Inteligentní hospodaření s elektřinou
Tichý a úsporný provoz
Minimum kompromisů po stránce praktičnosti
Pouze 42l nádrž
Dotykové ovládání základních funkcí
8 /10
Takhle nějak by měla vypadat ideální nabídka motorizací. Vybrat si mohou příznivci zážehu i vznětu, opatrnější jedinci mohou sáhnout po mild-hybridním šolichání. A pokud někdo využije čistě elektrický dojezd lehce přes 50 kilometrů a v noci hodlá dobíjet na domácím wallboxu, také neodejde s prázdnou, může si koupit Tucson PHEV. Ten kombinuje přeplňovanou přímovstřikovou benzinovou šestnáctistovku Smartstream se 132 kW (180 k) a 265 Nm s elektromotorem o výkonu 66,9 kW a maximálními 304 Nm. Systémově jde o pěkných 195 kW (265 k) a až 350 Nm. Trakční baterie má kapacitu 13,8 kWh, nabíjet ji můžete výkon 7,2 kW.
Toliko teorie, která se výrazněji nevymyká konkurenčním plug-in hybridům. Při popojíždění po městě a rozumné teplotě vzduchu skutečně není problém dosáhnout více než deklarovaného elektrického dojezdu. I přes to, že se Tucson nesnaží primárně vyplýtvat všechnu elektrickou energii tak, jako jiné vozy podobného střihu. Přepnout natvrdo na elektrický pohon můžete a vzhledem k solidnímu výkonu elektromotoru se ten spalovací při práci s plynem nenechá jen tak snadno probudit ze spánku, ale v základním kombinovaném nastavení lze dosahovat těch nejlepších výsledků stran spotřeby.
Tucson s energií nakládá velmi inteligentně, nikdy nenechá baterii klesnout pod mez, kdy by nemohla pomáhat spalovacímu motoru. Nestane se tak, že se z PHEV stane auto s extra hmotností elektrovýbavy, kterou musí po vybití akumulátoru tahat chudák sám spalovací motor. Připojování a odpojování elektrického pohonu je zcela plynulé, žádné cukání a zákeřnosti na řidiče nečekají. Na první dobrou reakce plynu při čistě elektrickém pohonu překvapí svou razancí, ale hlavu a pravé chodidlo překalibrujete během pár úvodních hodin za volantem.
Dle metodiky WLTP se prý můžete těšit na kombinovanou spotřebu 1,4 l/100 km, v reálu můžete počítat se zhruba 5,5 /100 km při jízdě po vyrovnané kombinaci měst, vsí, dálnic i okresek. Což opět potvrzuje fakt, že je Tucson PHEV dost dobře laděné auto, které umí energii své baterie používat účelně. Čímž sice poráží naftovou verzi, ale z hlediska celkového dojezdu to už úplně slavné není. Plug-in má pouze 42litrovou nádrž a na ni najede nějakých 500 až 600 kilometrů, pokud vysloveně neřádíte. Ostatní verze mají přibližně o 10 litrů více.
Pokračování 2 / 3
Jak jezdí?
Z hlediska jízdy byste hledali rozdíly oproti běžným verzím tucsonu pod drobnohledem. A pokud hledat budete, já nenašel nic, co by stálo za řeč. Dynamika v přímce je zcela dostačující pro běžné jezdění, v zatáčkách vás extra hmotnost zhruba 150 až 200 kilogramů netahá ven, zadní kola v oblouku způsobně následují ta přední.
Jak už jsme konstatovali v testu naftové verze, maximální velikost kol 19 " nemá negativní vliv na jízdní komfort. Poskakování a odskakování se děje jen na velkých a rázných zlomech ve vozovce (a to zřídkakdy), což ještě umocňuje pocit z pohodlí vzhledem k tichému a kultivovanému projevu hnacího ústrojí. Těch papírových 195 kW sice zavání adrenalinem, ale opak je pravdou – i tento hybrid se vás snaží nenápadně vychovat pro co nejplynulejší a nejúspornější jízdu a jde mu to opravdu dobře. Výkonová rezerva je tu trochu jako forsáž – pohon umí hodně zabrat, ale k využití dojde zřídkakdy.
Máme tu i jednu perličku – hybrid umí popojíždět vpřed a vzad bez řidiče na sedačce. Stačí zmáčknout klíček, s údivem sledovat jak auto ožije a pak můžete při stisku tlačítka na klíčích ovládat pohyb vozu. V reálu tuto funkci využijete párkrát do roka, když vás někdo zablokuje na parkovišti, a vy se neprosoukáte dveřmi. Mnohem větší parádu udělá, když s ní děsíte nic netušící veřejnost.
Plug-in dostanete už ve sympaticky střídmé výbavě Comfort – tedy druhé nejnižší ze čtyř dostupných. Automaticky se tak můžete těšit třeba na dvouzónovou klimatizaci, parkovací kameru, zadní senzory, nabíjecí porty pro druhou řadu sedadel, rádio s 8“ displejem nebo digitální přístrojový štít. Tato plně vybavená verze Style samozřejmě nabízí zcela plnou palbu i s velkým displejem infotainmentu s úhlopříčkou 10,25“. Ten po startu naskočí rychle a při obsluze neklade posádce žádné překážky do cesty – v jeho hezky velkých ikonách vždy najdete to, co potřebujete, a na dotykové plošky v jeho spodní části se dá také zvyknout.
Ideální ale není dotykové ovládání klimatizace – láteříme nad ním u každého auta, protože zbytečně rozptyluje a nenajdete ho po paměti. Jak už jsme konstatovali v předešlých testech tucsonů, přední část vozu působí opravdu kvalitně, dekory nejsou šizené a najdete zde dostatečně velké odkládací prostory a držáky nápojů. Drobnou změnou je tlačítko přepínání režimů hybridního ústrojí, které najdete před voličem převodovky na místě, kde mají konvenční verze nastavení pohonu všech kol.
V druhé řadě sedadel je také vše v pořádku – vejdou se sem dospělí s výškou okolo 180 centimetrů, polohování opěradel má slušný rozsah a výška od podlahy k sedáku umožňuje civilizované cestování. V kufru tabulkově ubylo pár desítek litrů objemu, pod podlahou najdete vcelku neúčelnou pěnovou výplň se schránkami pro kabely a další vybavení, ale objem 558 litrů (dle VDA) vážně nemůže nikoho urazit.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Když se podíváte do ceníku, odstup od „normálnějších“ verzí vypadá vcelku hrozivě. Pokud chcete nejlevnější dostupnou verzi Comfort se zásuvkou, zaplatíte minimálně 899 990 Kč. Za tyto peníze nebo mnohem levněji si můžete dopřát vysokou výbavu bez většiny bateriových doplňků. Jestli budeme srovnávat přímo s čtyřkolkami, čistou 1.6 T-GDI 4x4 s manuálem pořídíte za 750 tisíc v této nejvyšší výbavě Style, v mild hybridní verzi připlatíte sto tisíc a za diesel s parádně fungujícím mild hybridem dáte 909 tisíc.
Tucson PHEV zřejmě zůstane volbou pro specifický okruh zákazníků, který bude využívat jeho elektrický dojezd, ale bez rizika, že dojde „šťáva“ na delších cestách. Tam může být limitující menší kapacita nádrže, ale větší omezení na majitele nečekají . A hlavně – máte zatím na výběr, který typ pohonu si vyberete. Do budoucna bude tato možnost značně ořezaná.
Hyundai Tucson: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
529.990 Kč (1.6 T-GDI Start/110 kW 4x2) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.049.990 Kč (1.6 1,6 T-GDI PHEV Style 4x4) |
Cena testovaného vozidla |
1.147.890 Kč (1.6 1,6 T-GDI PHEV Style 4x4) |
Technické údaje: Hyundai Tucson
Rok • stupeň výbavy
2021 • Style
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Nejvyšší výkon
132 kW (180 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
265 Nm při 1 500 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,2 s
Nejvyšší rychlost
191 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
558 l • 1 721 l
Objem palivové nádrže
42 l
Hmotnost: provozní • celková
1 893 kg • 2 415 kg
Prům. spotřeba: komb.
1,4 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 615 mm • 1 622 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 500 × 1 865 × 1 653 mm
Základní výbava: 19" kola z lehké slitiny, sada na opravu pneumatik, Full LED přední světlomety včetně integrovaného statického přisvěcování do zatáčky, zadní kombinovaná LED světla, tónovaná skla, solární přední skla, zadní boční tmavá skla, autonomní nouzové brzdění s detekcí vozidel, chodců a cyklistů, varování před čelní srážkou při odbočování, asistent pro sledování pozornosti řidiče, upozornění na rozjezd vozidla vpředu, aktivní sledovaní mrtvého úhlu vnějších zrcátek, aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání, asistent pro jízdu na dálnici, anatomicky tvarovaná sedadla s látkovým čalouněním, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, elektrická bederní opěrka v sedadle řidiče, vyhřívání volantu a předních sedadel, vyhřívání zadních sedadel, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatické světlomety (světelný senzor), automatické přepínání dálkových světel, inteligentní klíč a startování tlačítkem, elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým ovládáním, třízónová automatická klimatizace s automatickým odmlžováním včetně dodatečných výdechů ventilace ve středové konzoli, ambientní osvětlení interiéru s možností volby barevného podsvícení, tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, inteligentní navigací řízený adaptivní tempomat s funkcí úplného zastavení a opětovného rozjezdu a automatického zpomalení do zatáčky a následného zrychlení na předvolenou rychlost, digitální přístrojový panel s 10,25" barevným displejem, zadní parkovací kamera, přední a zadní parkovací senzory, asymetricky dělená a sklopná zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradla v poměru 40:20:40, kapsy na opěradlech předních sedadel, sklopení zadních sedadel ze zavazadlového prostoru, 12V zásuvka ve středové konzole a zavazadlovém prostoru, nabíjecí USB port vpředu, fixační síť zavazadlového prostoru, integrovaná navigace s 10,25" dotykovým displejem, DAB, Android Auto, Apple CarPlay, audiosystém Krell vč. 8 výkonných reproduktorů, subwooferu a externího zesilovače, 2× nabíjecí USB port ve 2. řadě sedadel, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, Bluelink (vzdálená správa vozu) a další
Příplatková výbava: Barevná kombinace Amazon Grey Metallic + Phantom Black Pearl (37.900 Kč), Paket Premium zahrnující anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním, elektricky nastavitelná přední sedadla, paměť nastavení sedadla řidiče, elektricky posuvné sedadlo spolujezdce z 2. řady sedadel, ventilovaná přední sedadla, 360° kamerový systém, kamerové sledování mrtvého úhlu, elektronicky řízený systém odpružení, dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent a asistent zabraňující kolizi při couvání (60.000 Kč)