Hyundai představuje nové SUV na palivové články. Má umět jezdit samo

Vypítko  |  05. 01. 2018 11:14

Pěknej Hnůjdaj umí jezdit po vymyšlené mapě :)

Odpovědět  |   | 
Gašpo  |  05. 01. 2018 11:37

Áno, palivové články možu byť budúcnosť, majú proti baterkám logiku. Využije sa pre výrobu vodíku alternatívna elektrika vyrobená v čase nízkej spotreby, nepotrebujú budovanie žiadnej novej infraštruktúry. Takže z hľadiska ekológie skutočný prínos oproti pokryteckému baterkovému princípu.

Odpovědět  |   | 
Saman  |  05. 01. 2018 15:18

ajaj, Gašpo zase vylestil vesteckou kouly jasne a proto se treba v Nemecku u pozemnich vetrnych elektraren zacinaj budovat precerpavaci elektrarny, to aby se vyrabel vodik? proc tam teda rovnou nestavej ty vyrobny vodiku? a proto v Australii a Cine stabej zalozni baterie v desitkach a stovkach MWh? proc tam teda nestavej tvoji vizi s vodikem? ....ja jestli muzu odpovim, protoze Gašpovo psani zajima a cte jen par diskuteru na forech

vodik je a bude jen ta alternativa pro budoucnost kam se ulejvaj finance z grantu a dotaci

Odpovědět  |   | 
Gašpo  |  05. 01. 2018 18:20

Vodík má zatiaľ problém s bezpečnosťou, je nestabilný, to je známa vec. Až sa toto vyrieši, bude mať jasnú budúcnosť. Ostatne to nemusí byť práve vodík. Ide len o princíp natankovať a jazdiť.
Batérie sú proste z hľadiska masového rozšírenia naprostý nezmysel a nezmení na tom nič. Možete ich vylepšovať ako chcete, nikdy to nedostanete na použiteľnú úroveň. Jedine že by sa ich podarilo zmenšiť tak, aby ste si ich na "pumpe" za poplatok jednoducho vymenil. Ale všetky cesty akože rýchlonabíjanie sú principiálne hovadina. To je proste fakt.

Odpovědět  |   | 
Znalec  |  05. 01. 2018 20:45

Úplný suhlas

Odpovědět  |   | 
Saman  |  06. 01. 2018 09:59

pravil clovek ktery je zavislej na tom ze muze nekde nekomu platit za to ze si do nadrze nacinta par litru paliva

EV a to i s baterii je budoucnost, klidne i malou baterii, protoze budoucnost zatim vetsina automobilek a energetickych firem vidi v OLEV tedy napajeni za jizdy a pravdepodobne za pausal, tak jak to dnes praktikuji treba mobilni operatori aneb zakaznik stabilne plati a dodavatel ma stabilne zaruceno ze ma finance a odbyt pro svuj produkt, v tomto pripade elektrinu

mimochodem bateri je masove nejrozsirenejsoi produkt planety jiz dnes

Odpovědět  |   | 
Petr  |  07. 01. 2018 10:56

ty jsi fakt de*bil samane!

Odpovědět  |   | 
kkk  |  08. 01. 2018 17:10

Co takhle místo urážek nějaký argument,ale to by jste musel zapojit to co máte na krku

Odpovědět  |   | 
Tohares  |  06. 01. 2018 10:21

Vodík má především problém v infrastruktuře a ceně.

Elektřinu má každý alespoň doma. Vodíková čerpací stanice je řádově dražší než benzínová a moc jich tu není. Takže zatímco s elektrickým autem můžete jezdit alespoň kolem komína a přesunovat se přískoky mezi rychlonabíječkami, k vodíkovému si nejprve musíte pořídit čerpačku za třeba 80M kč vizte zde http://www.auto.cz/prvni-vodikova-cerpaci-st... ... nebo zde http://www.nrel.gov/docs/fy13osti/56412.pdf.... V ČR máme přes 7k čerpaček na benzín, takže investice za 500G kč? To posílení elektrické sítě bude vzhledem ke klesající ceně soláru, větru a baterií o dost levnější. Úsměvná je testovací jízda s Mirai, kdy auto dovezli s plnou na návěsu a pak prostě v eko módu povozili co nejvíce novinářů a zase jej naložili zpět na návěs :D http://www.auto.cz/poprve-volantem-vodikove-... ... Navíc ne všechny čerpačky zvládnou natlačit plnou nádrž a za těch vysněných 5 min, třeba ta česká nezvládne natlačit ani půlku do Mirai...

A pak je tu cena za vodík. Dle https://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water... je potřeba 65 kWh na 1kg vodíku (jen výroba a komprese, bez transportu), takže 364 kWh na 588 km, neboli 619 Wh/km (že by NEDC?) u Hyundai ix35 Fuel Cell http://www.autorevue.cz/vodikove-auto-tu-bylo-jiz... ... Hyundai Ioniq si v klidu jezdí pod 170 Wh/km (tedy se ztrátami v přenosu nějakých 210). http://www.hybrid.cz/test-elektromobil-hyundai... ... Energeticky vodík prostě nedává smysl, což se pochopitelně projevuje na ceně paliva. Proto výrobci lobují za dotace a dotují ze svého auta a čerpání svých zákazníků, protože ta auta zatím skoro nikdo nechce, takže je to relativně levné dotovat, ale zároveň můžou ukázat, že to "jde". V kontrastu Tesla sice jen tak tak, ale našla dost zákazníků už v roce 2012 na auto za více než 3M kč, aniž by někomu řekla, že bude stavět superchargery, což se dnes považuje za největší konkurenční výhodu a ostatní výrobci tvoří superkonglomeráty na výstavbu sítě dobíjecích stanic.

Je hrozně zajímavé, jak každý strašně rád plaší, kolik zaplatíme za posílení rozvodné soustavy a že to nepůjde. Vodík vyjde mnohem dráž, ale to nevadí. V Norsku mají elektrická auta silně dotována a ani tam zatím žádný blackout nenastal, ačkoli nějaké problémy se sítí mají. Když jsou schopni reagovat v prostředí, kde dotace zkracují výrazně čas na reakci, proč by to energetici nezvládli u nás? Vždyť den, kdy se u nás prodá poslední spalovací auto bude nejdříve tak v roce 2030 a den, kdy už nikdo nebude jezdit na ropu tak 2040. Opravdu je 20+ let málo, když v Norsku chtějí být oproti nám tak o 10 let rychlejší? A navíc, jak už jsme si výše spočítali, na vodík bude potřeba 3x tolik elektřiny, kde ji vezmeme? A budeme tu elektřinu posílat k čerpačkám, kde si budou vyrábět vodík (3x větší problém s přenosovou soustavou než u elektrických aut), nebo budeme transportovat vodík v natlakovaných "cisternách" a přidávat tak další neefektivitu do řetězce zdroj->->->pohyb auta, a kam postavíme to 3x větší množství elektráren, a ty budou na uhlí?

Odpovědět  |   | 
Gašpo  |  06. 01. 2018 10:36

Ále prosím Vás. Koniec spaľovacích motorov do roku 2030 ? Sa musím smiať. To je ako s textom tej pesničky "Až sa bude psát rok 2006". Velký voči.
Batérie narazia na svoje limity veľmi rýchlo, to je skorá budúcnosť že sa ich šírenie zastaví. U nás je obrovský problém látať deravé cesty, ani nehovorím o dokončovaní diaľnic. A robiť si ilúzie že sa za 20 rokov podarí prebudovať el. siete aby bolo možné dobíjať aj masu áut na sídliskách, to chce poriadnu dávku infantility. A lepšie to nebude ani na tom "úžasnom" západe. Viac by som veril že za 20 rokov tam začnú jazdiť na ťavách.
Je to proste beh na hodne dlhú trať a som presvedčený že palivové články ho s prehľadom vyhrajú.

Odpovědět  |   | 
Tohares  |  06. 01. 2018 11:02

Svoje tvrzení podkládáte textem staré písně? Hmmm...

Dále tvrdíte, že my to tady nestihneme ani 10 let po Norech, kteří plánují na rok 2025 100% prodaných aut plug-in (ano jsou i taková, která mají spalovací motor, ale protože kombinují cenové nevýhody obou, je to jen otázka času, kdy to ani dotace nezachrání), v prosinci měli 52% a v roce 2017 39% https://electrek.co/2018/01/03/electric-car-m... ...

A nakonec řeknete, že to bude tedy trvat dlouho, protože je to drahé, ale za vítěze budoucnosti označíte vodík, aniž byste nějak rozporoval moje tvrzení, že vodík je min. 3x dražší než elektřina...

Tomu říkám argumentace

Odpovědět  |   | 
oh.c!  |  06. 01. 2018 12:49

Asi vás zklamu, ale spalovací motory mají i v tzv. bez fosilním světě po r. 2050 budoucnost. BEV nejsou a nebudou universálním řešením mobility, protože, překvapení, baterie. Technologie jako power to gas znáte? Je v plenkách naprosto stejně jako bateriová elektromobilita. Lidstvo má momentálně jeden velký problém a ten se mimo jiné jmenuje neschopnost skladovat energii. Skladování za použití baterií je asi dostačující v případě drobné elektroniky nikoli v rámci dopravy. A jen tak mimochodem elektřina v ČR pokrývá zhruba 20% celkové potřeby energie. Takže těším se na okamžik, kdy se někomu rozsvítí. Ale toho se asi nedočkám. Další "drobnou" překážkou na trase je životnost zdrojů elektrické energie. Budeme moci v roce 2050 vyrábět elektřinu z fosilních paliv? Náhradní zdroje postaví a zaplatí kdo? Úložiště energie řešení v podobě kombinace baterií, technologií power to gas atd. zaplatí kdo? Mám tip. SamoSeto. SamoSet do zaplatí, to je už teď jasné a jasné je i to že to bude násobně dražší než v případě uhlovodíkových paliv. Fakt.

Odpovědět  |   | 
Tohares  |  06. 01. 2018 13:34

Uhlovodíková paliva jsou levná, protože je prostě máme a těžíme je místo toho, abychom je vyráběli. Celý svět je založen na uhlovodíkových palivech a až začnou docházet, bude to problém nezávisle na tom, co si dnes my dva zde myslíme o bateriích, vodíku a výrobě uhlovodíků.

Je hrozně hezké tvrdit, že elektřina pokrývá 20% procent potřeby energie a tak trochu zapomenout, že spotřeba energie a využití energie jsou dvě naprosto odlišná čísla, jejichž vzájemný poměr vyjadřuje efektivita. Je zřejmé, že čím efektivnější, tím energeticky levnější. A zde výroba, přenos a využití energie v podobě fosilních paliv, či vodíku nebo metanu atd. prohrává na celé čáře. Ano dnes se spoustě lidí může zdát jako nesmysl jezdit v drahých autech na drahou elektřinu vyrobenou v drahých obnovitelných zdrojích a skladovanou v drahých přečerpávacích elektrárnách nebo drahých bateriích, když tu máme levnou energii, kterou jen levně vytěžíme a můžeme stále levně při efektivitě ani ne 30% přeměnit na užitečnou práci. Ale už dnes to pro některé smysl dává nejen emočně ale i ekonomicky (i u nás jsou podnikatelé využívající výhod elektromobility bez dotací, kterým nevadí ježdění kolem komína). Pravdou je, že ropa, uhlí, vodík jsou již dnes téměř na vrcholu energetické efektivity a naopak se to pomalu začne zhoršovat, neboť snadno dostupná ložiska jsme již vytěžili. Naopak baterie, solární panely, větrné elektrárny jsou teprve na začátku svého vývoje a jejich energetická a následně ekonomická efektivita bude růst. To že si někdo myslí, že musí tankovat jen 5 min, neznamená nic, jakmile to bude pro peněženku 3x dražší...

Jak je možné, že HDP, kvalita života a nevím, co všechno ještě roste, ale spotřeba energie klesá? Jestli ona rostoucí efektivita nemá pozitivní vliv na peněženku...
https://www.google.cz/publicdata/explore...

Odpovědět  |   | 
oh.c!  |  06. 01. 2018 18:18

Ano, postupně se zlepšuje učinnosti jednotlivých řešení. To je pokrok. Ovšem vždy narazíte na fyzikální zákony. Pokud se tedy rozhodneme nahradit uhlovodíky "těžené" jiným zdrojem energie tyto zdroje musí být zálohované. Ne ze 100%, ale v evropském prostředí, kde se předpokládá v roce 2050 100% elektické energie z obnovitelných zdrojů bude stačit 75% . Typicky, bohužel, vyrábějí energii, když ji nikdo "nepotřebuje". Jinak řečeno budu potřebovat úložiště energie. A ono úložiště bude problematické a hlavně drahé. Součástí řešení tohoto úložiště budou zajisté řešení co jste uvedl. Ale bude jím evidentně i technologie power to gas čili uložení části energie do výroby plynů, které následně můžeme lehce a levně tam kde a hlavně, kdy ji potřebujeme. Přesně z těch důvodů co uvádíte. A tady nevidím důvod proč ho (metan, ne vodík) nespalovat ve spalovacích motorech. Budovat ona úložiště pouze z baterií nebude možné. Tolik prostředků na ně prostě nemáme. Jak materiálních tak finančních. Ano, rezervy budou asi ve vývoji nových fotovoltaik, třeba. Naopak netuším jak se dá vylepšit větrná elektrárna.
Jinak, slova jsou slova a čísla čísla. Zacvičíme si s kalkulátorem. Špičkový denní odběr elektřiny v ČR je asi 11 GW (2017). Fosilní paliva nebudou (zakázáno/dojdou). Jádro neprojde z politických důvodů, zůstanou nám obnovitelné zdroje. Jako úložiště se rozhodnu použít baterie, jenom baterie. Jak velké bude ono úložiště muset být? Špička denní spotřeby v ČR je cca 11 GW. Požaduji elektrickou energii na celý jeden den (24 hodin, nefouká vítr, je zataženo)? Podle mě by se jednalo o úložiště s potřebnou kapacitou 264 GWh energie (11 * 24). Dobrá budu potřebovat jenom zálohu pro 75 % těchto zdrojů (vítr, slunce). A jsme na krásném úložišti o kapacitě 200 GWh. Jistý leader vyrábějící baterie bude mít v roce 2020 továrnu, která vyrobí ročně uložitelně odpovídající 35 GWh. Až bude tato továrna bude pracovat na plný výkon zdvojnásobí kapacitu baterií vyrobenou celosvětově. Hmm ..vzhledem jak je poslední dobou elektřina sexy už bychom měli dělat a) vlastní továrnu na baterie b) dělat frontu . A to je jenom spotřeba elektrické energie jako takové. 24 hodin. Když jste u té účinnosti, k 200 GWh musím přihodit ztráty nabíjením/vybíjeným ( 10 - 15 %) dostávám se na 220 GWh. A cena? Směšná. V roce 2020 bude "snová" cena za výrobu 1 kWh úložiště 100$. To máme 22 miliard $ (440 miliard Kč) v úložišti. Temelín stál cca 100 miliard. Je to moc nebo málo? Ceny jsem čerpal od Bloomberů. Proto jenom baterie ne.
Někde v nespolehlivém zdroji informací (JPP) jsem zahlédl špičkovou spotřebu lidstva (odhad?) a bylo to číslo 15 TW. Což je číslo naprosto ohromující. Budu optimista. Uspoříme optimalizací, zlepšením účinnosti atd. Máme tu špičku 7,5 TW (7500 GW). Takže když 1 gigatovárna bude 100 let produkovat 35 GWh akumulátor (3500 GWh) budu jím moci "nový svět" napájet 30 minut . Měli bychom asi přidat .

Odpovědět  |   | 
Saman  |  06. 01. 2018 15:42

lidstvo se skladovanim energie nema, to jen ty zrejme nesledujes jake pokroky a kroky se ve skladovani energii delaji

vloni postavila Tesla nekolik velkych baterii, a to byla jen malou rybickou, neb treba v Cine takovych ulozist rostou stovky, Nemci zkusili postavit precetpavacky primo na zakladech vetrnych farem a zjistili ze je to mnohem vyhodnejsi a levnejsi nez stavet jakoukoliv jinou elektrarnu, takze at fouka nebo nefouka, elektrarrna vyrabi elektrinu, po tech prvnich 4 je v planu na pristi 4 roky postavit v Nemecku 28 dalsich takovych parku a jen pro zajimavost, 80-100 takovych parku by dokazalo zasobovat elektrinou celou CR v jejim maximu proto se taky porad nepohrbyl projekt na vedlejsi precerpavacku u Dlouhych strani a takove projekty jsou v CR planovane 4 pokud to bude nutne a u vsech je i projekt na doplneni o vetrne farmy

jin pro zajimavost, vloni se prodalo celosvetove prez 800 tisic zaloznich baterii pro domacnosti, tazke odhadem cca 800 tisic lidi po svete se rozhodlo ze si elektrinu budou ukladat, ale lidstvo podle tebe neni schopno skladovat energii ja bych rekl ze spis ty mas neschopnost netrollit

Odpovědět  |   | 
Saman  |  06. 01. 2018 15:43

mimochodem v Nemecku zajinaji rust i uloziste energie do soli a drte, velice efektivni a relativne levne ukladani energie

Odpovědět  |   | 
kkk  |  08. 01. 2018 17:30

Hromada expertů tady tvrdila jak budou němci po zavření jaderných.el dovážet proud ale zatím to tak rozhodně není https://www.electricitymap.org/... http://oenergetice.cz/nemecko/za-ctvrty-rozfouk... ...

Odpovědět  |   | 
Saman  |  06. 01. 2018 15:32

to ze baterie narazi na sve limity psali nekteri odbornici v casopisech jiz v 80 letech a taky psali o tom jak nesmyslne jsou li-ion baterie a jejich vyzkum a ze se to nikdy nerozsiri, a voala v roce 1991 to Sony uvedlo na trh a dnes mame lionky vpodstate ve veskere spotrebni elektronice a zacina se pouzivat v doprave, takze tvoje psani "Batérie narazia na svoje limity veľmi rýchlo" mozna pusoby vic srandovne nez ta pisnicka

rok 2030 je zminovanej dpocela casto a to z duvodu, ze okolo tohoto roku jiz mozna nebude rentabilni spalovaci motory nejen vyvyjet, ale i prodavat, budou mit zrejme po svete tak moc restrikci od statu a oblasti, ze o ne bude tak malej zajem ze to budou na trh dodavat asi jen ti nejbohatsi vyrobci aut pro nadsence, pravdepodobnejsi je sice 2040+, ale vime jak strasne rychle se dnes dokaze menit vsechno mozne, treba mobilum na smartphony to trvalo smesne necele 4 roky, LCD aby prevalcovalo CRT a Plazmu necelych 6 let, a to se bavime i o technologii kde panel nemusi stat jen par tisic korun, ale zacinalo se na panelech za stovky tisic korun, smesne parametro zaostale LCD monitory s mensi uhloprickou, mensim rozlisenim, horsim podanim obrazu nez CRT stalo v roce 2002 asi 3x tolik co parametrove mnohem lepsi CRT, presto CRT po pouhych 6 letech vyrobci postupne prestavj vyrabet protoze CRT monitory proste nikdo nechce a lezi to jen ve skladech velice pravdepodobne stejny osud ceka spalovaci motory, a maj jedinou vyhodu, ze je pri zivote jeste nejakou dobu bude drzet hybrid a plug-in hybrid

Odpovědět  |   | 
Kaja  |  07. 01. 2018 01:07

Hjundaj je vrak

Odpovědět  |   | 
EU:  |  06. 01. 2018 02:34

Afričtí žadatelé o azyl zablokovali silnici E45 vedoucí od Sessy do Mignana v provincii Caserta ležící mezi Římem a Neapolí. Protestující na cestu postavili barikády ze sporáků, ledniček, které vzali z asylového zařízení a velkých černých pytlů plných odpadků, aby zastavili provoz.
http://zahranicni.eurozpravy.cz/eu/211808-migranti-se-vyd... ...

Odpovědět  |   | 
kuk  |  07. 01. 2018 02:36

Vodíkový sluníčkáři zase blejou na baterky.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid: Když to prostě všechno šlape

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid

Suzuki Vitara už koupíte pouze s mild-hybridním ústrojím pod kapotou. Může to jeho charakteru uškodit?

dnes | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST RAM 1500 Longhorn 5.7 V8 HEMI: Hustý pracant i Rolls-Royce zároveň

RAM 1500 Longhorn HEMI

Americká auta jsou na českých silnicích stále docela úkazem. Jasným králem mezi nimi je RAM 1500, který jsme vyzkoušeli v kovbojské výbavě Longhorn a s pořádným motorem V8 pod kapotou!

5.  4.  2020 | Vladimír Kadera | 87 příspěvků
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

1.  4.  2020 | Jan Mička | 60 příspěvků

Nejčtenější články

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště voz…

Podobných míst byste našli spousty. Zrovna tady však odpočívá a záchranu (bez)nadějně očekává především hromada starých tatrovek.

26.  3.  2020 | | 31 N/A
Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Octavia zemřel za podivných okolností

Tragická nehoda, nebo vražda? Otec Škody Oc…

Škoda si v rámci 125letého výročí připomíná klíčové osobnosti vzniku automobilky. V případě Ludvíka Kalmy však nelze kromě vyzdvižení jeho důležité role opomenout i jeho tragický odchod.

18.  3.  2020 | | 43 N/A
Nový Ford Bronco odhalen únikem. Má dvě verze, zaútočí na Jeep i Land Rover

Nový Ford Bronco odhalen únikem. Má dvě ver…

Fordu utíkají na veřejnost fotky chystaného SUV a off-roadu rodiny Bronco. Potvrzují se tak informace o dvojici různě zaměřených modelů.

10.  3.  2020 | | 7 N/A
Prohlédněte si ty nejlepší registrační značky na přání. Najdete mezi nimi tu svou?

Prohlédněte si ty nejlepší registrační znač…

Registrační značky na přání jsou v České republice již velice rozšířené. Projděte si galerii těch nejlepších.

1.  4.  2020 | | 26 N/A
Nová Dacia Sandero bude stále levná. Ilustrace ale naznačují stylovější design

Nová Dacia Sandero bude stále levná. Ilustr…

Nové generace Dacie Sandero bychom se měli dočkat ještě letos a klasicky se tedy objevují neoficiální ilustrace, jak by mohl cenově dostupný hatchback vypadat.

26.  3.  2020 | | 13 N/A