Hyundai a Kia mají novou platformu pro elektromobily. Chtějí nabídnout dojezd až 500 km

Korejská automobilka odhaluje základ svých nadcházejících elektromobilů. Nových modelů má totiž v rukávu celou řadu.

Nedlouho poté, co nám Hyundai představil svou novou značku Ioniq, pod kterou budou vznikat výhradně elektrické modely, se ukazuje světu i základní technika těchto příchozích modelů. Novou modulární platformu E-GMP tak Hyundai plánuje pro celou řadu vozů, a to samozřejmě i pro další značky Hyundai Motor Group včetně sesterské automobilky Kia.

Na základě E-GMP tedy mohou stát malá městská auta, kompaktní hatchbacky, sedany i SUV, přičemž prvním vozem, který tuto platformu využije bude Ioniq 5 – elektrický crossover již v maskované podobě zachycený při testování na Nürburgringu. Svůj vlastní elektromobil ale s tímto základem v budoucnu předvede i Kia a luxusní značka Genesis.

Nový Ioniq 5 spatřen na Severní smyčce. Elektromobil od Hyundaie přijede už brzy

Nový Ioniq 5 spatřen na Severní smyčce. Elektromobil od Hyundaie přijede už brzy

Bez zveřejnění kapacity bateriových modulů Hyundai uvádí, že vozy s platformou E-GMP budou moci ujet na jedno nabití kolem 500 kilometrů. Použitím výkonných elektromotorů by pak mohly nejsilnější verze nových elektromobilů nabídnout výkon až 441 kW (600 koní). Automobilka tak hledí na časy zrychlení z nuly na 100 km/h v hodnotách okolo 3,5 sekundy.

Standardem bude elektromotor pohánějící zadní kola, dodatečný elektromotor vpředu pak zajistí pohon všech kol. Na budoucnost přitom Hyundai kouká i použitím 800V architektury svých ústrojí, která by měla podobně jako třeba v Porsche Taycan zaručit rychlé nabíjení a rovněž delší využitelnost maximálního zatížení elektrického ústrojí bez ztráty výkonu.

Hyundai chystá nový crossover. Bayon bude nejlevnějším modelem v řadě SUV

Hyundai chystá nový crossover. Bayon bude nejlevnějším modelem v řadě SUV

Stejně jako u elektromobilů dalších automobilek jsou poté umístění baterie do podlahy a menší rozměry elektrického ústrojí výhodou pro možnost prostornější kabiny vozu bez nutnosti středového tunelu. Samotná karoserie má krátké převisy a elektrická platforma umožňuje delší rozvor s ohledem na místo posádky uvnitř.

Zmíněného Ioniqu 5 bychom se měli dočkat už na začátku příštího roku. Dalším blízko chystaným elektromobilem bude Ioniq 6, který má jakožto sedan vycházející z konceptu Prophecy přijet v roce 2022. Třetí novinkou v plánech Hyundaie je SUV Ioniq 7 s rokem uvedení 2024. Nakonec stačí zmínit, že do roku 2025 se Hyundai vidí jako jeden ze tří největších prodejců elektrických vozidel v Evropě. 

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 52 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron 55 quattro SB

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.

10.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 118 příspěvků