Je to zvláštní, když se děje něco opravdu výjimečného, ty nejvyšší představitele státu nevidíte. Poslední příklad? Je starý několik minut...
V Nošovicích sjelo z výrobního pásu právě teď milionté auto. Byl jím model i30. Lze to zlehčovat, říkat, tohle tu už kdysi bylo, kdy se pořád něco oslavovalo, výrobní úspěchy, splněné pětiletky, úderníci… a jak to dopadlo.
Jenže dnešní akce v Nošovicích význam opravdu měla. Ať máte názor na vozy značky Hyundai jaký chcete, jedno korejské automobilce upřít nelze, do moravskoslezského kraje přinesla obrovský impuls.
Zaměstnává ve svém moderním závodě 3500 lidí, dalších 7000 je zaměstnáno v dodavatelských organizacích na území Česka.
Celková investice korejské společnosti Hyundai Motor Company do Nošovic činila 1,12 miliardy eur, tedy asi 30 miliard korun. První vůz z továrny rozkládající se na ploše 200 hektarů vyjel v roce 2008. Byl jím model Hyunda i30.
Nyní je kapacita nošovického závodu 300 000 aut ročně. Každou minutu zde sjede z výrobního pásu jedno auto. Aktuálně se tu vyrábějí modely Hyundai i30, Hyundai i30kombi, Hyundai i30 třídveřové, Hyundai ix20 a Hyundai ix35.
Nejprodávanějším modelem byl SUV ix35, koupilo jej celkem 127 tisíc zákazníků.
Loni byla zahájena výroba ve druhé hale převodovkárny. Což zvýšilo kapacitu výroby převodovek ze 300 tisíc na 530 kusů ročně. Převodovky se používají i pro vozy sesterského závodu Kia v Žilině.
Na dnešní akci padala vznešená slova (jak jinak) o „milnících“, „zlatých českých rukách“, „moderních korejských technologiích“. Ale to by nemělo zastřít skutečnost, že Hyundai vedle toho, že přinesl do moravskoslezského kraje zaměstnanost, odvádí do českého rozpočtu ročně nezanedbatelné sumy na daních.
A proč vlastně nepřijel ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba?
AutoRevue se na to zeptala jeho náměstka Petra Očka. Zprvu vypadal zaskočený, nakonec řekl: „Pan ministr měl bohužel jiný program.“