I Hyundai i30 N Performance může být schopné závodní auto. Jeli jsme 4H Most, někdy stačí pospíchat pomalu

Dvacet různorodých aut, sériová technika a jedno příjemně strávené odpoledne na mosteckém okruhu.

Na poslední lednovou neděli jsem dostal sedadlo v Hyundai i30 N Performance při vytrvalostním závodě 4h Most. Startoval jsem pod taktovkou závodního týmu Janík Motorsport, kterému české zastoupení Hyundaie poskytlo dva předprodukční kousky prvotiny sportovní divize N. Jak jsem dopadl, jak celý závod probíhal a na kolik by vás vyšlo zažít to na vlastní kůži?

Janíci

Závodní tým Janík Motorsport ze Šternberka je na scéně českého motorsportu velmi aktivním členem. Vedle značných aktivit na okruzích i v závodech do vrchu se věnuje i řidičské akademii, zprostředkovává zážitky za volantem, taxi jízdy, firemní akce, coaching, úpravy aut na míru či zájezdy na jízdu na sněhu.

Václav Janík, zakladatel týmu, je často vidět na startu závodů do vrchu. Jeho stručný příběh? V roce 1996 nedojel Ecce Homo Šternberk se Škodou Favorit, protože se mu propálil píst. Nyní nejen tento závod vyhrává za volantem červeno-bílé placky Norma M30 LMP3 s pětilitrovým motorem a sekvenční převodovkou.

Partnerství mezi značkou Hyundai a týmem začalo v loňském roce, společně brázdí okruhy v seriálu TCR Europe. V květnu loňského roku předala nošovická automobilka týmu také dva předprodukční kusy Hyundaie i30 N s automatem DCT, aby mohla propagace sportovní divize pokračovat i mimo seriál TCR. Právě tyto dva kousky přihlásili do závodu 4h Most.

4h Most

Nenazývejme to tak úplně motorsportem. Vytrvalostní závod 4h Most je poloprofesionální akce pro maximálně 25 aut s celkovým zabezpečením včetně traťových komisařů, hasičů i safety caru. Závod se jede několikrát ročně na Autodromu Most a za účast dáte 14.520 Kč. Není to tedy vyloženě punková akce, ale zvracet nervozitou před boxem taky nebudete.

Za zmíněnou cenu dostanete čtyři hodiny závodu, vlastní box, hodinový trénink, kvalifikaci a v případě výhry samozřejmě i nějaké ty ceny. Myšlenkou celé akce je zkusit si svět motorsportu a neutopit v tom roky času a miliony korun. Závod začíná letmým startem a vítězem je ten, kdo ujede největší počet kol.

Ne každý od mládí dře v motokáře a disponuje dostatečnými finančními prostředky k provozování skutečného motorsportu na profesionální úrovni. Jsou to ale právě takové závody a opuštěné silnice za vsí, kde lze pilovat řidičské dovednosti a užít si s partou stejně smýšlejících bláznů do řízení.

Pro úplnost se hodí dodat, že vozy jsou rozděleny do dvou kategorií - R1 a R2. Kategorie R1 je pro vozy s výkonem nad 110 kW na jednu tunu, kategorie R2 pro vozy s výkonem 109,99 kW a méně na jednu tunu. Automaticky jsme se tak zařadili do R1, a to společně třeba s BMW 135i, Nissanem 350Z či Toyotou GT86 v továrním tuningu.

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Diskuze (4) Další článek: Renault představí v květnu zbrusu nový koncept. Jméno neznáme, ale pohonem překvapí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,