TEST Hyundai Nexo FCEV: Budoucnost může vypadat i takto. Je to dobrý směr?

Na Hyundai Nexo v Česku ještě nejsme dostatečně připraveni. I tak jsme si ho ale zkusili a zjistili, že je to moc fajn auto.
Radosti
Komfortní podvozek
Skvělá ergonomie
Prostor v interiéru
Starosti
Ještě se tu nedá používat
Průměrná dynamika
Vysoká nakládací hrana
8  /10

Hyundai je jednou z těch automobilek, která již delší dobu prozíravě šlape do alternativních pohonů. Na českém trhu to byl první výrobce, který nabízel plný hybrid, plug-in hybrid i čistý elektromobil v rámci jedné modelové řady - Ioniq. Umí benzinové i dieselové motory a u obou se nebojí opřít do extrémů. Můžete si u něj koupit obří SUV s úsporným motorem i okreskovou pilu. 

Hyundai zkrátka dokáže uspokojit celou rodinu a může být tak značkou pro všechny životní etapy. Od rozbouřeného mládí (i30 N) přes založení rodiny (i30 kombi, Tucson) až po období, kdy máte na krku čtyřicítku a oceníte velký luxusní dostavník se sedadly, která vám pořádně podepřou tělo a odvezou celou rodinu i se psem k vodě. Třeba Santa Fe.

Vodíkový hypersport chce do dvou let na silnice. Je skutečný, ač na to nevypadá

Vodíkový hypersport chce do dvou let na silnice. Je skutečný, ač na to nevypadá

Jako prozíravá automobilka se Hyundai nebojí chytnout i větví alternativních pohonů, o jejichž budoucnosti si teď jen těžko můžeme udělat jasný obrázek. To se váže především k vodíkovým modelům, se kterými korejská značka koketuje již od roku 1998, kdy začala s vývojem vlastního pohonného ústrojí, což o čtyři roky později vyústilo v model Santa Fe FCEV.

Nebyl sám, s tímto druhem pohonu postupně koketovali i jiní výrobci. Evropská unie je ale donutila tuto technologii prozatím upozadit a musejí se věnovat elektrifikaci své aktuální nabídky konvenčnějším způsobem. Vodíková auta jsou totiž běh na dlouhou trať. Pár výrobců ale stále věří, že když začnou teď, budou z toho za pár desítek let jenom těžit. Protože i teď se ukazuje, kdo začal s bateriovými vozy včas a kdo to nechal na poslední chvíli.

Vodíková Toyota Mirai oficiálně: Luxusní zadokolka ujede až 650 km, váží 1,9 tuny

Vodíková Toyota Mirai oficiálně: Luxusní zadokolka ujede až 650 km, váží 1,9 tuny

Za lídry této technologie můžeme v současnosti považovat Hyundai a Toyotu. Ani jeden z nich výrazně nepolevil a dnes má každý v nabídce vodíkové auto. Hyundai má Nexo a Toyota zase Mirai. Jsou to pionýři, kteří nám ukazují další cestu, kterou se jednou vydáme. Jedno nexo je teď v Česku a Hyundai nám na týden půjčil klíče, ať na vlastní kůži okusíme provoz takového auta v době, která na něj ještě není připravena.

Klame tělem

Hyundai Nexo vypadá na propagačních fotografiích jako sourozenec modelu Kona. Dává to smysl, protože kona je se spalovacím i elektrickým motorem. Jenže tak to vůbec není. Nexo je sice designově příbuzné s konou, ale ve skutečnosti je mnohem větší. S délkou 4670 mm a šířkou 1860 mm je větší než SUV Tucson a s rozvorem 2790 mm dokonce o 25 mm poráží vlajkovou loď Santa fe.

Zatímco ale spousta výrobců u moderních pohonů volí futuristický vzhled, Hyundai na to šel překvapivě decentně. Nexo nevypadá jako vesmírná loď, ale jako obyčejné konzervativní auto s ochrannými plasty pro obyčejné konzervativní lidi. Ale nic není tak, jak se na první pohled zdá. Nexo je totiž i přes svůj konvenční vzhled do detailu promyšlené.

Vodíková placka Hyperion XP-1 už jezdí. Má však jeden zásadní problém

Vodíková placka Hyperion XP-1 už jezdí. Má však jeden zásadní problém

Čelní okno má poměrně velký sklon, aby nezpůsobovalo takový odpor. Kliky dveří se od rychlosti 3 km/h schovají do karoserie a sedmnáctipalcová kola mají design taktéž uzpůsobený aerodynamice. Lepšímu proudění vzduchu pak pomáhají i funkční otvory v předním nárazníku a zakrytá podlaha.

Původ designu najdete v konceptu FE z roku 2017. Tehdy Hyundai předvedl již 4. generaci vodíkového pohonu. Nexo se výrazně neliší, jen přetvořilo rozmáchlý design konceptu v reálnou produkční podobu, která sjela z linky o rok později. To, že vypadá jako normální auto, mu ale nakonec může být výhodou, protože ne každý potřebuje expresivní auto z počítačové hry.

Takhle by to mělo být

Je až s podivem, jak se za tři roky změnilo vnímání interiérů. Velké obrazovky tu sice jsou. Sedmipalcový digitální přístrojový štít a 12,3palcový infotainment jsou v jednom velkém panelu, který je postavený na palubní desce. Infotainment ale můžete ovládat otočným voličem na středovém tunelu, abyste při jízdě nemuseli patlat po obrazovce. Odezva je blesková a uživatelské rozhraní logické.

I papež už jezdí na vodík. František dostal od Japonců další speciální papamobil

I papež už jezdí na vodík. František dostal od Japonců další speciální papamobil

Hyundai rozdělil domácí obrazovku na několik karet s jednoduchou grafikou, mezi kterými můžete jedním pohybem ladně přeskakovat a otevřít si tak ty nejdůležitější funkce. Předně jde o navigaci, ukazatel úsporné jízdy, grafiku procesu pohonného ústrojí i data z jízdy. Multifunkční volant se spoléhá na klasické kolébkové ovladače pro audiosystém i nastavení tempomatu.

Největší peckou je tady však široký středový tunel, který směřuje od loketní opěrky směrem vzhůru, jako to mají některé vozy Porsche. Vše je zde perfektně uspořádáno v geometricky pravidelných panelech, na kterých najdete většinu funkcí. Vyhřívání i ventilování sedadel, vyhřívání volantu, klimatizaci i poctivé otočné voliče a tlačítka pro audiosystém Krell. Hyundai svému vodíkovému autu jednoduše dopřál vše, co mohl, a ještě to řidiči přednesl na zlatém podnosu.

JLR vyvíjí koncept vodíkového modelu. Palivové články zvažuje pro svá SUV

JLR vyvíjí koncept vodíkového modelu. Palivové články zvažuje pro svá SUV

Vypadá to tady jako na návštěvě u milovníka analogových syntezátorů. S loktem na opěrce se tak po dvou dnech naučíte ovládat auto jednoduchými výpady ruky. Přehršel tlačítek stačí zkontrolovat letmým pohledem a věřím, že po pár týdnech už ani nebudete muset uhýbat pohledem od silnice. I na tlačítkové ovládání režimů jízdy si rychle zvyknete.

Nemusíte se ani bát, že široký středový tunel omezí vzdušnost na palubě. Nexo je poměrně široké a místa je opravdu habaděj. Se svými 183 centimetry jsem se mohl vpředu opravdu rozvalit a koleno si klidně schovat do obří přihrádky, která pod širokým středovým tunelem vytaženým do prostoru vznikla. Mimochodem se zde nachází i USB porty, což je jediná vráska na ergonomii, protože prostor není tak dobře přístupný.

Nová Toyota Mirai nastoupí do taxislužby. Vodíkový sedan nahradí diesely v Paříži

Nová Toyota Mirai nastoupí do taxislužby. Vodíkový sedan nahradí diesely v Paříži

Podobně prostorné je nexo i na zadních sedadlech, kde by však někomu mohl vadit poměrně nízký sedák. Za pátými dveřmi zase najdete 461 litrů prostoru, který se po sklopení druhé řady sedadel v poměru 60:40 zvětší na 1466 litrů. Jediným problémem je tu vysoká nakládací hrana. Pod podlahou kufru jsou pak další přihrádky na drobnosti.

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid: Obr se bez zásuvky neobejde

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost

Je vám Ford Galaxy malý? Chcete plnotučné SUV s výkonem Mustangu? Milujete ticho? Pokud jste odpověděli třikrát ano, vlajková loď americké značky na českém trhu může být to pravé.

včera | Richard Herbich
TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

16.  4.  2021 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička