Indické Dillí zakáže diesely starší deseti let. Chce snížit znečištění

Indické Dillí zakáže diesely starší deseti let. Chce snížit znečištění

Druhé největší město Indie Dillí se řadí mezi nejznečištěnější města na světě vůbec. Radnice chce se znečištěním, smogem a emisemi bojovat tak, že zakáže dieselová auta starší deseti let. Jejich registrace tak nebude obnovena nebo bude dokonce zrušena.

Zákaz dieselů v metropoli, ve které žije přes 14 milionů lidí a která má hustotu zalidnění skoro 10 000 obyvatel na kilometr čtvereční, ale nemusí mít vůbec žádný efekt. Naprostá většina obyvatel používá k dopravě vedle bicyklů a hromadné dopravy motocykly (většinou dvoutaktní) bez jakékoli emisní normy. Mezi hlavní znečišťovatele pak patří domácnosti, obchody a průmysl. A kvalitě ovzduší nepomáhají ani tradičně zhoršené rozptylové podmínky.

Život řidiče

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Dillí se tak stane dalším městem, kde nějakým rozporuplným způsobem omezí individuální dopravu s údajným cílem zlepšit ovzduší. Připomeňme si třeba nefunkční mýto z Londýna nebo podivný zákaz starších aut v Paříži. Snad jediná Čína na to jde trochu z jiné strany a alespoň zakáže používat palivo s obsahem síry.

Zajímavosti | Život řidiče | Dieselgate | Palivo

Emise dieselů mohou v provozu překračovat limit o 110 %, schválila EU

Indická vláda před časem představila cíl, aby v roce 2030 byla všechna auta v Indii na elektřinu. V roce 2020 má v Indii jezdit už 7 milionů hybridů a elektromobilů. Ovšem pokud bude nadále Indie vyrábět více než dvě třetiny elektřiny z uhlí, s emisemi se nic moc nestane. Přepočteno z tzv. energetického mixu by totiž měl indický elektromobil emise 370 g/km CO2.

Navíc letos Indie zavedla dodatečné daně na nová auta (1 % z ceny malého auta se zážehovým motorem, 2,5 % z ceny u malého dieselu a další procento navíc, pokud je auto delší než 4 metry), aby tím platila boj proti emisím. To auta opět zdražilo a ztížilo přístupnost modernějších vozů s nižšími emisemi.

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků