I moderní auta potřebují údržbu: 5 jednoduchých úkonů, které ušetří peníze

33 komentářů

KarelMaly
25. března • 18:17

údržbu po zimě určitě není dobré podceňovat, alespoň základní úkony by měl udělat každý. Jaké to jsou? https://www.autopujcovna-cb.cz/udrzbu-auta-po-zime-se-ne... ... Správnou údržbou se vám auto odvděčí spolehlivou a bezstarostnou jízdou

Antiautomat
13. listopadu • 10:49

U nových vozů se vyplatí vyměnit olej hned po zajetí motoru. Pohyblivé komponenty si totiž nějakou dobu "sedají" a vy přece nechcete, aby agregátem kolovaly třeba 30.000 kilometrů například drobné kovové částečky. Vytesat zlatom do mramoru!
Odporucam po cca 5oookm, samozrejme aj s filtrom. Po tomto najazde uz mozeme karu obcas aj prevetrat, prvych 10oookm si motor moze vypytat viac oleja, cize nechat si par deci na doliatie. Je to uplne normalne, niet dovodu na obavy. Moj motor si 'sadol' (tahom aj zvukom) az po cca 15oookm (benzinak), dolial som par deci v ramci prveho intervalu. Teraz slape ako hodinky, ma zdravy zvuk a spotreba oleja je minimalna (vydrzi s prehladom aj vyrobcom dany interval). Kazdopadne aspon raz za cas skontrolovat a nenechat (starsie, pripadne zle zabehnute, viz vyssie) ist s olejom az 'na kontrolku', drzat to niekde plus minus v 2/3, n-e-p-r-e-l-i-a-t!

Peter01
13. listopadu • 23:39

Alebo aj netreba. Leon 1,2 tsi, predĺžený interval, plus-mínus 30 tisíc výmena oleja. Teraz má 11 výmenu, tesne pod 300 tisíc. Ročník 2013, auto jazdí v autopožičovňi od začiatku. Vacsinou ho mala pozičaná stavebná firma. Normálne štartuje, olej cca 1l aj niečo medzi výmenami. Žiadne pazvuky, kompresia v norme.

zmfcz
13. listopadu • 8:20

Hlavně nikdy nic elektrického nečistit kolou! Kyselina fosforečná je sice účinné čistidlo, ale s cukrem, karamelem atp. si neporadí a na kabelech to zůstane.

pcmaker
12. listopadu • 10:18

Pro řidiče zřejmě známé věci, ale pro mne, zatím chodce, poměrně zajímavé shrnutí důležitých bodů údržby vozidla. Je dobré občas zmínit a shrnout na jednom místě tyhle základní úkony. Ale tu kolu fakt né. Zalepit si kontakty cukrem není dobrý nápad. ☺

Laco
13. listopadu • 8:17

Použiješ samozrejme Light :-D
Je kopec prípravkov na kontakty tak prečo používať Colu :-/

Antiautomat
13. listopadu • 10:59

...tymto (kolou) ja umyvam h.jzel, na nic ine to dobre nie je.
Na kontakty trebars konkor.

stréc od piva
12. listopadu • 8:35

Prosím autora článku o vysvětlení co znamená,že olej v převodovce je doživotní.To znamená,že vozidlo může najet 500 000km bez nutnosti výměny oleje? Proč tedy v motoru olej není doživotní stejné konzistence

R2D2
12. listopadu • 9:07

nie som autor článku, ale aj tak odpoviem: odpoveď na prvú otázku: ANO - auto môže prejsť a 1mil. kilometrov na pôvodnú náplň prevodovky.
otázka 2 / rozdiel medzi motorom a prevodovkou sú dosahované teploty pri trení súčiastok. zatiaľ čo v prevodovke sa olej zohreje čisto teoreticky na cca50-90ºC olej v motore sa zohrieva až nad 100ºC a navyše mu dáva zabrať trenie piestov resp. piestnych krúžkov o vložku valca.
v prevodovke síce dochádza tiež ku treniu na synchronizačných krúžkoch, ale všetko je to pri nízkej teplote na rozdiel od motora, kde nielen chladiaca zmes, ale aj olej funguje ako chladiace médium

Marex
12. listopadu • 18:56

Tohle si můžeš dovolit u manuálu, pokud mu u převodovky neprosakuje těsnění. Nicméně i u manuálu by se měl olej aspoň jednou za životnost vozu vyměnit, protože olej časem degraduje a navíc se z převodového ústrojí uvolňují jejím provozem kovové částečky. Už jsem zažil u několika starších aut i sotva poloviční náplň převodového oleje, protože majitele ani nenapadlo si odšroubovat kontrolní šroub hladiny oleje.
A neměnit olej u automatické převodovky je pak už naprostá stupidita, protože je potřeba ho měnit pravidelně co 60 000 km a pokud obsahuje i tzv. hydraulický filtr, nezapomínat měnit i ten. U 4x4 se pak mění co 60 000 km i olej v difech.

Antiautomat
13. listopadu • 10:57

V manuale, pokial hodne jazdi po meste, vymenit po 150.ooo.

Zelí
12. listopadu • 9:53

Teplota oleje v dsg převodovce je až 140st.C a mění se po 60 tis.km.

Peter
11. listopadu • 14:40

Moderné autá majú "inteligentné" dobíjanie ktorým niektoré modely dokážu zlikvidovať v krátkom čase batériu.

Joe Doe
11. listopadu • 13:37

Mazda RX-8 - olej zrala len pri brutalnom zaobchadzani. V nejakom nemeckom teste dokonca svojho casu vykazala nizsiu spotrebu oleja nez podobne auto s klasickym motorom, a znamy, ktoru RX-8 mal hovoril o rovnakej skusenosti. Pri normalnom jazdeni spotreba oleja nevybocovala z normalu.

Miki
13. listopadu • 20:49

Ono to slo s kilometrami a nie podla zachadzania. Znicili sa stieracie listy a bola nutna vymena. A to neurobil garaznik v hornejdolnej a listy starline nie su....

Sir CHerokee
11. listopadu • 10:22

K tomu benzínu zajímali by mě nějaké srovnávací testy prémiových paliv. Dříve jsme jezdil na MaxxMotion 100 a nyní na Vervu 100 a spokojenost.

Gašpo
11. listopadu • 13:41

No, podľa mňa je to vyhadzovanie peňazí pretože o trochu viac oktánov na motor až tak blahodárny účinok nemá aby to stálo za ten mastný príplatok. Ale je to vec názoru.
My tiež, pokiaľ je to možné tankujeme hlavne u Benziny, ak narazíme na Euro Oil, zoberiem rád aj tam a nebojím sa natankovať ani u OMW. Berieme obyčajný N95 a lejeme VIF. Vyjde to o hodne lacnejšie než kupovanie aditivovaných palív. Mám pre to plastové lahvičky 30 ml, to je dávka VIFu akurát na pol nádrže. Ak si to tam človek leje sám, má istotu.;-)

duch
11. listopadu • 11:48

Verva 100 ale je obycejny 98 oktanovy benzin s nejakymi prisadami.

Zelí
12. listopadu • 9:51

Verva 100 hlavně neobsahuje žádné eko složky !!!!! Je to čistý benzín, takže se nekazí v nádrži jako ostatní benzíny s lihem z řepy.

Gašpo
11. listopadu • 10:02

Myslím že by bodol aj článok so zhrnutím doporučovaných intervalov výmeny spotrebáku. Chápem, že každý výrobca i motor to má asi inak, ale napríklad u Golfa sa ani neobťažovali že by to napríklad uviedli v manuáli, alebo servisnej knižke. Automaticky sa počíta, že auto plne zveríte autorizovanému servisu. Lenže ten má niektoré intervaly ( hlavne olej ) úplne mimo mísu.
Niektorím možno poslúžia údaje pre TSI 1.4, ktoré som si dal dohromady a budem rád ak ma niekto opraví, či doplní:
Motorový olej a olejový filter: 15 tisíc km / 1 rok
Vzduchový filter: 20 tisíc km / 2 roky
Filter interiéru: 60 tisíc km / 2 roky
Palivový filter: 60 tisíc km / 3 roky
Brzdová kvapalina: prvýkrát po 3 rokoch, potom po 2 rokoch
Chladiaca kvapalina ( G13 ): po 5 rokoch
Sviečky: 60 tisíc / 4 roky

st
13. listopadu • 17:49

Osobně doporučuji měnit všechny filtry včetně oleje každých 15 000 km nebo každý rok podle toho co nastane dříve. Pokud jezdím kratší trasy, nebo dávám autu zabrat, tak i dříve. Pokud jezdím klidným tempem delší trasy, tak když se interval prodlouží na třeba 20 000, tak se zas tolik nestane. Taky bych doporučil preventivně měnit olej u převodovek. I když mnozí výrobci tvrdí, že je tam doživotní náplň. Vlastně mají pravdu. :-) :-D Pokud se člověk o auto nestará jak má, tak mu moc dlouho nevydrží. Dnes výrobci nejsou motivovaní aby jejich auta bez problémů najezdila stovky tisíc km.

Petr
11. listopadu • 13:13

Mám taky G7 i když 2.0 tdi. Intervaly výměn oleje, fitrů atd. je dobré zkrátit na polovinu proti doporučení výrobce a HLAVNĚ, co lze udělat svépomocí doma, to si vyměnit sám, protože těm "autorizovaným odborníkům" se fakt nedá věřit. Bohužel.

Petr
11. listopadu • 14:08

A co se týká tankování, tak naftu beru výhradně od Čepra (Eurooil) a přidávám VIF ač by v naftě údajně měl být .
K pumpě Eurooil to mám asi 3 km, takže pohoda, ale nebál bych se ani Benziny, OMV, snad ani Agipu. Dlouhé roky jsem tankoval naftu Shell a nevadila mi ani mírně vyšší cena, ale po přečtení několika článků o její kvalitě už mě tam neuvidí. Nutno říct, že tehdy to bylo do klasického starého dieselu bez turba 2,5 d a ten nijak neprotestoval.

Znalec
11. listopadu • 12:13

To je divne..Skodovica chladiacu kvapalinu nemení vobec..Olej po 30 tkm,
Naftový filter po 90 tkm...
Asi preto ma záruku 2 roky.Hyundai predpisuje výmeny minimalne raz tak často..Potom moze dat full záruku 5 rokov bez obmedzenia..

Gašpo
11. listopadu • 13:50

Chladiaca G13 v pohode vydrží životnosť auta ako mrazuvzdorná, ale doporučuje sa ju meniť po 5tich rokoch, pretože stráca antikorózne schopnosti.
Ten firemný koncernový interval výmeny oleja je zverstvom a robia to hlavne skrz zníženie nákladov pre firemné flotily a OL. Motor to ustojí a u týchto áut sa s moc dlhou životnosťou nepočíta.

eLzyx
11. listopadu • 12:09

u mého 2.4T to měním následovně
olej + filtr: 15t km/rok
vzduchový filtr: s každou výměnou oleje
filtr interiéru: s každou výměnou oleje
palivový filtr: 60t km
brzdovka: po 4 letech
chladící kapalina: po 4 letech
svíčky: 60t km (takže vlastně po 4 letech)
trošku jsem si ty intervaly upravil tak, aby to všechno vycházelo v jeden termín (roční nájezd 15t km). Nebaví mě sledovat kdy co mám zase vyměnit.
Co se týče toho filtru interieru po 60t km ... vzhledem k tomu, že každý třetí člověk v ČR je alergik na pyl, tak mě ten dlouhý interval překvapuje.

twistedTSD
11. listopadu • 21:08

Mě překvapuje výměna vzduchového filtru po 15 tkm, ale tak proč ne. Když je o něm řeč, zásadní je nešetřit a koupit buď originál nebo prověřenou značku jako třeba Mann.

Gašpo
12. listopadu • 7:46

U Golfa je firemne doporučená výmena vzduchového filtru dokonca až po 90 tisícoch / 6 rokoch. V pár článkoch som ale opakovane našiel doporučenie meniť ho po 2 rokoch. Ale ten interval "spolu s olejom" mi už tiež príde trochu prehnaný.

st
13. listopadu • 17:51

Tak to je logické. Majitelé flotil na to slyší, protože jim to šetří peníze. Když se zamyslíte jak často myjete auto, protože je na něm prach, tak dojdete k logickému závěru, jak asi za takovou dobu bude vypadat ten filtr.

Gašpo
11. listopadu • 13:45

Interval filtru interiéru ma prekvapuje tiež, mám ten údaj z firemného dokumentu VW, ale pretože my toho za rok najazdíme niečo cez 10 tisíc, tak u nás je výmena raz za dva roky v pohode.;-)

Miki
13. listopadu • 20:46

Tak pelovy kabinovy filter menim sezonne ved to co prejde dycham.... Ked tam sezonne kysny plesne pele hmyz prach...hlavne fajnove je to jesen jar ked je vlhko.... Ked uz je luto 10e sezonne tak aspon rocne....

Ef.
11. listopadu • 10:57

Motorový olej + filtr měním po +- 10tis., měnit ho po roce, když těch 10 tis. za rok nenajedu, je hloupost. 2 roky v klidu vydrží, je to olej, ne benzin.
U nového auta se doporučuje vyměnit poprvé olej ca po 3tis. km, tam to má smysL, aby se dostal z motoru bordel ze záběhu, otázka je, jak dlouho se který motor zabíhá. Kabinový filtr, pokud je dostupný bez demontáže půlky auta, se vyplatí občasně vyndat a alespoň ho protřepat, pokud je ucpaný prachem tak toho moc nefiltruje.
Nevím, zda pisálek článku jezdí zásadn jen černouhelnými doly, ale já když vyndám vzduchový filtr, tak nikdy není černý a to ani před výměnou, je jen od prachu. Pokud to není karbnonový kabinový filtr, ale ten je černý i jako nový.

Robin Huhu
29. ledna • 21:49

Na kontrolku bych nespoléhal, já jezdím na výměnu do: http://www.autoindividual.cz/bezne-servisni-prace/vyme... ... kde mi vždy dají lístek přímo na nádobu s aktualním stavem km. Takže vím.

Doporučujeme

Články odjinud