Hyundai Santa Fe: silný a úsporný

Velmi úspěšný vůz kategorie SUV, který se stal vloni nejprodávanějším automobilem pro volný čas v České republice, doznal nyní několika změn. Ty se týkají především motorů a cen.
Hyundai Santa Fe: silný a úsporný

Ke třem dosavadním motorů 2.4 i 16V (107 kW), 2.7 i V6 24V (127 kW) a 2.0 CRDi (83 kW) teď přibyl výkonnější vznětový agregát 2.0 CRDi VGT (92 kW), který vznikl dalším vývojem zmíněného motoru. Označení VGT (Variable Geometry Turbocharger) znamená, že motor je vybaven novým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek.

Co je a jak pracuje VGT?

Základem je agregát 2.0 CRDi, který se kromě modelu Santa Fe používá například také v elantře. V modernizovaném modelu Santa Fe je však turbodmychadlo dvoulitru vybaveno proměnnou geometrií statoru. V závislosti na zatížení motoru dochází k natáčení takzvaných rozváděcích lopatek. Tento systém označovaný zkratkou VGT umožňuje vyšší účinnost přeplňování, zejména pak rychlejší nárůst plnicího tlaku turbodmychadla už v nízkých otáčkách. Natáčením rozváděcích lopatek statoru turbodmychadla je možné výrazně zmírnit takzvaný turboefekt, tedy prodlevu reakce motoru běžícího v nízkých otáčkách na sešlápnutí pedálu plynu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiér vozu nabídne královský prostor. -- Šedé barvy by mohlo být přece jen méně

Výsledkem je podstatné zvýšení točivého momentu v celém rozsahu otáček a zrychlení reakce motoru na pokyny plynového pedálu. Vyjádřeno přesnými hodnotami: standardní varianta motoru 2.0 CRDi má výkon 83 kW/113 k při otáčkách 4000 ot./min. a její točivý moment vrcholí hodnotou 255 Nm při otáčkách 2000 ot./min. Nová varianta se systémem VGT má nejvyšší výkon 92 kW/125 k při 4000 otáčkách a hlavně vyšší točivý moment. Ten dosahuje špičkové hodnoty 285 N.m při v širokém rozsahu otáček 1950 až 2600 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Úpravy s sebou přinesly úsporný diesel 2.0 CRDi a nižší ceny

Parametry se samozřejmě odrazily i na jízdních výkonech: z 0 na 100 km/h zrychluje za 13,0 s (původní varianta za 14,6 s) a dosahuje rychlosti 171 km/h (dříve 166 km/h). Při vyšším výkonu udávají technické parametry nižší spotřebu paliva – v kombinovaném režimu 7,5 litru na 100 km (dříve 7,6 l/100 km). Kromě pětistupňové manuální převodovky bude nový turbodiesel nabízen se čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

Nový pohon všech kol

Dosud používaná varianta pohonu všech kol spočívala na mechanickém principu, přičemž o rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu se staral mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou. Nyní tuto funkci plní elektronicky ovládaná lamelová spojka v tělese zadního diferenciálu. Při plynulé jízdě za dobrých adhezních podmínek jsou poháněna přední kola vozu, avšak v případě jízdy po kluzkém povrchu nebo při prudké akceleraci se na zadní nápravu přenáší až 50 procent výkonu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
V terénu to Hyundai Santa Fe celkem umí. Musíte však být opartní, není to klasický OFF-ROAD 

Důležitým výsledkem nahrazení mezinápravového diferenciálu s viskózní spojkou elektronicky ovládanou spojkou je snížení pasivních odporů poháněcí soustavy. Tím došlo také ke snížení spotřeby paliva a zlepšení akcelerace a především zkrácení doby nutné na aktivaci systému.

Nové ceny

Začínají na 729 900 Kč pro provedení s motorem 2.4 i Country. Úpravu ceny směrem dolů zaznamenaly také další modely – s motorem 2.7 i Country je nyní vůz za 849 900 Kč, se základní dieselovou jednotkou 2.0 CRDi Country za 799 900 Kč. S novým motorem 2.0 CRDi VGT ve výbavě Country Plus pak stojí Santa Fe 849 900 Kč.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků