Ikony na okruhu Portimão: Golf GTI Pirelli a Golf GTI Clubsport

První setkání dvou legend. V obou případech se jedná o jubilejní modely, jejichž označení je tvořeno třemi magickými písmeny GTI, která jsou u značky Volkswagen synonymem sportovních vlastností a dynamiky. Zároveň však dostaly do vínku ještě o špetku více „kouzla GTI“ než jejich „konvenční“ sourozenci. Tím však společné vlastnosti končí: Zatímco první jubilejní model, Golf GTI Pirelli, přišel v roce 1983 na trh s nejvyšším výkonem 112 k, disponuje nejnovější jubilejní model – Golf GTI Clubsport – výrazně vyšším výkonem 265 k.
Ikony na okruhu Portimão: Golf GTI Pirelli a Golf GTI Clubsport

Portimão, závodní okruh na jihu Portugalska, je na podzim ideálním místem pro porovnání obou výše uvedených protagonistů. Golf GTI Pirelli odpovídá svým motorem 1,8 litru stavu techniky v roce 1983 a krátce před ukončením výroby modelu Golf I GTI sjížděl z montážní linky jako limitovaná edice. Jeho moderní obdobou je Golf GTI Clubsport. Volkswagen přinese tuto lahůdku pro fanoušky GTI v příštím roce, u příležitosti 40. výročí modelu Golf GTI. Motor 2.0 TSI o výkonu 265 k poskytuje v základním režimu pozoruhodný točivý moment 350 N.m. Specialitou nejnovějšího jubilejního modelu je funkce krátkodobého zvýšení plnicího tlaku, díky níž je po dobu až deseti sekund k dispozici nejvyšší výkon 290 k a točivý moment 380 N.m. Zvýšení výkonu je dostupné po sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu – dochází k aktivaci funkce „kick-down“. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Tato verze je tak nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem GTI všech dob. Varianta s dvouspojkovou převodovkou DSG je navíc vybavena funkcí „Launch Control“, která zajistí kontrolovanou akceleraci vozidla z klidu s maximální hnací sílou – podobně jako v motoristickém sportu.

Volkswagen se nezaměřil pouze na zvýšení výkonu přeplňovaného motoru verze Clubsport, ale dokonale jejímu charakteru přizpůsobil také design, aerodynamiku a výbavu. Hodnoty přítlaku jako v motoristickém sportu vytváří kombinace nového předního spoileru, nápadného zadního spoileru a difuzoru. Na přání nabízí Volkswagen speciální sportovní pneumatiky „semi-slicks“ s homologací pro silniční provoz. Ani ergonomie nepřišla zkrátka: Zákazníci si mohou pro svůj Golf GTI Clubsport vybrat buď sériová sportovní skořepinová sedadla, nebo klasická sportovní sedadla GTI. Kromě toho je nový model sériově dodáván s dvoubarevným lakováním karoserie.

Golf GTI Clubsport a Golf GTI Pirelli nejsou ojedinělými speciálními edicemi. Volkswagen připravil jubilejní modely příslušných generací sportovní ikony také u příležitostí 20., 25., 30. a 35. výročí kultovního GTI. Adrenalinový Golf GTI Clubsport, který se na českém trhu objeví začátkem jara, bude však ještě po nějakou dobu nedostižným etalonem…

Minitest Toyota Hilux 2.4 D4-D: I ta už se umí vyšňořit!

Toyota Hilux 2.4 D4-D (minitest)

Hilux osmé generace už má nový čumák. V rámci výroční edice se snaží zaujmout i tu klientelu kolem tunových pick-upů, která touží po co nejosobnějším vzezření a chování svého pracanta.

dnes | AutoRevue.cz
Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

17.  1.  2019 | Miro Mihálik | 3 příspěvky
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků