I náklaďáky mají elektroniku pro bezpečnost

Rozmach elektroniky pro zvýšení bezpečnosti je v posledních letech obrovský. Nedávno ještě obdivovaná zařízení jsou už dnes v osobních autech samozřejmostí. Na řadě jsou teď vozy nákladní – i tady se užitečná zařízení rychle šíří.
I náklaďáky mají elektroniku pro bezpečnost

Kamery, radary, infračervené senzory a další příslušenství, které pomůže řidiči předcházet nehodám a nebezpečným situacím se budou s největší pravděpodobností v nejbližších letech zavádět i do sériové výroby. Cílem je umožnit řidiči kontrolovat dění v bezprostřední blízkosti automobilu a monitorovat prostor kolem celého vozu.

Švédsko a Finsko jsou v současnosti jedinými evropskými zeměmi, které povolují kombinovanou délku vozidla 25,25 m. Výrobce Scania považuje tuto variantu za bezpečnější než je v Evropě všeobecně schválená maximální délka 18,75 m, protože k přepravení stejného množství nákladu je zapotřebí méně vozidel. Tímto způsobem se snižuje i množství emisí a náklady na přepravenou tunu.

Infračervený senzor, který je připevněn na zpětném zrcátku, sleduje teplotu vozovky. V případě, že dojde k jejímu poklesu pod kritickou mez, aktivuje varovný signál ve zpětném zrcátku na straně řidiče.

V kabině je umístěn počítač, který poskytuje informace o vozidle a slouží také jako navigační přístroj, radiopřijímač, telefon či zdroj zábavy. Počítač soustřeďuje komunikační funkce vozidla a tím zjednodušuje jeho ovládání. Monitor počítače navíc slouží jako displej zpětných kamer, který pomáhá předcházet smyku.

Vůz je vybaven ESP a návěs je vybaven EBS brzdami s integrovanou ochranou proti převrácení (systém ROP), který má podobnou funkci jako ESP.

Nový koncept Scania využívá nízkoprofilových pneumatik snižujících výšku vozidla a tím napomáhají zmenšit následky případné čelní kolize s osobním automobilem. Poháněná náprava je vybavena speciálními širokými pneumatikami (super single), které nahrazují běžnou kombinaci zdvojených kol. Lepší přilnavost pneumatik k vozovce zvyšuje stabilitu vozidla. Všechny pneumatiky mají systém monitorování tlaku IVTM (integrated vehicle tyre monitoring), který je aktivní za jízdy i při odstavení vozidla a upozorňuje řidiče na výkyvy tlaku a zahřívání. Vozidlo lze kombinovat s přívěsem Krone Safeliner, který poskytuje vysokou úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti. K té přispívá ochrana podvozku zezadu a ze stran, a také kryty kol, které zachycují nečistoty při deštivém počasí. Samozřejmostí je uplatnění systému Opticruise, Scania Retarder, airbagů a integrovaných bezpečnostních pásů.

Klepněte pro větší obrázek

1. Normální zorné pole
Pohled čelním sklem a bočním oknem

2. Zpětná zrcátka
Zorné pole řidiče zprostředkované zpětnými zrcátky.

3. Širokoúhlé přední a zvětšovací zrcátko
Širokoúhlé zrcátko je umístěno na zpětném zrcátku na straně spolujezdce, přední pod sluneční clonou nad čelním sklem, zvětšovací na horní hraně bočního okna spolujezdce.

4. Kamery snímající mrtvý úhel
Kamery jsou namontovány po obou stranách kabiny i návěsu. Barevný obraz je přenášen na monitory v kabině na předních sloupcích, v úrovni zpětných zrcátek.

5. Kamery pro couvání
Barevný obraz je přenášen na monitor počítače v palubní desce automobilu

6. Noční vidění
Pásmo před vozidlem je pokryté infračervenou kamerou na kabině. Její zorné pole se překrývá se zorným polem řidiče. Černobílý obraz je přenášen na speciální displej instalovaný na palubní desce v zóně řidičova periferního vidění. Kamera registruje objekty, jejichž teplota se liší od okolí. Chodce, kterého by řidič za pomoci běžných světel uviděl teprve ve vzdálenosti deseti metrů, zaznamená tato kamera ve vzdálenosti několika set metrů. Své uplatnění najde především za snížené viditelnosti.

7. Pásmo detekce opuštění jízdního pruhu
Prostor před vozidlem pokrývá kamera monitorující bílé značení na silnici. Kamera detekuje neplánované opuštění jízdního pruhu, například, když řidič usne za volantem. Ten je následně upozorněn varovným zvukovým signálem z levého nebo pravého reproduktoru, podle toho, na kterou stranu se vozidlo z jízdního pruhu vychýlilo.

8. Pásmo detekce postranních překážek
Prostor kolem kabiny a před a za návěsem, sledují detektory překážek. Detektory na zadní části návěsu slouží při parkovacích manévrech, ostatní senzory uvědomují řidiče o chodcích, cyklistech a obtížně viditelných objektech. Informace se zobrazují ve zpětných zrcátkách.

9. Zóna snímaná ACC radarem
Pásmo před vozidlem je pokryto ACC radarem, který sleduje pomaleji jedoucí vozidla a přizpůsobuje jim rychlost vozu.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků