I moderní auta potřebují údržbu: 5 jednoduchých úkonů, které ušetří peníze

Gašpo  |  11. 11. 2017 10:02

Myslím že by bodol aj článok so zhrnutím doporučovaných intervalov výmeny spotrebáku. Chápem, že každý výrobca i motor to má asi inak, ale napríklad u Golfa sa ani neobťažovali že by to napríklad uviedli v manuáli, alebo servisnej knižke. Automaticky sa počíta, že auto plne zveríte autorizovanému servisu. Lenže ten má niektoré intervaly ( hlavne olej ) úplne mimo mísu.
Niektorím možno poslúžia údaje pre TSI 1.4, ktoré som si dal dohromady a budem rád ak ma niekto opraví, či doplní:
Motorový olej a olejový filter: 15 tisíc km / 1 rok
Vzduchový filter: 20 tisíc km / 2 roky
Filter interiéru: 60 tisíc km / 2 roky
Palivový filter: 60 tisíc km / 3 roky
Brzdová kvapalina: prvýkrát po 3 rokoch, potom po 2 rokoch
Chladiaca kvapalina ( G13 ): po 5 rokoch
Sviečky: 60 tisíc / 4 roky

Odpovědět  |   | 
Ef.  |  11. 11. 2017 10:57

Motorový olej + filtr měním po +- 10tis., měnit ho po roce, když těch 10 tis. za rok nenajedu, je hloupost. 2 roky v klidu vydrží, je to olej, ne benzin.
U nového auta se doporučuje vyměnit poprvé olej ca po 3tis. km, tam to má smysL, aby se dostal z motoru bordel ze záběhu, otázka je, jak dlouho se který motor zabíhá. Kabinový filtr, pokud je dostupný bez demontáže půlky auta, se vyplatí občasně vyndat a alespoň ho protřepat, pokud je ucpaný prachem tak toho moc nefiltruje.
Nevím, zda pisálek článku jezdí zásadn jen černouhelnými doly, ale já když vyndám vzduchový filtr, tak nikdy není černý a to ani před výměnou, je jen od prachu. Pokud to není karbnonový kabinový filtr, ale ten je černý i jako nový.

Odpovědět  |   | 
Robin Huhu  |  29. 01. 2019 21:49

Na kontrolku bych nespoléhal, já jezdím na výměnu do: http://www.autoindividual.cz/bezne-servisni-prace/vyme... ... kde mi vždy dají lístek přímo na nádobu s aktualním stavem km. Takže vím.

Odpovědět  |   | 
eLzyx  |  11. 11. 2017 12:09

u mého 2.4T to měním následovně
olej + filtr: 15t km/rok
vzduchový filtr: s každou výměnou oleje
filtr interiéru: s každou výměnou oleje
palivový filtr: 60t km
brzdovka: po 4 letech
chladící kapalina: po 4 letech
svíčky: 60t km (takže vlastně po 4 letech)
trošku jsem si ty intervaly upravil tak, aby to všechno vycházelo v jeden termín (roční nájezd 15t km). Nebaví mě sledovat kdy co mám zase vyměnit.
Co se týče toho filtru interieru po 60t km ... vzhledem k tomu, že každý třetí člověk v ČR je alergik na pyl, tak mě ten dlouhý interval překvapuje.

Odpovědět  |   | 
Gašpo  |  11. 11. 2017 13:45

Interval filtru interiéru ma prekvapuje tiež, mám ten údaj z firemného dokumentu VW, ale pretože my toho za rok najazdíme niečo cez 10 tisíc, tak u nás je výmena raz za dva roky v pohode.

Odpovědět  |   | 
Miki  |  13. 11. 2017 20:46

Tak pelovy kabinovy filter menim sezonne ved to co prejde dycham.... Ked tam sezonne kysny plesne pele hmyz prach...hlavne fajnove je to jesen jar ked je vlhko.... Ked uz je luto 10e sezonne tak aspon rocne....

Odpovědět  |   | 
twistedTSD  |  11. 11. 2017 21:08

Mě překvapuje výměna vzduchového filtru po 15 tkm, ale tak proč ne. Když je o něm řeč, zásadní je nešetřit a koupit buď originál nebo prověřenou značku jako třeba Mann.

Odpovědět  |   | 
Gašpo  |  12. 11. 2017 07:46

U Golfa je firemne doporučená výmena vzduchového filtru dokonca až po 90 tisícoch / 6 rokoch. V pár článkoch som ale opakovane našiel doporučenie meniť ho po 2 rokoch. Ale ten interval "spolu s olejom" mi už tiež príde trochu prehnaný.

Odpovědět  |   | 
st  |  13. 11. 2017 17:51

Tak to je logické. Majitelé flotil na to slyší, protože jim to šetří peníze. Když se zamyslíte jak často myjete auto, protože je na něm prach, tak dojdete k logickému závěru, jak asi za takovou dobu bude vypadat ten filtr.

Odpovědět  |   | 
Znalec  |  11. 11. 2017 12:13

To je divne..

Skodovica chladiacu kvapalinu nemení vobec..

Olej po 30 tkm,
Naftový filter po 90 tkm...


Asi preto ma záruku 2 roky.

Hyundai predpisuje výmeny minimalne raz tak často..

Potom moze dat full záruku 5 rokov bez obmedzenia..

Odpovědět  |   | 
Gašpo  |  11. 11. 2017 13:50

Chladiaca G13 v pohode vydrží životnosť auta ako mrazuvzdorná, ale doporučuje sa ju meniť po 5tich rokoch, pretože stráca antikorózne schopnosti.
Ten firemný koncernový interval výmeny oleja je zverstvom a robia to hlavne skrz zníženie nákladov pre firemné flotily a OL. Motor to ustojí a u týchto áut sa s moc dlhou životnosťou nepočíta.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  11. 11. 2017 13:13

Mám taky G7 i když 2.0 tdi. Intervaly výměn oleje, fitrů atd. je dobré zkrátit na polovinu proti doporučení výrobce a HLAVNĚ, co lze udělat svépomocí doma, to si vyměnit sám, protože těm "autorizovaným odborníkům" se fakt nedá věřit. Bohužel.

Odpovědět  |   | 
Petr  |  11. 11. 2017 14:08

A co se týká tankování, tak naftu beru výhradně od Čepra (Eurooil) a přidávám VIF ač by v naftě údajně měl být .
K pumpě Eurooil to mám asi 3 km, takže pohoda, ale nebál bych se ani Benziny, OMV, snad ani Agipu. Dlouhé roky jsem tankoval naftu Shell a nevadila mi ani mírně vyšší cena, ale po přečtení několika článků o její kvalitě už mě tam neuvidí. Nutno říct, že tehdy to bylo do klasického starého dieselu bez turba 2,5 d a ten nijak neprotestoval.

Odpovědět  |   | 
st  |  13. 11. 2017 17:49

Osobně doporučuji měnit všechny filtry včetně oleje každých 15 000 km nebo každý rok podle toho co nastane dříve. Pokud jezdím kratší trasy, nebo dávám autu zabrat, tak i dříve. Pokud jezdím klidným tempem delší trasy, tak když se interval prodlouží na třeba 20 000, tak se zas tolik nestane. Taky bych doporučil preventivně měnit olej u převodovek. I když mnozí výrobci tvrdí, že je tam doživotní náplň. Vlastně mají pravdu. Pokud se člověk o auto nestará jak má, tak mu moc dlouho nevydrží. Dnes výrobci nejsou motivovaní aby jejich auta bez problémů najezdila stovky tisíc km.

Odpovědět  |   | 
Sir CHerokee  |  11. 11. 2017 10:22

K tomu benzínu zajímali by mě nějaké srovnávací testy prémiových paliv. Dříve jsme jezdil na MaxxMotion 100 a nyní na Vervu 100 a spokojenost.

Odpovědět  |   | 
duch  |  11. 11. 2017 11:48

Verva 100 ale je obycejny 98 oktanovy benzin s nejakymi prisadami.

Odpovědět  |   | 
Zelí  |  12. 11. 2017 09:51

Verva 100 hlavně neobsahuje žádné eko složky !!!!! Je to čistý benzín, takže se nekazí v nádrži jako ostatní benzíny s lihem z řepy.

Odpovědět  |   | 
Gašpo  |  11. 11. 2017 13:41

No, podľa mňa je to vyhadzovanie peňazí pretože o trochu viac oktánov na motor až tak blahodárny účinok nemá aby to stálo za ten mastný príplatok. Ale je to vec názoru.
My tiež, pokiaľ je to možné tankujeme hlavne u Benziny, ak narazíme na Euro Oil, zoberiem rád aj tam a nebojím sa natankovať ani u OMW. Berieme obyčajný N95 a lejeme VIF. Vyjde to o hodne lacnejšie než kupovanie aditivovaných palív. Mám pre to plastové lahvičky 30 ml, to je dávka VIFu akurát na pol nádrže. Ak si to tam človek leje sám, má istotu.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  11. 11. 2017 13:37

Mazda RX-8 - olej zrala len pri brutalnom zaobchadzani. V nejakom nemeckom teste dokonca svojho casu vykazala nizsiu spotrebu oleja nez podobne auto s klasickym motorom, a znamy, ktoru RX-8 mal hovoril o rovnakej skusenosti. Pri normalnom jazdeni spotreba oleja nevybocovala z normalu.

Odpovědět  |   | 
Miki  |  13. 11. 2017 20:49

Ono to slo s kilometrami a nie podla zachadzania. Znicili sa stieracie listy a bola nutna vymena. A to neurobil garaznik v hornejdolnej a listy starline nie su....

Odpovědět  |   | 
Peter  |  11. 11. 2017 14:40

Moderné autá majú "inteligentné" dobíjanie ktorým niektoré modely dokážu zlikvidovať v krátkom čase batériu.

Odpovědět  |   | 
stréc od piva  |  12. 11. 2017 08:35

Prosím autora článku o vysvětlení co znamená,že olej v převodovce je doživotní.To znamená,že vozidlo může najet 500 000km bez nutnosti výměny oleje? Proč tedy v motoru olej není doživotní stejné konzistence

Odpovědět  |   | 
R2D2  |  12. 11. 2017 09:07

nie som autor článku, ale aj tak odpoviem: odpoveď na prvú otázku: ANO - auto môže prejsť a 1mil. kilometrov na pôvodnú náplň prevodovky.
otázka 2 / rozdiel medzi motorom a prevodovkou sú dosahované teploty pri trení súčiastok. zatiaľ čo v prevodovke sa olej zohreje čisto teoreticky na cca50-90ºC olej v motore sa zohrieva až nad 100ºC a navyše mu dáva zabrať trenie piestov resp. piestnych krúžkov o vložku valca.
v prevodovke síce dochádza tiež ku treniu na synchronizačných krúžkoch, ale všetko je to pri nízkej teplote na rozdiel od motora, kde nielen chladiaca zmes, ale aj olej funguje ako chladiace médium

Odpovědět  |   | 
Zelí  |  12. 11. 2017 09:53

Teplota oleje v dsg převodovce je až 140st.C a mění se po 60 tis.km.

Odpovědět  |   | 
Marex  |  12. 11. 2017 18:56

Tohle si můžeš dovolit u manuálu, pokud mu u převodovky neprosakuje těsnění. Nicméně i u manuálu by se měl olej aspoň jednou za životnost vozu vyměnit, protože olej časem degraduje a navíc se z převodového ústrojí uvolňují jejím provozem kovové částečky. Už jsem zažil u několika starších aut i sotva poloviční náplň převodového oleje, protože majitele ani nenapadlo si odšroubovat kontrolní šroub hladiny oleje.
A neměnit olej u automatické převodovky je pak už naprostá stupidita, protože je potřeba ho měnit pravidelně co 60 000 km a pokud obsahuje i tzv. hydraulický filtr, nezapomínat měnit i ten. U 4x4 se pak mění co 60 000 km i olej v difech.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  13. 11. 2017 10:57

V manuale, pokial hodne jazdi po meste, vymenit po 150.ooo.

Odpovědět  |   | 
pcmaker  |  12. 11. 2017 10:18

Pro řidiče zřejmě známé věci, ale pro mne, zatím chodce, poměrně zajímavé shrnutí důležitých bodů údržby vozidla. Je dobré občas zmínit a shrnout na jednom místě tyhle základní úkony. Ale tu kolu fakt né. Zalepit si kontakty cukrem není dobrý nápad. ☺

Odpovědět  |   | 
Laco  |  13. 11. 2017 08:17

Použiješ samozrejme Light
Je kopec prípravkov na kontakty tak prečo používať Colu

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  13. 11. 2017 10:59

...tymto (kolou) ja umyvam h.jzel, na nic ine to dobre nie je.
Na kontakty trebars konkor.

Odpovědět  |   | 
zmfcz  |  13. 11. 2017 08:20

Hlavně nikdy nic elektrického nečistit kolou! Kyselina fosforečná je sice účinné čistidlo, ale s cukrem, karamelem atp. si neporadí a na kabelech to zůstane.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  13. 11. 2017 10:49

U nových vozů se vyplatí vyměnit olej hned po zajetí motoru. Pohyblivé komponenty si totiž nějakou dobu "sedají" a vy přece nechcete, aby agregátem kolovaly třeba 30.000 kilometrů například drobné kovové částečky.

Vytesat zlatom do mramoru!
Odporucam po cca 5oookm, samozrejme aj s filtrom. Po tomto najazde uz mozeme karu obcas aj prevetrat, prvych 10oookm si motor moze vypytat viac oleja, cize nechat si par deci na doliatie. Je to uplne normalne, niet dovodu na obavy. Moj motor si 'sadol' (tahom aj zvukom) az po cca 15oookm (benzinak), dolial som par deci v ramci prveho intervalu. Teraz slape ako hodinky, ma zdravy zvuk a spotreba oleja je minimalna (vydrzi s prehladom aj vyrobcom dany interval). Kazdopadne aspon raz za cas skontrolovat a nenechat (starsie, pripadne zle zabehnute, viz vyssie) ist s olejom az 'na kontrolku', drzat to niekde plus minus v 2/3, n-e-p-r-e-l-i-a-t!


Odpovědět  |   | 
Peter01  |  13. 11. 2017 23:39

Alebo aj netreba. Leon 1,2 tsi, predĺžený interval, plus-mínus 30 tisíc výmena oleja. Teraz má 11 výmenu, tesne pod 300 tisíc. Ročník 2013, auto jazdí v autopožičovňi od začiatku. Vacsinou ho mala pozičaná stavebná firma. Normálne štartuje, olej cca 1l aj niečo medzi výmenami. Žiadne pazvuky, kompresia v norme.

Odpovědět  |   | 
KarelMaly  |  25. 03. 2019 18:17

údržbu po zimě určitě není dobré podceňovat, alespoň základní úkony by měl udělat každý. Jaké to jsou? https://www.autopujcovna-cb.cz/udrzbu-auta-po-zime-se-ne... ... Správnou údržbou se vám auto odvděčí spolehlivou a bezstarostnou jízdou

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Mazda 6 Wagon Skyactiv-D184 AT Revolution Top: Pohlazení po duši

Mazda 6 Wagon Skyactiv-D AT

Současná generace Mazdy 6 je tady s námi už od roku 2013. Její poslední facelift byl tak důsledný, že by se snad dalo hovořit o mezigenerační obměně, tyto úvahy si ale dnes odpustíme. Pojďme si místo toho popovídat o tom, proč je Mazda 6 stále prostě „jen“ moc, moc dobré auto.

včera | Petr Schnagl | 33 příspěvků
Minitest BMW 440i xDrive Cabrio: Jízda s panem Dokonalým. Možná už naposledy

BMW 440i xDrive Cabrio

Kabriolety střední velikosti se už pomalu stávají ohroženým druhem. Buďme rádi za každého zástupce této dokonalé třídy!

16.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT: Zákaznicí, koukejte. Konkurenti, učte se!

SsangYong Korando 1.6XDI 4x4 AT

Naftový motor, automatická převodovka, pohon všech kol a více než slušná výbava. Korando je na souboj s evropskými konkurenty perfektně připraveno.

14.  11.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků

Nejčtenější články

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, která pomůže v boji proti pirátům silnic

Nová Škoda Octavia dostala vychytávku, kter…

Škodovka je nejenom u nás vyhlášená svými chytrými řešeními. V případě nové Octavie ukázala, že i malý detail v interiéru může být hodně přínosný.

13.  11.  2019 | | 247 N/A
Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni ale dolehly socialistické kompromisy

Škoda Favorit mohla být krásná. Pak na ni a…

Třicáté výročí 17. listopadu 1989 si lze připomenout různě. Třeba i svým způsobem revolučním automobilem, který se stal symbolem tehdejší doby a zároveň pojítkem mezi starým AZNP a Škodou pod křídly VW.

17.  11.  2019 | | 47 N/A
Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giugiara. Václav Klaus byl ale proti

Tohle mohla být první Škoda Octavia od Giug…

Vměšování politiků do automobilového průmyslu či aut obecně není žádný moderní vynález Bruselu, ale vcelku běžná věc doprovázející tyto dopravní prostředky prakticky od jejich počátků. Neznáme však mnoho případů, kdy by konkrétní politik přímo ovlivnil design vozu tak, jako to na počátku 90. let zvládl předseda české vlády.

28.  10.  2019 | | 22 N/A
James May si koupil nové auto. Pod plachtou Ferrari však supersport nenajdete

James May si koupil nové auto. Pod plachtou…

James May umí překvapit a moderovat. V novém videu se o obou těchto věcech velmi mile přesvědčíte.

4.  11.  2019 | | 32 N/A
Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní modely. Jsou levné a s bohatou výbavou

Česká Toyota dost zvýhodnila nehybridní mod…

Pokud hledíte po některém z benzinových modelů Toyoty, na konec roku teď české zastoupení uvádí výhodnou limitovanou edici výbav Prestige pro hned několik svých vozů.

8.  11.  2019 | | 243 N/A