Hyundai už má první vodíkový náklaďák. Xcient Fuel Cell bude jezdit po Švýcarsku

31 komentářů

Pavliczek
10. října • 22:00

Hnojdicu nebrat.

petr r. (petrumr)
10. října • 17:35

je divný, že němci když merkelová dává na vodík dotace na výrobu už v tom švycarsku neovládli trh. U nás vlna vodíkových autobusů je za náma, něco ještě bude plánovat ostrava, ale dva nové doubledeckery jsou na cng.

petr r. (petrumr)
10. října • 21:05

v praze otevřeli první veřejnou plničku na vodík.

.
10. října • 21:55

Kde jsi sebral tu informaci odborníku? Poslední informace ze dne 3.9.2020. V ČR zatím funguje pouze neveřejná vodíková čerpací stanice v areálu společnosti Veolia Transport v Neratovicích.
Již v roce 2019 se hovořilo o tom, že by v Česku měly v roce 2020 v rámci sítě Benzina vzniknout první vodíkové plničky, konkrétně v Praze, Litvínově a Brně. První pražská stanici měla vzniknout na Barrandově. Výrobce jako Toyota, který má na trhu za dva miliony vodíkový model Mirai (ano, skutečně se jmenuje stejně jako česká kapela) čeká s oficiálním uvedením pouze na vznik infrastruktury.https://udrzitelnyzivot.cz/auto-na-vodik-si-muzete-k... ...

Horác
11. října • 11:46

Stejně tak vodíkové Hyundai Nexo, které je celkově na vyšší úrovni (úspornější, výkonnější, s větším dojezdem, atd.) než Toyota Mirai u nás také čeká na vznik vodíkové infrastruktury.
Např. jen v rozvinutější Jižní Korei je 33 vodíkových plniček. V Německu 70.

iPace
11. října • 12:52

coz je naprosto k nicemu, protoze provoz vodikoveho auta je drazsi nez provoz ICE s 6-8 valcem pod haubnou, aneb vodikova auta se zabijou sama svoji ekonomickou nesmyslnosti :-)infrastruktura problem neni, ta se proste da dostavet a take se to deje, problem je proste jen s penezma, no kdo normalni si poridi stredni SUV za cenu vetsiho SUV a jeste s provoznima nakladama na urovni SUV s 8 valcem? to je jako jit do autosalonu BMW pro BMW X5 a za ty penize koupit Hyunday Nexo......:-O:-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
.
11. října • 13:21

https://www.czechcrunch.cz/2020/09/tahace-na-vodik-i... ...
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/mercedes-r... ...
https://www.obnovitelne.cz/clanek/1240/necekani-spoj... ...
https://techbox.dennikn.sk/daimler-hra-s-vodikom-na-... ... Markus Schäfer, šéf vývoje spoločnosti Daimler, nedávno uvedl, že „palivové články fungují skvěle. Je to jen otázka ceny a potřebujeme velké objemy.“Že má vodík stále budoucnost, ukazuje nakonec nejlépe samotný Daimler - stále chystá techniku pro nákladní vozidla a právě minulý týden uzavřel dohodu o spolupráci s Volvem. Nákladní doprava se zcela jistě v budoucnosti bez vodíku neobejde, protože kamionům by baterie na tisíce kilometrů s třiceti tunami nákladu nestačily, natož kontejnerovým lodím.
Tahače a autobusy mají dnes ještě jednu výhodu: vejde se do nich rozměrnější pohonné ústrojí. U osobních aut je prostor pod kapotou limitující. Do žádného dnešního modelu se nevejde svazek článků výkonnější než 100 kW, což v Toyotě Mirai nebo Hondě Clarity stačí, ale na Mercedes-Benz GLC už to bylo málo a musel si vypomáhat velkou baterií. Vedle snížení ceny je právě miniaturizace největší výzvou v konstrukci vodíkových osobních vozidel.Shrnuto - současná situace je v podobě odpovědi na otázku, co bylo dříve - slepice nebo vejce. Aby se vyplatila výroba a distribuce vodíku, musí být hodně vodíkových aut. Aby se vyplatilo provozovat vodíková auta, musí být dostatek dostupných čerpacích stanic vodíku. A aby byly vodíková auta levná, musí se vyrábět ve velkých seriích (viz Markus Schäfer, šéf vývoje spoločnosti Daimler:„palivové články fungují skvěle. Je to jen otázka ceny a potřebujeme velké objemy.“)

iPace
11. října • 17:02

staci se podivat na distribucni a prodejni cenu vodiku na Nemeckych cerpackach, distribucni cena vesmes 15-20 centu za kg pod prodejni cenou na cerpacce, a to na te cene neni v soucasnosti zadna spotrebni dan, jo je to ekonomicky nesmysl, a jestli nekdo ceka ze s rozsirenim cena toho vodiku klesne, tak je nejen naivni ale asi i hodne hloupej :-O

.
11. října • 18:10

podívej se iPace, to není z mé hlavy, dal jsem odkazy, můžeš si přečíst názory povolanějších odborníků. Ještě bych připomenul problematiku uskladňování přebytků elektrické energie a ten vodík vodík je perspektivní prostředek (to není také z mé hlavy). Přečerpávací elektrárny není možná stavět všude a mají často velmi negativní ekologický dopad, nejenom ohromnou spotřebu energie na jejich výstavbu ale obecně i do ekosystému přírody. (Podívej se na problematiku výroby elektřiny v jaderných elektrárenách a potom ti třeb dojdou důvody výstavby přečerpávačky Dlouhé Stráně.) Též větrné nebo příbojové elektrárny mohou přebytečnou energii ukládat do výroby vodíku, který se dá uskladňovt. To všechno dohromady ovlivní cenu vodíku. Nepůjde to ale šmahem, proto jsem připomínal to srovnání s vejci a slepicí (co bylo dříve). Předpokládal jsem, že pochopíš obsah odkazů, které jsem uvedl. Pro kamiony, lokomotivy a lodě baterie nejsou a nebudou vhodné. Stejně tak pro velká letadla a dlouhé lety bude vhodnější ten vodík (asi jeho přímé spalování) než baterie. Co se týká mechanizmu té spotřební daně, jak jsi uvedl, tak třeba to bude v určité fázi ta cesta jak ovlivnit výhodnost ceny vodíku. Stačilo by zatížit třeba 200-500% zvýšení daně benzinu a nafty a naopak nedanit vodík všechno potom může vypadat jinak. Uvidíme, co se urodí v sídle EU. Jsou to často nápady, které bych si před 20 lety nedokázal ani představit. Prohlašovat něco o naivitě a hlouposti řešení budoucnosti vodíku jako paliva pro různé použití je poněkud odvážné už vzhledem k tomu, že vodík je na Zemi nejrozšířenější prvek a je ho plné moře, tedy na rozdíl od ropy, jejíž zásoby ve srovnání s vodíkem jsou velmi omezené. Ekologické důsledky spalování vodíku jsou ve srovnání s ostatními palivy naprosto zanedbatelné.
Za 20-30 let se ukáže, kdo byl dnes anivní a hloupý. Počkáme a uvídíme.:-)

Jarda
11. října • 21:08

Následně by se mohla zavést 200-500% daň i na čistě bateriové elektromobily, protože výroba a recyklace jejich baterií není dost ekologická.;-) Potom už nic nezabrání absolutní převaze ultračistých vodíkových aut.

.
11. října • 21:56

Perfektní postřeh Jardo. Víme, že to, co se urodí v sídle EU, souvisí s politikou a ta s samozřejmě s lobby a s velkými penězi. Do byznysu s baterkama stejně jako do vodíku se zapojilo více firem a hraje se o rozdělení trhu a tím i o ohromné peníze. Pěkně se zájem firem zabalí do frází ekologie a bude záležet jen na tom, kdo bude šikovnější a kdo bude lépe balit (politikařit). Ti, co investovali do byznysu kolem baterií, se budou snažit, aby jim výroba bateríí vydržela co nejdéle. Mají poněkud náskok. Ale vodíková skupina firem také nespala a snaží se. Většina ale hraje na obou hřištích. Jen některé vsadily vše na jednu kartu na baterky. A my všichni to zaplatíme v různých podobách i v daních. Tedy počkáme a uvidíme.:-) (vodík se ale bude zdůvodňovat ekologicky nejlépe a je s ním navíc spojeno mnoho ohromných investic, na kterých se dá moc dobře vydělat)

.
11. října • 12:13

V České republice nemáme veřejně dostupnou žádnou, ale budeme mít prý brzy 3. Ale hlavně budeme mít průplav Odra Dunaj, 15 mld Kč už bylo na to uvolněno, asi aby měl Becher a jeho parta na Hradě radost. Za těch 15 mld by bylo těch plniček ažaž. Priority vlády jsou jiné.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
petr r. (petrumr)
11. října • 15:18

vodní cesty podoruji, já mám lod, soused a kámoš taky, ale nikdo nemá nic na vodík. Doba vodíkoví je pryč, autobusy na vodík tady byly a neosvědčily se, levnější jsou trolejbusy. Ty vidíš jen auto na vodík, ale co stojí vše u toho auta nevidíš, spočítej si kolik stojí uprava dílny jen na auta cng.........bychař?

Mirek
11. října • 17:23

Vodní cestu Labe, Dunaj, Odra podporují jen megalomani a hlupáci, kterým nic neříká ekologie a ekonomie a je jim jedno, jestli se stát zadluží nesmyslnou magalomanskou stavbou bez návratnosti. Ty na tom jsi evidentně stejně, jako ten dědek z hradu, on má gumový člun a chtěl by asi vycestovat na dalekou plavbu ze "svého" rybníka a ty zase z vany se svou lodi.

petr r. (petrumr)
11. října • 12:08

V norsku jedna vyhořela.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
.
11. října • 12:14

tobě zase vyhořel mozek

petr r. (petrumr)
11. října • 8:01

nedávej sem odkazy, nemá se to. Jestli budeš dělat v dopravě dlouho jak já, tak budeš mět jiné informace než hledat články na internetu. Co ty vůbec děláš, čím se živíš? Nebudu to vysvětlovat jak to v obchodech chodí, stejnak tomu nebudeš rozumět, mě stačilo jak jsi začal pomlouvat a trollit, když jsem napsal, že v obchodech beru zboží bez peněz a na dodák.

Lojzík
11. října • 11:10

Vážený pane petře.r, zaujala mne vaše informace o otevření první plničky na vodík. Máte vždycky pravdu a vaše příspěvky jsou plné informací, které ukazují, že máte přehled a hluboké vědomosti jste odborník na slovo vzatý. Obdivuji se vám. Asi jste tu adresu první plničky na vodík v Praze pouze zapomněl uvést, což jistě obratem napravíte. Představte si, jaké nesmysly publikují neznalí jedinci na rozdíl od Vás, který máte přesné a aktuální informace.
http://www.hybrid.cz/v-cesku-vyrostou-prvni-tr... ...
Těším se na vaši informaci, která je pro mne zásadní. Chci si koupit Toyotu Mirai a proto vaše informace o otevření plničky je pro mne zásadní. Máte také rád Toyoty, ten váš Yaris je úplně nejlepší. Ten Mirai je ale ještě lepší, určitě o něm také uvažujete.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
petr r. (petrumr)
11. října • 12:07

lojzíku nedávej sem odkazy a mirai si nebudu kupovat, nebot velké auto mám a ještě nemám školení na vodík, na tlakové nádoby mám a jinak nejsem pražák a když jsi v pražák, tak jistě znáš neveřejné plničky po čr když jsi na jeden příspěvek založil nový nick, tak asi si dovedeš najít(zdělí ti to prodejce toyota)kde na neveřejné stanici otevřeli i prodej majitelům toyot a hyundai. Proč si nekoupíš hyundai nexo? Kdybys četl články na autorevue a nechodil jenom na diskuze, tak by jsi o tom tady četl a věděl jsi, že tam to nexo tankovali(plnili) Lojzíku jsi vyučen plynař?

Lojzík
11. října • 13:01

Vážený pane petrumr, vy jste napsal sdělení, n které jsem reagoval, že v Praze otevřeli první veřejnou plničku na vodík a teď zmiňujete neveřejné plničky. Neveřejná plnička ale není v Praze ale až za Prahou v Kralupech a proto tomu poněkud nerozumím. Mohl byste mi to srozumitelně vysvětlit jak to myslíte? Vaše obsáhlé vědomosti jsou úžasné, ale já bych potřeboval vědět jen pravdivou informaci. Informaci o veřejně dostupné plničce na vodík jsem nikde nesehnal, vy jste první, který to oznámil, a proto se vás ptám. V článku o Hyundai Nexo nikde nepsali o plničce v Praze. Psali tam, že vzhledem k tomu, že v současnosti toto palivo v Česku ani nejde oficiálně natankovat, zní to jako sci-fi. Máme šanci vůbec do Prahy dojet?...atd. A potom v tom článku ještě zmínili, že společnost Unipetrol (vlastník Benziny) hodlá zprovoznit první čerpací stanici v Praze na Barrandově. Stát by se tak mohlo už na jaře 2020. Následující dvě pak vyrostou v Litvínově a v Brně... Takže vlastně nevím. Vy pane petře r. jako odborník, kterého si nesmírně vážím a který má ohromné vědomosti, se určitě nikdy nemýlíte. Zejména, když jste mne sám správně upozornil, že kdybych četl články na autorevue a nechodil jenom na diskuze, tak bych o tom četl a věděl, že tam to nexo tankovali(plnili). Jenže jsem to tam nenašel. Potom by mne ještě zajímalo vaše sdělení, že ta auta na vodík jsou jen pro vyučené plynaře. Je to pravda? Ptám se, protože zmiňujete vyučení plynaře.
Ten článek o Nexo na Autorevue je na adrese:
https://www.autorevue.cz/prvni-test-hyundai-nexo-n... ...
Ještě by mne zajímalo, proč vám vadí dávat se odkazy, které naopak pomohou získávat upřesňující informace. Není to zakázáno a web Autorevue to umožňuje. Hodně mne pobouřily příspěvky nějaké tečky, která zmínila, že vaše hodnotné odborné příspěvky byly redakcí upravovány, protože vám přece není možné cokoliv vytknout a cokoliv odstranit z vašich odborných sdělení. Mol byste sem ty části, které vám byly odstraněny, opět zde napsat? Určitě jde o informace mimořádné hodnoty s mimořádným obsahem sdělení.

petr r. (petrumr)
11. října • 15:10

jestli nemáš vzdělání plynař, tak ani ti nebudu dávat číslo, na kterém si objednáš flašu vodíku, není problém si nechat dovésti vodík do třeba deseti autobusů. Máš živnostenský list? Na co budeš kupovat mirai? Nějak se začínáš zadrhávat a najdi si kolik autobusů jezdilo u nás na vodík, tebou to není podezřelé,že když tady nejsou plničky, že mohou být plničky pojízdné? Třeba jak začínal CNG, tak u nás nebyla plnička a tankoval se cng prostě z mobilní plničky a ty chceš jenom seznamy a na tym seznamu ta plnička nebyla.

Lojzík
11. října • 18:49

Vážený pane petr.r. Je určitě mojí chybou, že jsem vám nepoložil otázku srozumitelně.
Včera, dne10.10.2020 ve 21:05 hodin jste sdělil ve vašem příspěvku, že
v praze otevřeli první veřejnou plničku na vodík.
Já se vás ptám teď jednoduchou otázkou:
"Kde v Praze otevřeli první veřejnou plničku na vodík?"Mne žádné autobusy, jak jste zmínil, nezajímají, protože byly plněny v neveřejné plničce v Kralupech, já nechci kupovat autobus, ale osobní auto Mirai.Potom jste mi ještě špatně rozuměl v další otázce, protože vodíkové auto Mirai chci tankovat v Praze ve veřejné plničce, a proto nepotřebuji a ani o tom neuvažuji, že bych objednával flašu vodíku. Vychází to i z kontextu výše uvedené jednoduché otázky ohledně veřejné plničky vodíku v Prze. Asi by ani nešlo přepouštět vodík z flaše do auta někde na ulici a proto asi nepotřebuji ani vzdělání plynaře.
Vašemu příkladu s CNG poněkud nerozumím, protože technické řešení přečerpávání vodíku je úplně jiné než v případě CNG. Obdobné řešení s LPG by asi v případě vodíku nebylo též možné. Můžete mi to prosím vysvětlit? Zejména, když jste plynař a celé problematice rozumíte z hlediska souvisejících předpisů a jste odborník na slovo vzatý a máte ohromné odborné vědomosti. Vážím si vás, i vaší slušnosti v diskusích, kterou připomínáte, a proto stále očekávám slušnou a obsažnou odpověď na můj příspěvek na mé dotazy. Zejména na ten první-jenoduchý: "Kde v Praze otevřeli první veřejnou plničku na vodík?" S pozdravem Lojzík

.
12. října • 22:28

Lojzíku, dobrá zpráva, v diskusi k článku s názvem "Tatra 700 Miloše Zemana pořád jezdí. Je nádherná, dochovala se i unikátní výbava" petr.r informoval, že spolu komunikujete:
petr r. (petrumr)
12. 10. 2020 21:25
on mě poslal e-mail a budeme to řešit přes e-mail
Odpovědět | Souhlasím (0) | Nesouhlasím (0)
Je to fajn, Lojzíku, zkus nám potom napsat, co jsi dostal za odpověď. Stačí jen na tu první otázku - to není nic důvěrného, aby se zveřejnila odpověď petříka na tu tvoji otázku - Kde v Praze otevřeli první veřejnou plničku na vodík?

.
11. října • 18:15

pozoruji, že se Lojzík odpovědi nedočkal a naopak příspěvky petra r. byly upravovány.... Přitom ho Lojzík tak slušně a uctivě oslovoval...

.
11. října • 15:50

Kolik jsi toho vychlastal? Jsi normální?

petr r. (petrumr)
11. října • 14:45

lojzíku a ty autobusy na vodík co jezdily deset let nazpátek tankovaly v americe?

.
10. října • 19:44

Taková slátanina, projev neznalostí a drbů stylu Rudého práva ...jo jo. žížala petr r. předvedla svůj mozkový trust, či spíše mozkový trus.Nezbývá než dodat, že
...předvedené abstraktní myšlení pana petra r. je důkazem jeho mentální retardace. Objevil se vedle v diskusi názor, že není jenom debil s IQ 50, ale že se jedná v jeho případě o reálný omyl přírody a o nezvratitelný důkaz, že hloupost (a omezenost) je nezničitelná. On se měl původně narodit asi jako žížala. Pán Bůh si to ale na poslední chvíli rozmyslel. Bohužel hodnota IQ té žížaly u pana petra r. zůstala zachována.

Ivan
10. října • 18:58

čůrák..

Takový malý detail
10. října • 18:02

Začátek věty, národnost, stát a město, vždy s velkým počátečním písmenem.

Petr Vaněk
10. října • 16:56

Horská štika, stejně jak Bucegi SR 113 :-D Moc dobrého z toho nekouká :-D

Doporučujeme

Články odjinud