Nový Hyundai s palivovými články se jmenuje Nexo. Zezadu je to spíše Opel

Hyundai představil model Nexo na veletrhu CES v Las Vegas. Ve srovnání s předchůdcem má být vůz pochopitelně ve všem lepší.

Automobilka Hyundai je jedním z hrstky výrobců, kteří věří ve vodíkovou budoucnost. Mezi velké hráče ve vývoji vozů využívající palivové články jsou například Toyota nebo Honda, pravdou ale zůstává, že pro provoz v našich podmínkách jsou tyto systémy zatím ještě hůře použitelné než běžné elektromobily.

O nástupci modelu Tucson FCEV informoval Hyundai už minulý týden a jeden z předprodukčních protopů byl dokonce zachycen v běžném provozu. Tehdy jsme však neznali jméno ani technické podrobnosti. Jediné, co mě hned trklo, je podobnost s vozy Opel při pohledu zezadu. Plovoucí sloupek, svítilny, a dokonce i značka GG (Rüsselsheim am Main) u testovacího prototypu, to všechno ke značce s bleskem ve znaku tak nějak vedlo.

Jmenuje se jednoduše Nexo, tedy bez původního FCV na konci, a protože je postaven na unikátní platformě, mohli si vývojáři hrát s prostorem. Zásobník na necelých 6,5 kilogramu vodíku jsou vzadu v podlaze a je o 17 kilogramů lehčí než u předchůdce, lithium-iontový akumulátor našel místo v kufru.

Ve srovnání s předchůdcem je Nexo silnější. Má celkový výkon 120 kW a točivý moment činí 395 N.m (o 20 kW a 95 N.m více než Tucson FCEV). Zapracovalo se i na dynamice. Z 0-96 km/h se dostane za 9,5 sekundy, namísto 12,5 sekundám Tucsonu FCEV.

Ani s odolností prý nebude problém. Hyundai totiž vůz testoval v teplotách od zhruba -30 do 53 stupňů Celsia, přičemž i v těch největších mrazech je prý připraven k použití asi za 90 sekund. Myšleno ve vztahu k pohonnému systému, nikoliv teplotě v kabině.

Hyundai tvrdí, že by mělo Nexo na jeden zátah ujet asi 560 kilometrů, tedy zhruba o 130 kilometrů více než Tucson FCEV. Životnost palivových článků by měla být 10 let, v tuto chvíli je to ale úplně jedno. Hyundai totiž očekává dominanci běžných spalovacích motorů ještě v příštích asi sedmi letech, což je pro další vývoj pohonu a infrastruktury plnicích stanic vodíku až až.

Tak či tak se jedná o jeden z pilířů plánu značky Hyundai uvést na světové trhy na světové trhy 18 ekologicky šetrných modelů do roku 2025. Podobně smýšlejí i evropské automobilky, jejich plány se však točí hlavně kolem bežných elektromobilů. Podle informací automobilky je zřejmě Nexo jednou z prvních vlaštovek, protože by se mělo dostat do prodeje už letos.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Diskuze (8) Další článek: Auta Zetka musela ustoupit zbraním. Zamiloval si je i Vlasta Burian

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,