IBS automotive: analýza nákladů na pořízení nových vozidel v ČR ve srovnání se zahraničím

Nová vozidla nižších a středních tříd jsou výrazně nejlevnější v ČR, u luxusnějších vozidel je situace vyrovnanější. Pořizovací náklady nové Škody Fabia jsou v některých zemích EU vyšší až o 190 tisíc korun a u Škody Superb až o 270 tisíc korun

Společnost IBS automotive s.r.o., která je předním poskytovatelem dat v oblasti automotive v České i Slovenské republice, poskytovatelem softwaru pro oceňování a prognózy cen vozidel TAXexpert a zpracovatelem odborných metodik, analýz a srovnávacích studií v uvedené oblasti, připravila srovnávací analýzu nákladů na pořízení nových vozidel u nás a v okolních vytipovaných evropských státech. Z analýzy jednoznačně vyplývá, že nejen pro zánovní, ale i pro nová vozidla středních a nižších obchodních tříd se vyplatí jezdit k nám či na Slovensko. U luxusnějších modelů a značek vozidel je situace vyrovnanější.

„Tuzemský nedostatek zánovních a kvalitních ojetých vozidel se naplno projevil již v loňském a pokračuje i v letošním roce. Jednou z hlavních příčin je oslabení koruny vzhledem k euru po intervenčním zásahu ČNB (2013) a dále nižší pořizovací ceny vozidel ve srovnání s okolními státy. Zakoupit 2 - 3 letý automobil s nájezdem do 50 000 km je pro našince velmi obtížné, neboť většina těchto a podobných vozidel končí po výkupu přímo na kamionech, aby uspokojily hladový trh v zahraničí,“ říká Ladislav Smrčka analytik a specialista na tržní prostředí vozidel ze společnosti  IBS automotive s.r.o.

A co ceny nových vozidel na našem a zahraničních trzích?

„V letošním roce jsme společně s kolegou Davidem Vozábem prováděli srovnávací analýzu nákladů na pořízení nových vozidel u nás a v okolních vytipovaných evropských státech. Přitom jsme vedle prodejní ceny, jako základního srovnávacího kritéria, zohledňovali i případné náklady na dopravu a přihlášení vozidel k provozu. I když výsledná analýza potvrdila naše očekávání, u některých vozidel byly výsledky překvapivé,“ popisuje Ladislav Smrčka. 

Do zmíněné analýzy byly vybrány modely vozidel, které se již delší dobu nacházejí na předních místech žebříčku prodejnosti a analýza tak porovnává náklady na pořízení u opravdu žádaných představitelů automobilového trhu. Dlužno podotknout, že v uvedených výchozích cenách daných vozidel je zohledněna případná výbavová rozdílnost v sériové výbavě, tzn., že vozidlo uvedené v analýze je, co se týče vybavenosti, srovnatelné ve všech trzích. Stává se, že např. výbavový stupeň Ambition u Škody Fabia prodávané na německém trhu je bohatší než na trhu českém.

Pokud se v prvé řadě zaměříme na výsledky analýzy u představitelů domácí značky, zde zjišťujeme, že všechny sledované modely (Škoda Fabia, Octavia i Superb) mají pořizovací náklady nejnižší právě na českém trhu, což určitě není velkým překvapením. Pořizovací náklady na totožné vozidlo na slovenském trhu povyrostou (o 11-13 %), nejvýše však o cca 2.000 Euro. Daleko větší rozdíl v nákladech (55–60 %) však bude, pokud se zákazník rozhodne zakoupit si totéž vozidlo v Německu, Rakousku či v Nizozemsku. V těchto zemích daný rozdíl v pořizovacích nákladech činí oproti ČR až cca 7.000 Euro u Škody Fabia a dokonce cca 10.000 Euro u modelu Škoda Superb v Nizozemsku. Velký rozdíl (42-50 %) byl zaznamenán i u vozidel zakoupených ve Francii. Tento rozdíl je již opravdu propastný a dovoz nového vozidla Škoda z těchto zemí se finančně pochopitelně nevyplatí.

Velmi obdobně to vypadá po zhlédnutí srovnání cen i u ostatních vybraných značek a modelů vozidel. Nepatrné rozdíly v nákladech na pořízení vozidla vidíme oproti ČR na trhu slovenském, a to konkrétně u modelů Kia Ceed, Hyundai I20 a Opel Corsa, kde rozdíl nepřesáhne 600 Euro. Podíváme-li se na segment luxusnějších vozidel, v analýze zastoupených vozidlem Audi A6 a BMW Řady 5, tady jsou rozdíly cen zakoupených vozidel v zahraničí oproti ČR výrazně menší, konkrétně v Německu (o 3 % nižší) a Rakousku (o 5 % vyšší).

Jak již bylo uvedeno v úvodu, součástí analýzy byly i náklady spojené s dopravou vozidla. Jedná se o neopominutelný náklad, se kterým musí zákazník počítat v případě nákupu vozidla v zahraničí. V případě dovozu vozidla z 328 km vzdálené Bratislavy do Prahy soukromým dovozcem, zaplatí zákazník orientačně částku 11.316 Kč. Musí však počítat s tím, že trasu Praha – Bratislava zaplatí v konečném výsledku 2x. Pokud ovšem bude vozidlo zakoupeno např. v 1.030 km vzdálené Paříži, zde už orientační náklady na dopravu představují částku přesahující 35.000 Kč, což rozhodně není částka zanedbatelná.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků