Hyundai Veloster: více stylu i dostatek rozumu

Hyundai v Detroitu odhalilo dlouho očekávaný model Veloster. Nabízí styl kompaktního kupé, chce však zůstat i racionální volbou.

Ty tam jsou časy, kdy jsme se od korejského výrobce mohli dočkat leda auta nabízejícího co nejlepší poměr ceny a užitné hodny, přičemž dominantní přednosti byla právě cena. Tak, jak korejské duo Hyundai-Kia dále a dále roste se ale se svými vozy pouští i do sfér dříve vyhrazených etablovanějším automobilkám, které si mohou dovolit zacílit i na menší skupiny zákazníků. Jednou z takových skupin nejsporně jsou i příznivci malých kupé či sportovně laděných kompaktních hatchbacků, jímž se snaží být i nový Hyundai Veloster.

Zní to skoro jako pohádka o korejské popelce, která odkudsi z prachu sedláckého modelu Pony vystoupala až k lesku šlechtického Velosteru, ale není to tak docela pravda. Veloster totiž dále hraje i na strunu korejské racionality a to již svým základním pojetím. To působí trochu jako neblahý následek hrátek šíleného genetika, který dal dohromady část předností kompaktního kupé a něco z vlastností běžného rodinného hatchbacku. Výsledkem je vůz, který z jedné (řidičovy) strany evokuje „třídvířko” a z druhé (spolujezdcovy) strany pětidvéřový model - je to vlastně první čtyřdvéřový hatchback. Ačkoli to je z praktického hlediska chytrý nápad, schizofrenní vzhled vozu působí trochu podivně, jakkoli se pravá strana snaží svou „vícedvéřovost” maskovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Sériový Veloster je tak alespoň v tomto směru paradoxně novátorštější než jeho koncept z roku 2007, který sice nabídl celkově o něco odvážnější tvary, do podobných hrátek s počtem dveří se ale nepouštěl. Vzhledové pojetí zbytku vozu je pak jakousi kombinací nápadů odkazovaného konceptu a současného designového směřování Hyundai. Příď je relativně konzervativní a ctí DNA dnešních Hyundai, záď je naopak odvážnější a svou podsaditou svalnatostí připomene třeba poslední inkarnaci Méganu kupé. Uvnitř vozu najdeme architekturu podobnou všem posledním „fluidním” Hyundai, zejména středová konzole s výdechy ventilace po jejích bocích je velmi typickým prvkém všech nových modelů s pokřiveným H ve znaku.

I přes sáhodlouhou tiskovou zprávu, kterou automobilka při příležitosti veřejné premiéry vozu vydala, známe jen část technických specifikací. Jisté tedy je, že Veloster je 4 219 mm dlouhý, 1 791 mm široký a stojí na podvozku s rozvorem 2 649 mm. Zajímavá je hmotnost vozu pouze (na dnešní poměry...) 1 175 kg, což je daleko méně, než kolik nabízejí konkurenti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Není tedy divu, že pro dostatečnou dynamiku vozu by měl postačovat zatím jediný zmíněný motor 1,6 GDI, tedy benzinový agregát s přímým vstřikem paliva, který nabídne výkon až 138 koní (tedy nějakých 102 kW) při 6 300 ot./min. Nejvyšší točivý moment pak činí 167 Nm při 4 850 ot./min. Původně byl ve Velosteru očekáván přeplňovaný agregát o stejném objemu s výkonem okolo 150 koní, ale jak vidno, Korejci nabízejí podobný výkon i bez turba. K motoru víme ještě jeden podstatný technický údaj - na dálnici (americká metrika, holt premiéra v USA si vybírá svou daň...) má spotřebovat jen 5,88 litru benzinu na 100 km.

Dynamické parametry vozu zatím neznáme, ale jak už je u Hyundai v poslední době obvyklé, v tiskové zprávě stojí celá řada srovnání s konkurencí. Podle ní má být Veloster daleko nejprostornějším vozem své třídy s nejlepším poměrem výkonu a objemu motoru a nejnižší hmotností. Tyto údaje nelze z faktického hlediska zpochybnit, uvidíme však, jak se bude Veloster jevit v praxi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ačkoli vynášet o Velosteru jakékoli soudy čistě na základě dosud známých informací není možné, faktem je, že i přes nesporné vykročení na cestu směrem k spíše „zábavným” než skutečně potřebným vozům zůstává korejská novinka v tomto směru při zemi a bude hrát i na osvědčenou strunu zákaznické racionality. Potvrzuje se tím zejména to, že zvěsti o „korejském Sciroccu” byly poněkud nadsazené, ostatně i my jsme se před podobnými závěry v době příprav vozu bránili. Scirocco je přece jen tím autem, které se už vůbec nesnaží být praktické a snaží se vzbuzovat více emocí, i jeho technika míří mnohem výše. Není třídvéřovým Golfem, je úplně jiným autem. Naproti tomu Veloster zůstává na půli cesty mezi i30 a skutečným kompaktním kupé, což nejlépe dosvědčuje i jeho dvojjaké pojetí karoserie. To ale samozřejmě neznamená nic špatného, naopak si s ohledem na současné úspěchy vozů kombinujících více tříd v jednom balení myslím, že Veloster čeká na trhu úspěch...

Další technické detaily, dostupnost i ceny vozu bychom se měli dozvědět v následujících týdnech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Veloster

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Hyundai Getz 1,1
Rok výroby: 2003
Stav: 71 263 km
Cena: 36 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 62 450 km
Cena: 180 000 Kč
Hyundai ix35 1,7
Rok výroby: 2015
Stav: 17 071 km
Cena: 430 000 Kč
Hyundai H-1 2,5
Rok výroby: 2008
Stav: 186 359 km
Cena: 220 000 Kč
Hyundai Accent 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 126 041 km
Cena: 61 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků