Ilmor: další pokus o pětitakt?

Zatímco z logiky věci se zdá, že k vyšší efektivitě motoru povede menší počet taktů, může k témuž cíli vést i opačný postup...

Ano, je to klasická středoškolská finta, kdy se benzínem nasátý flink celý školní rok těší na to, až se budou ve fyzice brát spalovací motory. Sice se pak většinou odbudou během jediné hodiny, ale motory posedlý student s chutí ohromí profesora i spolužáky informací, že kromě dvou a čtyřtaktů známe i motory pětitaktní.

Různých modifikací motoru s vnitřním spalováním jsme se během dvacátého století dočkali celé řady (vzpoměňme třeba motor firmy EcoMotors se zdvojenými písty, o němž jsme vás informovali na tomto místě), v živé paměti však zůstává Mazda Xedos 9, alternativně osazovaná zážehovým turbomotorem s objemem 2,3 l pracujícím v tzv. Millerově cyklu a hrdě označovaným za pětitakt. V podstatě se tehdy na systému nic výrazného nezměnilo, před kompresní fázi však byla včleněna jedna doba, během níž zůstával sací ventil otevřen a část směsi se vracela do sacího traktu.

Klepněte pro větší obrázek

K pětitaktnímu režimu se nyní hlásí i společnost Ilmor, jež představila svůj projekt spalovacího motoru se spotřebou údajně o 5 až 20 % nižší v porovnání se současnými jednotkami. Ačkoli Ilmor nemusí být pro každého známým pojmem, jedná se o firmu, jež pro Mercedes-Benz stavěla vítězné motory pro Formuli 1 a pracuje již více než deset let na jednotkách pro americkou sérii Indy. Nová konstrukce je určená k pohonu běžných cestovních vozů a má dosahovat spotřeby a emisí u stávajících spalovacích pohonných jednotek nevídaných.

U Ilmoru zkonstruovali tříválcový motor s objemem 700 ccm, jenž při atmosférickém plnění dosahuje výkonu 130 koní. Jeho jádrem je velký nízkokompresní válec po stranách doplněný dvojicí válců vysokotlakých, jež pracují na konvenčním čtyřtaktním principu. Ty vytlačují výfukové plyny do nízkotlakého válce a spaliny tak mohou být dále využity, lze tedy oddělit expanzní poměr od toho kompresního. Díky tomu motor disponuje optimálním expanzním poměrem jako zážehový motor, ovšem při kompresním poměru 14,5:1, jenž je bližší dieselům. 

Předností tříválcové pohonné jendotky Ilmor je také jeho kompaktní stavba, jež navíc nevyžaduje vývoj žádných nových technologií. Zatím se nachází ve stádiu prototypu a čekají ji další náročné zkoušky a vylepšování. U Ilmoru si vytkli za cíl postavit plně funkční a pro sériovou výrobu vhodný motor s měrným výkonem 150 koní na litr objemu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda Xedos 9 
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků