I moderní auta potřebují údržbu: 5 jednoduchých úkonů, které ušetří peníze

Jednoduchá údržba dokáže i u moderního vozu ušetřit peníze - i za cenu menších investic.

Doby, kdy správný šofér musel znát svůj vůz do posledního šroubku a s trochou šikovnosti a znalosti si leccos opravil sám, je pryč. Složitost dnešní automobilové techniky, ale i fakt, že nás chtějí automobilky donutit k servisu v autorizovaných dílnách, už něco podobného nedovolí.

Podobné je to s údržbou. Pokud zrovna doma nemáte Mazdu RX-8 s Wankelovým motorem, hladinu oleje zrovna ob den kontrolovat nemusíte a bez laptopu na motoru nic neseřídíte, jenže úplně obyčejná údržba zůstává potřebná i u těch nejmodernějších aut. Spousta řidičů se ani o tyto maličkosti příliš nezajímá, přitom mohou znatelně prodloužit životnost auta.

Toto je pět tipů na levnou, jednoduchou a přitom důležitou údržbu, která vám v budoucnu ušetří peníze:

1) Tankujte "prémiové" palivo, když si to motor žádá

Kvalita paliva je v České republice často diskutované téma. Zároveň je však právě palivo jednou z nejdůležitějších kapalin, kterou navíc čerpáme často a nejsnáze tak ovlivníme kondici motoru.

I když to neplatí stoprocentně, tankovat se vyplatí u prověřených čerpacích stanic s vysokým obratem. Důležitým parametrem je totiž i stáří paliva. Nenechejte se proto zlákat nízkou cenou neznámých čerpacích stanic. I drobné nečistoty v palivu totiž mohou ochromit řízení motoru, zejména když nádrž vyjedete téměř do prázdna a čepadlo nasaje usazeniny ze dna nádrže. Ani palivový filtr totiž není všemocný, budeme se ale ještě v krátkosti věnovat.

Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Na autě najdeme desítky štítků a kódů. Víte, co nám prozrazují?

Zážehové motory s vyšší kompresí si žádají benzin s vyšším oktanovým číslem. Nejedná se přitom jen o agregáty ve sportovních vozech - překvapit může například motor 1,6 THP v běžných Peugeotech a Citroënech, který má předepsaný Natural 98. Výrobci tak bojují s karbonizací dnešních downsizovaných motorů. Vyšší oktanové číslo u benzinu značí vyšší odolnost vůči detonačnímu spalování a právě následné karbonizaci.

Předejít těmto problémům je v zájmu vaší peněženky, i když se vám po dražší pistoli sahat u čerpací stanici nechce. Naopak některé jednodušší motory mají senzory klepání nastavené na běžný 95oktanový benzin, takže tankování vyššího čísla v podstatě nic neovlivní - software ho neumí využít. U vznětových motorů se pak vyplatí koukat po naftě bez biosložky, která se často řadí mezi "prémiové", příplatkové. Šetří především komponenty palivové soustavy.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků