Hyundai Nošovice dnes slaví 10 let. Podívejte se na unikátní fotky z výroby

Vůbec prvním vozem, který sjel z výrobní linky automobilky Hyundai v Nošovicích, byl bílý hatchback i30. Od té doby uplynulo už deset let!

Třetí listopadový den se v nošovické továrně automobilky Hyundai nese v duchu oslav. Právě v tento den začala před deseti lety fabrika postavená na zelené louce chrlit jedno auto za druhým, přičemž k 1. listopadu letošního roku to dělá celkem 2.835.000 vozů.

Vzhledem k tomu, že kulaté jubileum vyšlo na sobotu, proběhly oslavy už o den dříve. Při té příležitosti byl před hlavní budovou odhalen kámen s nápisem upozorňujícím na historický milník a sešla se řada vysokých činitelů nejenom z automobilky, ale také české politiky. Osobně ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková, ze záznamu premiér Andrej Babiš.

Je Hyundai i30 to nejlepší z Česka? Přečtěte si, proč to o sobě říká

Je Hyundai i30 to nejlepší z Česka? Přečtěte si, proč to o sobě říká

Historicky prvním vozem, který sjel z výrobní linky značky Hyundai v Nošovicích, byl bílý hatchback i30 s motorem 1.4 MPI (80 kW, 137 kW). Podívat se na něj můžete v galerii, je vystaven na recepci administrativní budovy. První generace kompaktu se vyráběla do roku 2012 a z počtu dosud vyrobených vozidel si připsala třináctiprocentní podíl.

Celkem se zde zatím vyrábělo devět modelů včetně Kie Venga, přičemž v den oslav jubilea začal z linky oficiálně sjíždět i Hyundai i30 N v provedení Fastback. A protože jsem v Nošovicích jen tak nečinně nepříhlížel, zítra se dozvíte, jak jezdí. Zatím napovím, že je to fakt pecka!

Hyundai Motor Manufacturing Czech - Výroba od roku 2008
Model Období výroby Počet kusů Podíl
Tucson 2015 – 2018  712.000 25%
ix35 2011 - 2015 603.000 21%
i30 /II. generace  2011 - 2017 530.000 19%
i30 / I. generace 2008 - 2012 370.000 13%
ix20 2010 –   294.000 10%
i30 / III. generace 2016 –   138.000 5%
Tucson (nový) 2018 –   100.000 4%
Kia Venga 2009 – 2011  80.000 2,50%
i30 N 2017 –   8.000 0,50%
Celkem   2.835.000 100%

Během let vozy z Nošovic zamířily k zákazníkům 66 zemí světa včetně Austrálie, Mexika, Jihoafrické republiky či Saúdské Arábie, drtivá většina vyrobených kusů však zůstala v Evropě. Vyráběla se zde auta v celkem 65 barvách a došlo také na speciální odstíny na míru firemním zákazníkům. Třeba poštovní modrou, rudou pro Hasičský záchranný sbor ČR, nebo zelenou pro Lesy České republiky.

Hyundai i30 N Fastback odhalen. Z Říma do Paříže to zvládl do devíti minut...

Hyundai i30 N Fastback odhalen. Z Říma do Paříže to zvládl do devíti minut...

Vedle samotných automobilů zde vznikají i převodovky. Během deseti let jejich počet atakuje čtyři miliony, z nichž více než 1,7 milionu bylo použito přímo do vozů z Nošovic. Ostatní kusy zamířily do sesterských závodů v Žilině a Petrohradu. Sedmdesáti procenty jsou zastoupeny manuály, zbylý podíl připadá automatům. Stran motorů převládají benzinové nad vznětovými, konkrétně v poměru 60:40.

Továrna jede v třísměnném provozu, přičemž s výjimkou údržby mají zaměstnanci volné víkendy (poslední směna končí v sobotu v šest hodin ráno). Během čtyřiadvaceti hodin zde vznikne 1500 aut. Hyundai Motor Manufacturing Czech zaměstnává 3190 lidí, z nichž 97 procent pochází z České republiky. Automobilka uvádí, že průměrný měsíční plat u dělnických profesí loni činil necelých 37.000 Kč hrubého.  

Na průřez desetiletou historií továrny se můžete podívat v přiloženém videu. Trvá deset minut, rozhodně však doporučuji zhlédnout jej až do konce. A mrkněte také do galerie. Najdete tam snímky přímo z výroby, které fabrika poskytla v rámci oslav jubilea.

Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

včera | Stanislav Kolman | 58 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Type-R GT 2020: Limp Bizkit, komiksy a tanec na hraně

Honda Civic Type-R GT 2020

Honda vylepšila svůj nejostřejší model a vypustila ho mezi lidi ve třech verzích. Vyzkoušeli jsme tu prostřední, která má přinést vyvážený mix mezi sportovním a kultivovaným vozem.

30.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 69 příspěvků