Indické Dillí zakáže diesely starší deseti let. Chce snížit znečištění

Indické Dillí zakáže diesely starší deseti let. Chce snížit znečištění

Druhé největší město Indie Dillí se řadí mezi nejznečištěnější města na světě vůbec. Radnice chce se znečištěním, smogem a emisemi bojovat tak, že zakáže dieselová auta starší deseti let. Jejich registrace tak nebude obnovena nebo bude dokonce zrušena.

Zákaz dieselů v metropoli, ve které žije přes 14 milionů lidí a která má hustotu zalidnění skoro 10 000 obyvatel na kilometr čtvereční, ale nemusí mít vůbec žádný efekt. Naprostá většina obyvatel používá k dopravě vedle bicyklů a hromadné dopravy motocykly (většinou dvoutaktní) bez jakékoli emisní normy. Mezi hlavní znečišťovatele pak patří domácnosti, obchody a průmysl. A kvalitě ovzduší nepomáhají ani tradičně zhoršené rozptylové podmínky.

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Dillí se tak stane dalším městem, kde nějakým rozporuplným způsobem omezí individuální dopravu s údajným cílem zlepšit ovzduší. Připomeňme si třeba nefunkční mýto z Londýna nebo podivný zákaz starších aut v Paříži. Snad jediná Čína na to jde trochu z jiné strany a alespoň zakáže používat palivo s obsahem síry.

Emise dieselů mohou v provozu překračovat limit o 110 %, schválila EU

Emise dieselů mohou v provozu překračovat limit o 110 %, schválila EU

Indická vláda před časem představila cíl, aby v roce 2030 byla všechna auta v Indii na elektřinu. V roce 2020 má v Indii jezdit už 7 milionů hybridů a elektromobilů. Ovšem pokud bude nadále Indie vyrábět více než dvě třetiny elektřiny z uhlí, s emisemi se nic moc nestane. Přepočteno z tzv. energetického mixu by totiž měl indický elektromobil emise 370 g/km CO2.

Navíc letos Indie zavedla dodatečné daně na nová auta (1 % z ceny malého auta se zážehovým motorem, 2,5 % z ceny u malého dieselu a další procento navíc, pokud je auto delší než 4 metry), aby tím platila boj proti emisím. To auta opět zdražilo a ztížilo přístupnost modernějších vozů s nižšími emisemi.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků