Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém elektrickém přeplňování pro čtyřválcové nebo i menší motory. O právně chráněný vynález požádal už před rokem, teď byl zveřejněn.

Záznamy z patentových úřadů jsou zdrojem pozoruhodných informaci jednak proto, že jsou veřejně dostupné, ale navíc samozřejmě i z důvodu, že naznačují možný budoucí vývoj v nějaké konkrétní oblasti. Pochopitelně je nutné se překousat množstvím balastu, který může být nudný, jak ale naznačuje i tento případ, hledání za to stojí.

Kia Sportage má po faceliftu. Sází na nové diesely i naftový mild-hybrid

Kia Sportage má po faceliftu. Sází na nové diesely i naftový mild-hybrid

Díky kolegům z redakce Autoguide například víme, že Hynundai a Kia požádaly 19. června 2017 na patentovém úřadě ve Spojených státech o vystavení ochranné známky na přeplňovaný čtyřválec, který by měl zcela eliminovat turbo-efekt. Jejich žádosti bylo vyhověno a nové technické řešení bylo právě teď oficiálně posvěceno a zapsáno.

Jak naznačují dostupné informace, patent se snaží popsat nevýhody klasického přeplňování pomocí turbodmychadel poháněných výfukovými plyny, jako jsou třeba opožděné reakce, omezený kompresní poměr nebo i hmotnost. Jako východisko Hyundai ukazuje dva elektrické kompresory, které mají být lehčí, nabízejí vyšší citlivost, a tudíž skvělé reakce na plyn a rovněž konstruktérům umožňují použít motor s vyšším kompresním poměrem. Jak je to možné?

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Elektrické kompresory by zřejmě měly být schopné pracovat v sériovém i paralelním zapojení a jejich činnost má být omezena pouze na pásmo nejvíce využívaných nízkých a středních otáček, kde mají napomáhat zvýšení točivého momentu. Hyundai zároveň říká, že toto řešení může díky svým kompaktním rozměrům rozvázat ruce konstruktérům a ve srovnání s běžnými turbodmychadly i snížit výrobní náklady.

Pochopitelně nákres a popis z patentového úřadu ještě neznamená, že se daný vynález skutečně začne vyrábět. Docela se nám ale přístup Korejců zamlouvá už proto, že většina výrobců, a především těch evropských se zabývá hlavně hybridní technikou, bateriemi a elektromobily, přičemž i toto je náznak, že cesty k efektivnějším spalovacím pohonným jednotkám pořád existují.

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků