Komfortní podvozek
Odhlučnění kabiny od podvozku
Možnost sedmi míst
Prostor pro posádku
Malý dojezd na elektřinu
Malá nádrž na palivo
Nevyladěná souhra pohonů
Hlučný motor v zápřahu
7 /10
Hyundai Santa Fe je vlajkovou lodí korejské automobilky, která se s každou aktualizací více cpe do prémiového segmentu. Nyní se dílenským zpracováním, odhlučněním kabiny od podvozku, prostorem pro posádku, výbavou a konektivitou opravdu nachází na špičce všech SUV. Právě do kabiny doporučujeme usednout všem, kteří si stále ještě myslí, že Hyundai zamrzl v 90. letech. Santa Fe navíc po faceliftu vypadá docela dramaticky, takže dokáže ještě víc upoutat. Ještě více pozornosti si pak získá s cenou pod milion korun.
V roce 2021 si podle statistik SDA řeklo 444 českých řidičů, že tohle je pro ně to pravé. Sesterská Kia Sorento má polovinu toho co Santa Fe. Na přední příčky se ale stále nechytá. Škoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan a třeba i takové Volvo XC60 zajímají mnohem více zákazníků. Kvality tohoto modelu jsou však stále nesporné.
Santa Fe však není jen velmi povedené, ale také všestranné co se týče pohonů. To už třeba Škoda Kodiaq říct nemůže. Hyundai má klasickou vznětovou motorizaci s velkým objemem či jeden ze zážehových hybridů. Klasický hybrid s motorem 1.6 T-GDI na začátku loňského roku doplnil plug-in hybrid, tedy motorizace, která v sobě ukrývá dvě auta v jednom. Jak se to povedlo jsme zjišťovali s výbavou Luxury.
Opáčko a teorie
Označení Plug-in hybrid znamená, že máte v autě spalovací motor a elektromotor, případně elektromotory (třeba Prius Plug-in Hybrid má dva). Jejich baterie jsou zpravidla větší a lze je nabijet externím zdrojem energie, ne jen rekuperací. V ideálním světě může mít tato technologie nesporné výhody.
Hyundai Santa Fe PHEV má pod kapotou ten samý spalovací motor jako standardní hybrid HEV. Jedná se tedy o zážehovou přeplňovanou jednotku 1.6 T-GDI s kompresním poměrem 10,5:1, která sama o sobě produkuje výkon 132,2 kW (180 koní) při 5500 otáčkách a nabídne točivý moment 265 N.m od 1500 otáček.
Synchronní motor s permanentním magnetem produkuje výkon 67 kW (91 koní) a maximální točivý moment 304 N.m. Je tedy o třetinu silnější než u verze HEV. Tím pádem bylo možné docílit kombinovaného výkonu 195 kW (265 koní). Dále je možné dlouhodobě jezdit pouze na elektromotor, protože je mu k dispozici lithium-polymerová baterie o kapacitě 13,8 kWh. U klasického hybridu má 1,49 kWh.
Automobilka uvádí, že čistě na elektřinu plug-in hybridní Santa Fe ujedete 58 km. Také díky maximálnímu využití obou pohonů doslova svítí z tabulky kombinovaná spotřeba 1,6 l/100 km. Ještě vám to přijde málo boží? Tak co když teď napíšu, že zástavba plug-in hybridu proběhla tak šikovně, že si Santa Fe ponechává možnost sedmi sedadel, nabídne stejně velký kufr jako ostatní verze a zároveň je automaticky jako čtyřkolka?
Na papíře se opravdu jedná o fantastické auto, nicméně i je zde třeba při nákupu opravdu přemýšlet. Může se vám totiž stát, že vám tohle auto nebude tak úplně vyhovovat. V další kapitole se tedy podíváme, jaká také může být praxe.
Pokračování 2 / 3
Rychleji, ale ne tak moc
Hyundai Santa Fe je skutečně velké auto a odpovídá tomu i hmotnost 1800 kilogramů. Nicméně to je hodnota pětimístné konfigurace s naftovým motorem. PHEV má motory dva a ještě k tomu velkou baterii. Provozní hmotnost tak činí 2080 kg. Zprvu je nutné říct, že navýšení hmotnosti je v autě dobře maskované. Nepřipadáte si, že děláte rýhy v asfaltu. Řídil jsem nové Santa Fe se všemi motorizacemi a těžkopádnost opravdu necítíte ani v jedné z nich.
Hádal bych ale výkon 265 koní? To opravdu ne. To, co na papíře vypadá jako porce koní pro ostrý hatchback, slouží dvoutunovému SUV leda tak k důstojnému pohybu. Dynamika je ale logicky lepší než u standardního HEV, ale stále ne tak plynulá a samozřejmá jako u naftové motorizace 2.2 CRDi, kde především cítíte, jak vás točivý moment 440 N.m zvedá z nízkých otáček.
PHEV tohle nemá, přidanou hodnotou je však kopanec od elektřiny při výjezdu z křižovatky. Pak vás po ponoření nohy do plynového pedálu čeká jen neoslnivá dynamika. Jasně, k většině úkonů na cestě stačí - předjíždění není problém a na dálnici můžete být klidně svižný levoproudař. Nicméně nečekejte, že vás dynamika vyzuje z bot. Oproti dieselu, který má 148 kW, zrychlíte na stovku dle technických údajů jen o 0,2 s rychleji. Tolik tedy k výhodě 63 koní, ale nadváze 200 kg.
Vysoké rychlosti verzi s tímto pohonem také moc nesedí. Při potřebě ještě akcelerovat pošle převodovka spalovací motor k vysokým otáčkám a kultivovanost je fuč. Překvapení z odhlučnění od podvozku, kdy i při 130 km/h na dálnici nemusíte při konverzaci se spolujezdcem zvyšovat hlas, je tak najednou přerušeno klidně i pěti tisíci otáčkami. Tohle se nicméně dá velmi snadno akceptovat.
Horší je práce pohonu ve městě. V hybridním režimu se rozjíždíte na elektřinu a spalovací motor se spustí až při potřebě větší dynamiky. Problém nastane ve chvíli, kdy se ocitnete v typické situaci, kdy potřebujete náhle akcelerovat, ať už do objevené mezery v druhém pruhu, nebo vyjet rychle z křižovatky. Po razantním sešlápnutí plynu se chvíli nestane nic, protože motory přemýšlí, jak si práci rozdělí. Většinou je to tak, že elektřina nestačí a musí probouzet spalovací motor.
Připomíná to třeba prokluz převodovky. Když už jsme u toho, tak samotný 6stupňový automat tady funguje skvěle, menší problém je tedy jen s předáním práce u motorů. Santa Fe PHEV je tedy dynamicky průměrné auto, ale rozhodně ne pomalé. Také umí být kultivované, ale nesmíte ho překvapit něčím zbrklým. Pak zpanikaří a ani jednomu z vás se to líbit nebude. Co dál?
Dobrý sluha, dobrý pán
Jak už bylo řečeno, verze PHEV disponuje akumulátorem o využitelné kapacitě 13,8 kWh. Plně nabitá má vydržet na 58 km, ale připravte se, že reálně to nebude ani 40 km. No a nabíjení je také trochu oříšek, jde to totiž jen výkonem 3,3 kW. Když tak připojíte auto, ukáže vám, že si prázdnou baterii nabije za více než čtyři hodiny. Přes noc v garáži nebo v práci s tím nebudete mít problém, ale jiná možnost tady prostě nepřipadá v úvahu.
Všichni samozřejmě víme, jak je to myšleno. Auto si doma či v práci nabijete a pak si dáte krátkou trasu na elektřinu. Reálně toho totiž většina z nás za den moc nenajede a na těch pár km baterie stačí. Santa Fe PHEV ovšem neumí tak úplně jako elektromobil fungovat. Dynamika v čistě elektrickém režimu je vhodná maximálně do města, na okresních silnicích už nestačí a když chcete akcelerovat rapidněji, tak se i přes elektrický režim k životu probere spalovací motor. Zvedne svého zadýchaného druha a táhne ho, aby uspokojil vaše potřeby.
Elektromotor o výkonu 67 kW jednoduše působí v dvoutunovém autě zoufale. Úplně nejlepší tak je, když se zcela vyklidníte, zapnete hybridní režim a pojedete na výlet. Vyrazil jsem takhle s polovinou kapacity baterie (dojezd 17 km) z České Lípy domů do Hořovic. Okresní silnice jsem jel „na kochačku“ a na dálnici držel 120 km/h. A ono to najednou začalo fungovat.
Po třiceti kilometrech v hybridním režimu se baterie dostala na 25 % kapacity a já měl spotřebu paliva 5,1 l/100 km. Nakonec jsem dojel do cíle se spotřebou 7,2 l/100 km na trase dlouhé 134 km. Díky velmi komfortnímu naladění podvozku, perfektnímu odhlučnění, skvělým sedadlům a slušnému audiosystému jsem nepotřeboval pauzu a vylezl jsem po dvou hodinách z auta odpočatý.
Používat plug-in hybrid jako dvě auta v jednom tak funguje především v malých autech typu Audi A3 40 TFSIe, nebo u vozů Mercedes-Benz. Třeba takový hatchback Mercedes-Benz A250e si totiž umí vzít na DC nabíječce až 22 kW. Jeho baterie je tak plná klidně i za půl hodiny, a to už dává opravdu smysl.
Santa Fe PHEV má ale malou baterii, která si při nabíjení bere jen málo energie. I když je pak plně nabitá, pořád čelí dvěma tunám a obřím rozměrům. Spíše než plug-in hybrid ho tak vnímám jako takový trochu lepší základní hybrid, který si můžete občas dobít a nechat oba motory pracovat ve velmi povedeném hybridním režimu. Ale dojezd na elektřinu 58 km a kombinovaná spotřeba 1,6 l/100 km, to jsou spíš jen takové nutné údaje pro úřední blbísky.
Také se tu pořád bavíme o autě, kde nabídne 782 litrů prostoru v kufru a má možnost třetí řady sedadel. V tomto ohledu vás tedy nijak neomezuje a je to stále to boží Santa Fe, které máme rádi. Na druhou stranu utáhne maximálně 1350 kg a jelikož jsou velká SUV pro specifickou klientelu, tak zrovna tenhle údaj může být při rozhodování klíčový. Další nepříjemností je nádrž jen na 47 litrů paliva, tedy o 20 litrů menší. Vystačí na zhruba 450 km. Pokud nemáte osmiválec Hemi, je to pro vaše SUV ostudný dojezd.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Plug-in hybridní Hyundai Santa Fe je auto mnoha pro a proti. Je tu ale ještě jedno velké proti, a to je cena. Tato motorizace je dostupná až od výbavy Smart a vyjde na minimálně 1.249.990 Kč. Naše auto v nejvyšší specifikaci Luxury stálo 1.479.990 Kč. V té samé výbavě vyjde motor 2.2 CRDi na 1.270.990 Kč a základní hybrid na 1.329.990 Kč. O obrovském množství základní výbavy se bavit nemusíme, tam totiž není ta nejdůležitější otázka.
Ta nejdůležitější otázka totiž zní, zdali jste ten natolik specifický druh člověka, který si připlatí dvě stě tisíc korun za auto, které má výše uvedené vlastnosti. Jen pro úplnost doplním, že Santa Fe PHEV lze osadit El značkami. To znamená, že můžete třeba parkovat na modrých zónách v Praze zdarma. Je to pro vás dostatečný argument? Tak mám pro vás velké plug-in hybridní SUV, které je levnější než Volvo XC90 Recharge.
Hyundai Santa Fe PHEV: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
849.990 Kč (2.2 CRDi Comfort/148 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.479.990 Kč (1.6 T-GDI PHEV/195 kW) |
Cena testovaného vozidla |
1.534.990 Kč (1.6 T-GDI PHEV/195 kW) |
Technické údaje: Hyundai Santa Fe
Rok • stupeň výbavy
2021 • Luxury
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Nejvyšší výkon
132,2 kW (180 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
265 Nm při 1 500 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,8 s
Nejvyšší rychlost
187 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
782 l • 1 649 l
Objem palivové nádrže
47 l
Hmotnost: provozní • celková
2 080 kg • 2 690 kg
Prům. spotřeba: komb.
1,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 646 mm • 1 656 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 785 × 1 900 × 1 685 mm
Sériová výbava (Luxury): exteriérový paket Luxury, interiérový paket Luxury, 19“ kola z lehkých slitin, elektronické ovládání převodovky tlačítky „Shift by Wire“, prémiová středová konzola, řazení pádly pod volantem, volba terénních režimů (vždy s pohonem 4×4), plnohodnotná rezerva z lehké slitiny, Full-LED přední světlomety, zadní kombinované LED svítilny, elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým otvíráním, elektrická zásuvka 220 V, integrovaná navigace s 10,25" dotykovým displejem, digitální přístrojový štít s 12,5“ displejem, head-up displej, posuvná zadní lavice s opěradly dělenými v poměru 60:40, 360°kamerový systém, kamerový systém VBM, kompletní sada bezpečnostních asistentů, sada zimních pneumatik
Volitelná výbava: třetí řada sedadel (30.000 Kč), panoramatické střešní okno (25.000 kč)