I moderní auta potřebují údržbu: 5 jednoduchých úkonů, které ušetří peníze

Jednoduchá údržba dokáže i u moderního vozu ušetřit peníze - i za cenu menších investic.

Doby, kdy správný šofér musel znát svůj vůz do posledního šroubku a s trochou šikovnosti a znalosti si leccos opravil sám, je pryč. Složitost dnešní automobilové techniky, ale i fakt, že nás chtějí automobilky donutit k servisu v autorizovaných dílnách, už něco podobného nedovolí.

Podobné je to s údržbou. Pokud zrovna doma nemáte Mazdu RX-8 s Wankelovým motorem, hladinu oleje zrovna ob den kontrolovat nemusíte a bez laptopu na motoru nic neseřídíte, jenže úplně obyčejná údržba zůstává potřebná i u těch nejmodernějších aut. Spousta řidičů se ani o tyto maličkosti příliš nezajímá, přitom mohou znatelně prodloužit životnost auta.

Toto je pět tipů na levnou, jednoduchou a přitom důležitou údržbu, která vám v budoucnu ušetří peníze:

1) Tankujte "prémiové" palivo, když si to motor žádá

Kvalita paliva je v České republice často diskutované téma. Zároveň je však právě palivo jednou z nejdůležitějších kapalin, kterou navíc čerpáme často a nejsnáze tak ovlivníme kondici motoru.

I když to neplatí stoprocentně, tankovat se vyplatí u prověřených čerpacích stanic s vysokým obratem. Důležitým parametrem je totiž i stáří paliva. Nenechejte se proto zlákat nízkou cenou neznámých čerpacích stanic. I drobné nečistoty v palivu totiž mohou ochromit řízení motoru, zejména když nádrž vyjedete téměř do prázdna a čepadlo nasaje usazeniny ze dna nádrže. Ani palivový filtr totiž není všemocný, budeme se ale ještě v krátkosti věnovat.

Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Zážehové motory s vyšší kompresí si žádají benzin s vyšším oktanovým číslem. Nejedná se přitom jen o agregáty ve sportovních vozech - překvapit může například motor 1,6 THP v běžných Peugeotech a Citroënech, který má předepsaný Natural 98. Výrobci tak bojují s karbonizací dnešních downsizovaných motorů. Vyšší oktanové číslo u benzinu značí vyšší odolnost vůči detonačnímu spalování a právě následné karbonizaci.

Předejít těmto problémům je v zájmu vaší peněženky, i když se vám po dražší pistoli sahat u čerpací stanici nechce. Naopak některé jednodušší motory mají senzory klepání nastavené na běžný 95oktanový benzin, takže tankování vyššího čísla v podstatě nic neovlivní - software ho neumí využít. U vznětových motorů se pak vyplatí koukat po naftě bez biosložky, která se často řadí mezi "prémiové", příplatkové. Šetří především komponenty palivové soustavy.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky