I moderní auta potřebují údržbu: 5 jednoduchých úkonů, které ušetří peníze

Jednoduchá údržba dokáže i u moderního vozu ušetřit peníze - i za cenu menších investic.

Doby, kdy správný šofér musel znát svůj vůz do posledního šroubku a s trochou šikovnosti a znalosti si leccos opravil sám, je pryč. Složitost dnešní automobilové techniky, ale i fakt, že nás chtějí automobilky donutit k servisu v autorizovaných dílnách, už něco podobného nedovolí.

Podobné je to s údržbou. Pokud zrovna doma nemáte Mazdu RX-8 s Wankelovým motorem, hladinu oleje zrovna ob den kontrolovat nemusíte a bez laptopu na motoru nic neseřídíte, jenže úplně obyčejná údržba zůstává potřebná i u těch nejmodernějších aut. Spousta řidičů se ani o tyto maličkosti příliš nezajímá, přitom mohou znatelně prodloužit životnost auta.

Toto je pět tipů na levnou, jednoduchou a přitom důležitou údržbu, která vám v budoucnu ušetří peníze:

1) Tankujte "prémiové" palivo, když si to motor žádá

Kvalita paliva je v České republice často diskutované téma. Zároveň je však právě palivo jednou z nejdůležitějších kapalin, kterou navíc čerpáme často a nejsnáze tak ovlivníme kondici motoru.

I když to neplatí stoprocentně, tankovat se vyplatí u prověřených čerpacích stanic s vysokým obratem. Důležitým parametrem je totiž i stáří paliva. Nenechejte se proto zlákat nízkou cenou neznámých čerpacích stanic. I drobné nečistoty v palivu totiž mohou ochromit řízení motoru, zejména když nádrž vyjedete téměř do prázdna a čepadlo nasaje usazeniny ze dna nádrže. Ani palivový filtr totiž není všemocný, budeme se ale ještě v krátkosti věnovat.

Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Zážehové motory s vyšší kompresí si žádají benzin s vyšším oktanovým číslem. Nejedná se přitom jen o agregáty ve sportovních vozech - překvapit může například motor 1,6 THP v běžných Peugeotech a Citroënech, který má předepsaný Natural 98. Výrobci tak bojují s karbonizací dnešních downsizovaných motorů. Vyšší oktanové číslo u benzinu značí vyšší odolnost vůči detonačnímu spalování a právě následné karbonizaci.

Předejít těmto problémům je v zájmu vaší peněženky, i když se vám po dražší pistoli sahat u čerpací stanici nechce. Naopak některé jednodušší motory mají senzory klepání nastavené na běžný 95oktanový benzin, takže tankování vyššího čísla v podstatě nic neovlivní - software ho neumí využít. U vznětových motorů se pak vyplatí koukat po naftě bez biosložky, která se často řadí mezi "prémiové", příplatkové. Šetří především komponenty palivové soustavy.

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 10 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků