I moderní auta potřebují údržbu: 5 jednoduchých úkonů, které ušetří peníze

Jednoduchá údržba dokáže i u moderního vozu ušetřit peníze - i za cenu menších investic.

Doby, kdy správný šofér musel znát svůj vůz do posledního šroubku a s trochou šikovnosti a znalosti si leccos opravil sám, je pryč. Složitost dnešní automobilové techniky, ale i fakt, že nás chtějí automobilky donutit k servisu v autorizovaných dílnách, už něco podobného nedovolí.

Podobné je to s údržbou. Pokud zrovna doma nemáte Mazdu RX-8 s Wankelovým motorem, hladinu oleje zrovna ob den kontrolovat nemusíte a bez laptopu na motoru nic neseřídíte, jenže úplně obyčejná údržba zůstává potřebná i u těch nejmodernějších aut. Spousta řidičů se ani o tyto maličkosti příliš nezajímá, přitom mohou znatelně prodloužit životnost auta.

Toto je pět tipů na levnou, jednoduchou a přitom důležitou údržbu, která vám v budoucnu ušetří peníze:

1) Tankujte "prémiové" palivo, když si to motor žádá

Kvalita paliva je v České republice často diskutované téma. Zároveň je však právě palivo jednou z nejdůležitějších kapalin, kterou navíc čerpáme často a nejsnáze tak ovlivníme kondici motoru.

I když to neplatí stoprocentně, tankovat se vyplatí u prověřených čerpacích stanic s vysokým obratem. Důležitým parametrem je totiž i stáří paliva. Nenechejte se proto zlákat nízkou cenou neznámých čerpacích stanic. I drobné nečistoty v palivu totiž mohou ochromit řízení motoru, zejména když nádrž vyjedete téměř do prázdna a čepadlo nasaje usazeniny ze dna nádrže. Ani palivový filtr totiž není všemocný, budeme se ale ještě v krátkosti věnovat.

Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Zážehové motory s vyšší kompresí si žádají benzin s vyšším oktanovým číslem. Nejedná se přitom jen o agregáty ve sportovních vozech - překvapit může například motor 1,6 THP v běžných Peugeotech a Citroënech, který má předepsaný Natural 98. Výrobci tak bojují s karbonizací dnešních downsizovaných motorů. Vyšší oktanové číslo u benzinu značí vyšší odolnost vůči detonačnímu spalování a právě následné karbonizaci.

Předejít těmto problémům je v zájmu vaší peněženky, i když se vám po dražší pistoli sahat u čerpací stanici nechce. Naopak některé jednodušší motory mají senzory klepání nastavené na běžný 95oktanový benzin, takže tankování vyššího čísla v podstatě nic neovlivní - software ho neumí využít. U vznětových motorů se pak vyplatí koukat po naftě bez biosložky, která se často řadí mezi "prémiové", příplatkové. Šetří především komponenty palivové soustavy.

Za volantem Porsche Cayenne Coupé: Podvozek už zase čaruje a kouzlí!

Porsche Cayenne Coupé (první svezení)

Méně auta, praktičnosti i místa na zadních sedadlech, ale zato s vyšší cenou. To je ve zkratce druhá karosářská verze modelu Cayenne s poněkud nepatřičným přídomkem Coupé, která právě zakotvila na českém trhu. Ideální příležitost svézt se…

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

21.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 16 příspěvků
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků