Ilmor: další pokus o pětitakt?

Zatímco z logiky věci se zdá, že k vyšší efektivitě motoru povede menší počet taktů, může k témuž cíli vést i opačný postup...

Ano, je to klasická středoškolská finta, kdy se benzínem nasátý flink celý školní rok těší na to, až se budou ve fyzice brát spalovací motory. Sice se pak většinou odbudou během jediné hodiny, ale motory posedlý student s chutí ohromí profesora i spolužáky informací, že kromě dvou a čtyřtaktů známe i motory pětitaktní.

Různých modifikací motoru s vnitřním spalováním jsme se během dvacátého století dočkali celé řady (vzpoměňme třeba motor firmy EcoMotors se zdvojenými písty, o němž jsme vás informovali na tomto místě), v živé paměti však zůstává Mazda Xedos 9, alternativně osazovaná zážehovým turbomotorem s objemem 2,3 l pracujícím v tzv. Millerově cyklu a hrdě označovaným za pětitakt. V podstatě se tehdy na systému nic výrazného nezměnilo, před kompresní fázi však byla včleněna jedna doba, během níž zůstával sací ventil otevřen a část směsi se vracela do sacího traktu.

Klepněte pro větší obrázek

K pětitaktnímu režimu se nyní hlásí i společnost Ilmor, jež představila svůj projekt spalovacího motoru se spotřebou údajně o 5 až 20 % nižší v porovnání se současnými jednotkami. Ačkoli Ilmor nemusí být pro každého známým pojmem, jedná se o firmu, jež pro Mercedes-Benz stavěla vítězné motory pro Formuli 1 a pracuje již více než deset let na jednotkách pro americkou sérii Indy. Nová konstrukce je určená k pohonu běžných cestovních vozů a má dosahovat spotřeby a emisí u stávajících spalovacích pohonných jednotek nevídaných.

U Ilmoru zkonstruovali tříválcový motor s objemem 700 ccm, jenž při atmosférickém plnění dosahuje výkonu 130 koní. Jeho jádrem je velký nízkokompresní válec po stranách doplněný dvojicí válců vysokotlakých, jež pracují na konvenčním čtyřtaktním principu. Ty vytlačují výfukové plyny do nízkotlakého válce a spaliny tak mohou být dále využity, lze tedy oddělit expanzní poměr od toho kompresního. Díky tomu motor disponuje optimálním expanzním poměrem jako zážehový motor, ovšem při kompresním poměru 14,5:1, jenž je bližší dieselům. 

Předností tříválcové pohonné jendotky Ilmor je také jeho kompaktní stavba, jež navíc nevyžaduje vývoj žádných nových technologií. Zatím se nachází ve stádiu prototypu a čekají ji další náročné zkoušky a vylepšování. U Ilmoru si vytkli za cíl postavit plně funkční a pro sériovou výrobu vhodný motor s měrným výkonem 150 koní na litr objemu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda Xedos 9 
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků