Nový Hyundai s palivovými články se jmenuje Nexo. Zezadu je to spíše Opel

Hyundai představil model Nexo na veletrhu CES v Las Vegas. Ve srovnání s předchůdcem má být vůz pochopitelně ve všem lepší.

Automobilka Hyundai je jedním z hrstky výrobců, kteří věří ve vodíkovou budoucnost. Mezi velké hráče ve vývoji vozů využívající palivové články jsou například Toyota nebo Honda, pravdou ale zůstává, že pro provoz v našich podmínkách jsou tyto systémy zatím ještě hůře použitelné než běžné elektromobily.

O nástupci modelu Tucson FCEV informoval Hyundai už minulý týden a jeden z předprodukčních protopů byl dokonce zachycen v běžném provozu. Tehdy jsme však neznali jméno ani technické podrobnosti. Jediné, co mě hned trklo, je podobnost s vozy Opel při pohledu zezadu. Plovoucí sloupek, svítilny, a dokonce i značka GG (Rüsselsheim am Main) u testovacího prototypu, to všechno ke značce s bleskem ve znaku tak nějak vedlo.

Honda FCEV Concept: s palivovými články do Evropy v roce 2016

Honda FCEV Concept: s palivovými články do Evropy v roce 2016

Jmenuje se jednoduše Nexo, tedy bez původního FCV na konci, a protože je postaven na unikátní platformě, mohli si vývojáři hrát s prostorem. Zásobník na necelých 6,5 kilogramu vodíku jsou vzadu v podlaze a je o 17 kilogramů lehčí než u předchůdce, lithium-iontový akumulátor našel místo v kufru.

Ve srovnání s předchůdcem je Nexo silnější. Má celkový výkon 120 kW a točivý moment činí 395 N.m (o 20 kW a 95 N.m více než Tucson FCEV). Zapracovalo se i na dynamice. Z 0-96 km/h se dostane za 9,5 sekundy, namísto 12,5 sekundám Tucsonu FCEV.

Ani s odolností prý nebude problém. Hyundai totiž vůz testoval v teplotách od zhruba -30 do 53 stupňů Celsia, přičemž i v těch největších mrazech je prý připraven k použití asi za 90 sekund. Myšleno ve vztahu k pohonnému systému, nikoliv teplotě v kabině.

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Hyundai tvrdí, že by mělo Nexo na jeden zátah ujet asi 560 kilometrů, tedy zhruba o 130 kilometrů více než Tucson FCEV. Životnost palivových článků by měla být 10 let, v tuto chvíli je to ale úplně jedno. Hyundai totiž očekává dominanci běžných spalovacích motorů ještě v příštích asi sedmi letech, což je pro další vývoj pohonu a infrastruktury plnicích stanic vodíku až až.

Tak či tak se jedná o jeden z pilířů plánu značky Hyundai uvést na světové trhy na světové trhy 18 ekologicky šetrných modelů do roku 2025. Podobně smýšlejí i evropské automobilky, jejich plány se však točí hlavně kolem bežných elektromobilů. Podle informací automobilky je zřejmě Nexo jednou z prvních vlaštovek, protože by se mělo dostat do prodeje už letos.

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

dnes | Radek Pecák
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků