IAA Frankfurt: Ford Mondeo TDCi

Mondeo patří ke špičce své třídy. Duratory TDCi je tím nejlepším v současné technice vznětových motorů.
IAA Frankfurt: Ford Mondeo TDCi
Charakteristickými rysy šestnáctiventilového motoru Duratorq TDCi, použitého v modelu Ford Mondeo, jsou vysoký výkon a tichý chod bez vibrací. Čtyřválec Duratorq TDCi o výkonu 130 k ještě o něco povyšuje obdivuhodné parametry současných vozů Ford Mondeo s uznávaným motorem Duratorq TDDi.

Svého maximálního točivého momentu 330 Nm dosahuje dvoulitrový motor Duratorq TDCi už při 1800 ot./min. Točivý moment nového motoru Duratorq TDCi je tedy asi o 16 procent vyšší, než srovnatelná hodnota u motoru Duratorq TDi, ze kterého nový agregát technicky vychází.

Nový motor Duratorq TDCi vysokým točivým momentem už v nízkých otáčkách a v oblasti nízkých a středních otáček vyniká obdivuhodnou pružností a bezprostřední reakcí na pokyny řidiče. Za tyto vlastnosti vděčí nový agregát dokonalé spolupráci a souhře turbodmychadla, vstřikovacího systému, které dodává optimální množství paliva v přesný okamžik. Křivka náběhu točivého momentu v nízkých otáčkách stoupá mimořádně strmě a motor nevykazuje prakticky žádné znatelné zpoždění výkonu a točivého momentu, které je známou slabinou konvenčních turbomotorů. Charakteristice motoru Duratorq TDCi bylo v případě modelu Mondeo TDCi speciálně přizpůsobeno i odstupňování rychlostních stupňů tak, aby vůz dokázal snadno a co nejefektivněji zrychlovat.

Vznětový motor nového Mondea TDCi je - stejně jako motory pro Focus a Fiestu, kterým se věnujeme na jiném místě dnešního čísla - vybavený systémem přímého vstřikování paliva „common-rail“ nové generace MultecTM DCR1400, které vyvinula společnost Delphi Automotive Systems.

Co je TDCi a jak funguje

Tento systém vstřikování „common-rail“ garantuje extrémně přesné dávkování i časování paliva a využívá technologie tzv. pilotního předvstřiku paliva. Na bloku motoru jsou namontovány vysoce citlivé senzory vibrací, které dokážou absolutně přesně určit okamžik zážehu směsi a na základě těchto údajů dodá vyspělý vstřikovací systém naprosto precizně do válců tzv. pilotní dávku paliva, jejíž objem činí méně než jeden milimetr krychlový! Výsledkem využití této náročné technologie je velmi jemný chod a zároveň vysoká účinnost práce motoru.

Systém „common-rail“ druhé generace, použitý v motoru Duratorq TDCi, využívá šestiotvorové solenoidové vstřikovače. Otvory trysek jsou vyráběny s obdivuhodnou přesností - tolerance průměru otvorů vstřikovačů je menší než činí tloušťka lidského vlasu. Velmi malá hmotnost pohybujících se částí řídících ventilů ve vstřikovačích dovolila využití mimořádně kompaktních solenoidů, které jsou umístěny uprostřed tělesa vstřikovače mnohem blíže k jehle vstřikovací trysky než u jiných systému „common-rail“.

Celý vstřikovač má v nejširším místě průměr jen 17 mm, takže se výborně hodí pro použití v motoru Duratorq TDCi, který má v hlavě každého válce čtyři ventily.

Základními prvky vstřikovacího systému motoru Duratorq TDCi jsou:

  • Dvoučinné čerpadlo, které dopravuje palivo pod nízkým tlakem z nádrže a stlačuje je na velmi vysoký tlak.
  • Vstupní ventil, který přesně měří množství paliva určeného ke stlačení v systému „common-rail“ v závislosti na provozních podmínkách. Tato unikátní technologie dovoluje vypustit systém ochlazování paliva a snižuje energetickou náročnost vysokotlakého čerpadla, což se příznivě projevuje v celkové hospodárnosti motoru.
  • Vlastní zásobník systému „common-rail“ natlakovaného paliva, které ze zásobníku putuje už přímo do vstřikovačů. Trubkový zásobník má separátní vedení natlakovaného paliva ke vstřikovačům každého válce. Zásobník je také vybavený čidlem přetlaku paliva, což je jen jeden z řady elektronických senzorů podporujících optimální funkci vstřikovacího systému v závislosti na okamžitých provozních podmínkách.
  • Vysokotlaké palivové vedení, které propojuje vysokotlaké čerpadlo, zásobník „common-rail“ a jednotlivé vstřikovače.
  • Filtr paliva, do jehož tělesa je zařazen také řídicí ventil, který za nízkých teplot uzavírá zpětný odvod přebytečného paliva do nádrže. Díky tomuto zařízení se palivo v tělese filtru rychleji zahřeje na optimální provozní teplotu. Komoru filtru, kde se zachycuje voda, lze vypouštět pomocí ventilu na spodní straně tělesa filtru.
  • Řídicí modul vstřikování IDM (Injector Driver Module), což je jakýsi elektronický mozek řídicí práci vysoce přesného systému „common-rail“. Modul IDM těsně spolupracuje s řídicí jednotkou motoru, která zpracovává údaje řady senzorů o práci celého agregátu.

Podle dostupných informací z výsledku předběžných měření zrychluje Ford Mondeo TDCi z 0 na 100 km/h během 9,9 s a jeho maximální rychlost činí 200 km/h.

Model Ford Mondeo TDCi se na trhu objeví koncem roku 2001.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků