TEST Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV: Dvoutunová princezna koloběžka mnoha pro i proti

Je to elektromobil, není to elektromobil. Hyundai Santa Fe s velmi specifickým pohonem je pro velmi specifické řidiče. Patříte k nim?
Radosti
Komfortní podvozek
Odhlučnění kabiny od podvozku
Možnost sedmi míst
Prostor pro posádku
Starosti
Malý dojezd na elektřinu
Malá nádrž na palivo
Nevyladěná souhra pohonů
Hlučný motor v zápřahu
7  /10

Hyundai Santa Fe je vlajkovou lodí korejské automobilky, která se s každou aktualizací více cpe do prémiového segmentu. Nyní se dílenským zpracováním, odhlučněním kabiny od podvozku, prostorem pro posádku, výbavou a konektivitou opravdu nachází na špičce všech SUV. Právě do kabiny doporučujeme usednout všem, kteří si stále ještě myslí, že Hyundai zamrzl v 90. letech. Santa Fe navíc po faceliftu vypadá docela dramaticky, takže dokáže ještě víc upoutat. Ještě více pozornosti si pak získá s cenou pod milion korun.

V roce 2021 si podle statistik SDA řeklo 444 českých řidičů, že tohle je pro ně to pravé. Sesterská Kia Sorento má polovinu toho co Santa Fe. Na přední příčky se ale stále nechytá. Škoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan a třeba i takové Volvo XC60 zajímají mnohem více zákazníků. Kvality tohoto modelu jsou však stále nesporné.

Santa Fe však není jen velmi povedené, ale také všestranné co se týče pohonů. To už třeba Škoda Kodiaq říct nemůže. Hyundai má klasickou vznětovou motorizaci s velkým objemem či jeden ze zážehových hybridů. Klasický hybrid s motorem 1.6 T-GDI na začátku loňského roku doplnil plug-in hybrid, tedy motorizace, která v sobě ukrývá dvě auta v jednom. Jak se to povedlo jsme zjišťovali s výbavou Luxury.

Opáčko a teorie

Označení Plug-in hybrid znamená, že máte v autě spalovací motor a elektromotor, případně elektromotory (třeba Prius Plug-in Hybrid má dva). Jejich baterie jsou zpravidla větší a lze je nabijet externím zdrojem energie, ne jen rekuperací. V ideálním světě může mít tato technologie nesporné výhody.

Hyundai Santa Fe PHEV má pod kapotou ten samý spalovací motor jako standardní hybrid HEV. Jedná se tedy o zážehovou přeplňovanou jednotku 1.6 T-GDI s kompresním poměrem 10,5:1, která sama o sobě produkuje výkon 132,2 kW (180 koní) při 5500 otáčkách a nabídne točivý moment 265 N.m od 1500 otáček.

Synchronní motor s permanentním magnetem produkuje výkon 67 kW (91 koní) a maximální točivý moment 304 N.m. Je tedy o třetinu silnější než u verze HEV. Tím pádem bylo možné docílit kombinovaného výkonu 195 kW (265 koní). Dále je možné dlouhodobě jezdit pouze na elektromotor, protože je mu k dispozici lithium-polymerová baterie o kapacitě 13,8 kWh. U klasického hybridu má 1,49 kWh.

Automobilka uvádí, že čistě na elektřinu plug-in hybridní Santa Fe ujedete 58 km. Také díky maximálnímu využití obou pohonů doslova svítí z tabulky kombinovaná spotřeba 1,6 l/100 km. Ještě vám to přijde málo boží? Tak co když teď napíšu, že zástavba plug-in hybridu proběhla tak šikovně, že si Santa Fe ponechává možnost sedmi sedadel, nabídne stejně velký kufr jako ostatní verze a zároveň je automaticky jako čtyřkolka?

Na papíře se opravdu jedná o fantastické auto, nicméně i je zde třeba při nákupu opravdu přemýšlet. Může se vám totiž stát, že vám tohle auto nebude tak úplně vyhovovat. V další kapitole se tedy podíváme, jaká také může být praxe.

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).

Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS

Diskuze (19) Další článek: Nový Opel Astra dorazil do Česka. Už známe i české ceny, revoluce nastane příští rok

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,