Hyundai se ohradil vůči tendru na policejní auta. Byl na míru Škodovce?

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže skutečně našel ve výběrovém řízení ministerstva vnitra nesrovnalosti. Podle zadání by totiž mohla požadavkům vyhovět pouze Škoda Auto.

Obnova vozového parku českých bezpečnostních sborů se opozdí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže totiž na návrh českého importéra vozů Hyundai definitivně zrušil zadávací řízení ministerstva vnitra na nákup 500 osobních aut, zjistil deník E15 z databáze ÚOHS. Důvodem jsou diskriminační požadavky, které zvýhodnily Škodu Auto, jež řízení vyhrála. Ta se nejvíce přiblížila požadavkům na nákup desítek aut s pohonem všech kol, jejichž nákup byl součástí širšího tendru za 250 milionů korun. Dříve přitom ÚOHS postup ministerstva odsouhlasil.

Přestala Zemanovi vonět Škoda? Vnitro chce luxusní limuzíny včetně obrněné

Přestala Zemanovi vonět Škoda? Vnitro chce luxusní limuzíny včetně obrněné

Antimonopolní úřad označil za problematickou kombinaci více technických parametrů, které se ve výběrovém řízení objevily. Kromě pohonu všech kol rezort pro policisty a hasiče požadoval vozidla s karoserií hatchback nebo liftback s výkonem nejméně 130 kW a velikostí zavazadlového prostoru minimálně 500 litrů.

Právě tato specifikace podle úřadu značně omezuje výběr vozidel na trhu, v podstatě jediným vozem splňujícím tyto požadavky je Škoda Octavia ve variantě liftback s vyklápěcím zadním sklem. Požadavek na dostatečný vstup do zavazadlového prostoru policisté obhajovali skutečností, že často k zavazadelníku přistupují dva příslušníci najednou, pro což je karoserie sedan nedostatečná. Vozidla kombi zase policisté nechtěli kvůli vyšší ceně. To ale ÚOHS označil za neopodstatněné s ohledem na nízký cenový rozdíl.

Hyundai vyhrál tendr na dodávku 150 policejních SUV

Hyundai vyhrál tendr na dodávku 150 policejních SUV

Společnost Hyundai Motor Czech v návrhu na zrušení řízení poukázala například na skutečnost, že limitující požadavky vyřadily z řízení třeba SUV Hyundai Tucson. Nejvíce však zástupci korejské automobilky napadali požadavek na vyhřívané čelní sklo, které je podle nich typické právě pro vozy Škoda.

Kriticky o výběrovém řízení hovoří i dodavatelé ostatních značek, které ÚOHS oslovil. Shodují se, že vozidlo dané specifikace nejsou schopni nabídnout, Audi a BMW pak dodávají, že při splnění požadavků by nebyli schopni konkurovat cenou.

Právní zástupci Škody naopak v rámci řízení uvedli, že požadavky ministerstva vnitra jsou běžné a opodstatněné, významná většina požadovaných prvků je pak podle českého výrobce na automobilovém trhu již standardem.

Žádné Superby! V tomhle by měla jezdit naše dálniční policie

Žádné Superby! V tomhle by měla jezdit naše dálniční policie

Zadávací řízení brání i mluvčí ministerstva Ondřej Krátoška, podle kterého bylo omezení některých dodavatelů naprosto legitimní tak, aby vozy splňovaly požadavky policie. „Vzhledem k současné rozhodovací praxi ÚOHS, kdy je do určité míry prvotní otevření trhu před ekonomikou (nákupu - pozn. red.), se centrální zadavatel tomuto rozhodnutí bránit nebude a bude realizovat nové zadávací řízení,“ vysvětlil pro deník E15 Krátoška. Ten rovněž dodává, že rozhodnutí bude mít vliv na fungování bezpečnostních sborů, mnohá vozidla v barvách policie jsou již za hranicí životnosti.

V rámci tendru ministerstvo vnitra poptávalo 500 aut různých kategorií na dodání mezi lety 2018 a 2021 pro útvary po celé republice.

Autor: Michal Tomeš, E15.cz

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 58 příspěvků