Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém elektrickém přeplňování pro čtyřválcové nebo i menší motory. O právně chráněný vynález požádal už před rokem, teď byl zveřejněn.

Záznamy z patentových úřadů jsou zdrojem pozoruhodných informaci jednak proto, že jsou veřejně dostupné, ale navíc samozřejmě i z důvodu, že naznačují možný budoucí vývoj v nějaké konkrétní oblasti. Pochopitelně je nutné se překousat množstvím balastu, který může být nudný, jak ale naznačuje i tento případ, hledání za to stojí.

Kia Sportage má po faceliftu. Sází na nové diesely i naftový mild-hybrid

Kia Sportage má po faceliftu. Sází na nové diesely i naftový mild-hybrid

Díky kolegům z redakce Autoguide například víme, že Hynundai a Kia požádaly 19. června 2017 na patentovém úřadě ve Spojených státech o vystavení ochranné známky na přeplňovaný čtyřválec, který by měl zcela eliminovat turbo-efekt. Jejich žádosti bylo vyhověno a nové technické řešení bylo právě teď oficiálně posvěceno a zapsáno.

Jak naznačují dostupné informace, patent se snaží popsat nevýhody klasického přeplňování pomocí turbodmychadel poháněných výfukovými plyny, jako jsou třeba opožděné reakce, omezený kompresní poměr nebo i hmotnost. Jako východisko Hyundai ukazuje dva elektrické kompresory, které mají být lehčí, nabízejí vyšší citlivost, a tudíž skvělé reakce na plyn a rovněž konstruktérům umožňují použít motor s vyšším kompresním poměrem. Jak je to možné?

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Elektrické kompresory by zřejmě měly být schopné pracovat v sériovém i paralelním zapojení a jejich činnost má být omezena pouze na pásmo nejvíce využívaných nízkých a středních otáček, kde mají napomáhat zvýšení točivého momentu. Hyundai zároveň říká, že toto řešení může díky svým kompaktním rozměrům rozvázat ruce konstruktérům a ve srovnání s běžnými turbodmychadly i snížit výrobní náklady.

Pochopitelně nákres a popis z patentového úřadu ještě neznamená, že se daný vynález skutečně začne vyrábět. Docela se nám ale přístup Korejců zamlouvá už proto, že většina výrobců, a především těch evropských se zabývá hlavně hybridní technikou, bateriemi a elektromobily, přičemž i toto je náznak, že cesty k efektivnějším spalovacím pohonným jednotkám pořád existují.

 

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

19.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 45 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 94 příspěvků