IBS automotive: analýza nákladů na pořízení nových vozidel v ČR ve srovnání se zahraničím

Nová vozidla nižších a středních tříd jsou výrazně nejlevnější v ČR, u luxusnějších vozidel je situace vyrovnanější. Pořizovací náklady nové Škody Fabia jsou v některých zemích EU vyšší až o 190 tisíc korun a u Škody Superb až o 270 tisíc korun

Společnost IBS automotive s.r.o., která je předním poskytovatelem dat v oblasti automotive v České i Slovenské republice, poskytovatelem softwaru pro oceňování a prognózy cen vozidel TAXexpert a zpracovatelem odborných metodik, analýz a srovnávacích studií v uvedené oblasti, připravila srovnávací analýzu nákladů na pořízení nových vozidel u nás a v okolních vytipovaných evropských státech. Z analýzy jednoznačně vyplývá, že nejen pro zánovní, ale i pro nová vozidla středních a nižších obchodních tříd se vyplatí jezdit k nám či na Slovensko. U luxusnějších modelů a značek vozidel je situace vyrovnanější.

„Tuzemský nedostatek zánovních a kvalitních ojetých vozidel se naplno projevil již v loňském a pokračuje i v letošním roce. Jednou z hlavních příčin je oslabení koruny vzhledem k euru po intervenčním zásahu ČNB (2013) a dále nižší pořizovací ceny vozidel ve srovnání s okolními státy. Zakoupit 2 - 3 letý automobil s nájezdem do 50 000 km je pro našince velmi obtížné, neboť většina těchto a podobných vozidel končí po výkupu přímo na kamionech, aby uspokojily hladový trh v zahraničí,“ říká Ladislav Smrčka analytik a specialista na tržní prostředí vozidel ze společnosti  IBS automotive s.r.o.

A co ceny nových vozidel na našem a zahraničních trzích?

„V letošním roce jsme společně s kolegou Davidem Vozábem prováděli srovnávací analýzu nákladů na pořízení nových vozidel u nás a v okolních vytipovaných evropských státech. Přitom jsme vedle prodejní ceny, jako základního srovnávacího kritéria, zohledňovali i případné náklady na dopravu a přihlášení vozidel k provozu. I když výsledná analýza potvrdila naše očekávání, u některých vozidel byly výsledky překvapivé,“ popisuje Ladislav Smrčka. 

Do zmíněné analýzy byly vybrány modely vozidel, které se již delší dobu nacházejí na předních místech žebříčku prodejnosti a analýza tak porovnává náklady na pořízení u opravdu žádaných představitelů automobilového trhu. Dlužno podotknout, že v uvedených výchozích cenách daných vozidel je zohledněna případná výbavová rozdílnost v sériové výbavě, tzn., že vozidlo uvedené v analýze je, co se týče vybavenosti, srovnatelné ve všech trzích. Stává se, že např. výbavový stupeň Ambition u Škody Fabia prodávané na německém trhu je bohatší než na trhu českém.

Pokud se v prvé řadě zaměříme na výsledky analýzy u představitelů domácí značky, zde zjišťujeme, že všechny sledované modely (Škoda Fabia, Octavia i Superb) mají pořizovací náklady nejnižší právě na českém trhu, což určitě není velkým překvapením. Pořizovací náklady na totožné vozidlo na slovenském trhu povyrostou (o 11-13 %), nejvýše však o cca 2.000 Euro. Daleko větší rozdíl v nákladech (55–60 %) však bude, pokud se zákazník rozhodne zakoupit si totéž vozidlo v Německu, Rakousku či v Nizozemsku. V těchto zemích daný rozdíl v pořizovacích nákladech činí oproti ČR až cca 7.000 Euro u Škody Fabia a dokonce cca 10.000 Euro u modelu Škoda Superb v Nizozemsku. Velký rozdíl (42-50 %) byl zaznamenán i u vozidel zakoupených ve Francii. Tento rozdíl je již opravdu propastný a dovoz nového vozidla Škoda z těchto zemí se finančně pochopitelně nevyplatí.

Velmi obdobně to vypadá po zhlédnutí srovnání cen i u ostatních vybraných značek a modelů vozidel. Nepatrné rozdíly v nákladech na pořízení vozidla vidíme oproti ČR na trhu slovenském, a to konkrétně u modelů Kia Ceed, Hyundai I20 a Opel Corsa, kde rozdíl nepřesáhne 600 Euro. Podíváme-li se na segment luxusnějších vozidel, v analýze zastoupených vozidlem Audi A6 a BMW Řady 5, tady jsou rozdíly cen zakoupených vozidel v zahraničí oproti ČR výrazně menší, konkrétně v Německu (o 3 % nižší) a Rakousku (o 5 % vyšší).

Jak již bylo uvedeno v úvodu, součástí analýzy byly i náklady spojené s dopravou vozidla. Jedná se o neopominutelný náklad, se kterým musí zákazník počítat v případě nákupu vozidla v zahraničí. V případě dovozu vozidla z 328 km vzdálené Bratislavy do Prahy soukromým dovozcem, zaplatí zákazník orientačně částku 11.316 Kč. Musí však počítat s tím, že trasu Praha – Bratislava zaplatí v konečném výsledku 2x. Pokud ovšem bude vozidlo zakoupeno např. v 1.030 km vzdálené Paříži, zde už orientační náklady na dopravu představují částku přesahující 35.000 Kč, což rozhodně není částka zanedbatelná.

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 220 000 Kč
Hyundai Getz 1,1
Rok výroby: 2003
Stav: 71 263 km
Cena: 36 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 62 450 km
Cena: 185 000 Kč
Hyundai i30 1
Rok výroby: 2017
Stav: 9 010 km
Cena: 380 000 Kč
Hyundai ix35 1,7
Rok výroby: 2015
Stav: 17 071 km
Cena: 440 000 Kč
Hyundai H-1 2,5
Rok výroby: 2008
Stav: 186 359 km
Cena: 220 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

včera | Milan Lažanský | 13 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků
Test: Pět důvodů, proč je teď Opel Insignia favoritem střední třídy

Opel Insignia Grand Sport

Naší recenzí tentokrát prošel Opel Insignia Grand Sport.

5.  9.  2017 | Milan Lažanský | 23 příspěvků