I náklaďáky mají elektroniku pro bezpečnost

Rozmach elektroniky pro zvýšení bezpečnosti je v posledních letech obrovský. Nedávno ještě obdivovaná zařízení jsou už dnes v osobních autech samozřejmostí. Na řadě jsou teď vozy nákladní – i tady se užitečná zařízení rychle šíří.
I náklaďáky mají elektroniku pro bezpečnost

Kamery, radary, infračervené senzory a další příslušenství, které pomůže řidiči předcházet nehodám a nebezpečným situacím se budou s největší pravděpodobností v nejbližších letech zavádět i do sériové výroby. Cílem je umožnit řidiči kontrolovat dění v bezprostřední blízkosti automobilu a monitorovat prostor kolem celého vozu.

Švédsko a Finsko jsou v současnosti jedinými evropskými zeměmi, které povolují kombinovanou délku vozidla 25,25 m. Výrobce Scania považuje tuto variantu za bezpečnější než je v Evropě všeobecně schválená maximální délka 18,75 m, protože k přepravení stejného množství nákladu je zapotřebí méně vozidel. Tímto způsobem se snižuje i množství emisí a náklady na přepravenou tunu.

Infračervený senzor, který je připevněn na zpětném zrcátku, sleduje teplotu vozovky. V případě, že dojde k jejímu poklesu pod kritickou mez, aktivuje varovný signál ve zpětném zrcátku na straně řidiče.

V kabině je umístěn počítač, který poskytuje informace o vozidle a slouží také jako navigační přístroj, radiopřijímač, telefon či zdroj zábavy. Počítač soustřeďuje komunikační funkce vozidla a tím zjednodušuje jeho ovládání. Monitor počítače navíc slouží jako displej zpětných kamer, který pomáhá předcházet smyku.

Vůz je vybaven ESP a návěs je vybaven EBS brzdami s integrovanou ochranou proti převrácení (systém ROP), který má podobnou funkci jako ESP.

Nový koncept Scania využívá nízkoprofilových pneumatik snižujících výšku vozidla a tím napomáhají zmenšit následky případné čelní kolize s osobním automobilem. Poháněná náprava je vybavena speciálními širokými pneumatikami (super single), které nahrazují běžnou kombinaci zdvojených kol. Lepší přilnavost pneumatik k vozovce zvyšuje stabilitu vozidla. Všechny pneumatiky mají systém monitorování tlaku IVTM (integrated vehicle tyre monitoring), který je aktivní za jízdy i při odstavení vozidla a upozorňuje řidiče na výkyvy tlaku a zahřívání. Vozidlo lze kombinovat s přívěsem Krone Safeliner, který poskytuje vysokou úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti. K té přispívá ochrana podvozku zezadu a ze stran, a také kryty kol, které zachycují nečistoty při deštivém počasí. Samozřejmostí je uplatnění systému Opticruise, Scania Retarder, airbagů a integrovaných bezpečnostních pásů.

Klepněte pro větší obrázek

1. Normální zorné pole
Pohled čelním sklem a bočním oknem

2. Zpětná zrcátka
Zorné pole řidiče zprostředkované zpětnými zrcátky.

3. Širokoúhlé přední a zvětšovací zrcátko
Širokoúhlé zrcátko je umístěno na zpětném zrcátku na straně spolujezdce, přední pod sluneční clonou nad čelním sklem, zvětšovací na horní hraně bočního okna spolujezdce.

4. Kamery snímající mrtvý úhel
Kamery jsou namontovány po obou stranách kabiny i návěsu. Barevný obraz je přenášen na monitory v kabině na předních sloupcích, v úrovni zpětných zrcátek.

5. Kamery pro couvání
Barevný obraz je přenášen na monitor počítače v palubní desce automobilu

6. Noční vidění
Pásmo před vozidlem je pokryté infračervenou kamerou na kabině. Její zorné pole se překrývá se zorným polem řidiče. Černobílý obraz je přenášen na speciální displej instalovaný na palubní desce v zóně řidičova periferního vidění. Kamera registruje objekty, jejichž teplota se liší od okolí. Chodce, kterého by řidič za pomoci běžných světel uviděl teprve ve vzdálenosti deseti metrů, zaznamená tato kamera ve vzdálenosti několika set metrů. Své uplatnění najde především za snížené viditelnosti.

7. Pásmo detekce opuštění jízdního pruhu
Prostor před vozidlem pokrývá kamera monitorující bílé značení na silnici. Kamera detekuje neplánované opuštění jízdního pruhu, například, když řidič usne za volantem. Ten je následně upozorněn varovným zvukovým signálem z levého nebo pravého reproduktoru, podle toho, na kterou stranu se vozidlo z jízdního pruhu vychýlilo.

8. Pásmo detekce postranních překážek
Prostor kolem kabiny a před a za návěsem, sledují detektory překážek. Detektory na zadní části návěsu slouží při parkovacích manévrech, ostatní senzory uvědomují řidiče o chodcích, cyklistech a obtížně viditelných objektech. Informace se zobrazují ve zpětných zrcátkách.

9. Zóna snímaná ACC radarem
Pásmo před vozidlem je pokryto ACC radarem, který sleduje pomaleji jedoucí vozidla a přizpůsobuje jim rychlost vozu.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků