IAA ve Frankfurtu celou řadu zajímavých řešení pro podvozky budoucích automobilů.

Mezi hlavní požadavky na budoucí podvozkové systémy patří jednoduchost konstrukce. Víceprvkové nápravy vynikají svými vlastnostmi nad jednoduššími konstrukcemi, jsou však těžší a dražší, čímž jsou omezeny jejich perspektivy pro využívání v lehčích a hospodárnějších vozech.

Společnost ZF proto vyvinula na základě klikové nápravy koncept elastokinematické nápravy MCT (Multi Compliance Twist Beam), který slibuje provozní vlastnosti téměř na úrovni víceprvkové nápravy za cenu klasické nápravy s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou.

Klepněte pro větší obrázek

Ještě o kus dál jde studie lehké zadní nápravy pro osobní vozy vyrobené z kompozitu. Na vedení a odpružení kol se zde podílí příčná listová pružina z kompozitu vyztuženého skleněnými vlákny. V porovnání s konvenční ocelovou nápravou představuje nové řešení snížení hmotnosti o 12 až 15 procent.

Integrace do modulů šetří hmotnost

Odlehčování podvozku je motivováno nejen snižováním spotřeby paliva, respektive emisí CO2, ale i zmenšováním podílu neodpružených hmot, aby se zvýšila úroveň jízdní dynamiky, komfortu a bezpečnosti. I z toho důvodu se již delší dobu vyrábějí závěsná ramena pro mnohé vozy z hliníku místo z oceli. V budoucnosti se budou používat smíšené konstrukce z kompozitů, vysokopevnostní oceli a hliníku.

Lehký modul ZF s pružicí vzpěrou má například poloviční hmotnost v porovnání s konvenčním modulem z oceli a hliníku. Rozhodující přitom není jen náhrada jednoho druhu materiálu za jiný, ale důsledná optimalizace celé struktury.

Klepněte pro větší obrázek

V rámci funkční integrace dochází navíc ke spojování většího počtu dílů do jednoho celku. Například nová příčná ramena SMiCA (Sheet Metal integrated Control Arm) se obejdou bez nýtů a šroubových spojů a díky tomu mohou být lehčí než běžná plechová ramena.

Adaptivní tlumení i v malých vozech

ZF plánuje zavést výhody adaptivního tlumení do všech kategorií vozidel včetně malých a užitkových vozů. Nový koncept elektronicky řízeného tlumení CDC (Continuous Damping Control) pro obě zmíněné kategorie vozidel je určen jen pro zadní nápravu, kde dává největší smysl, neboť zde panují velké rozdíly mezi zatížením zadní nápravy v naloženém a nenaloženém stavu.

U čtvrté generace tlumičů CDC jsou senzory pohybu karoserie integrovány do řídicí jednotky. Výsledkem je menší složitost, snadnější montáž a menší prostorová náročnost. Ke změně charakteristiky tlumení dochází zcela plynule na každém kolu zvlášť prostřednictvím proporcionálních ventilů v tlumičích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

dnes | Jan Mička
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků