Hyundai Motor představil nový motor a převodovku

Hyundai Motor představil dvě významné novinky v oblasti techniky poháněcích ústrojí. Hyundai na své každoroční mezinárodní konferenci, věnované pohonným jednotkám a převodovým soustavám, oznámil, že rozšíří svou velmi úspěšnou a všestrannou řadu motorů Kappa o novou šestnáctistovku GDI. Druhou novinkou je vyspělá 8stupňová samočinná převodovka pro vozy s pohonem předních kol.

Nový motor Kappa 1.6 GDI

Nový motor Kappa 1.6 GDI poskytne vyšší úroveň výkonu, provozních vlastností a hospodárnosti při současném snížení nákladů a emisí CO2 v rostoucím segmentu hybridních vozů střední třídy, včetně verzí s možností vnějšího nabíjení. Nová jednotka, která bude uvedena na trh začátkem roku 2016, je prvním motorem, v němž Hyundai kombinuje Atkinsonův cyklus, chlazený systém recirkulace výfukových plynů EGR a dlouhozdvihovou koncepci, pro maximální tepelnou účinnost.

Atkinsonův cyklus snižuje ztráty sání pozdějším zavíráním sacích ventilů a relativním zvýšením expanzního poměru přispívá k vyšší hospodárnosti. Proudění oleje je zjednodušeno integrací řídicího ventilu olejového okruhu na straně sání do systému plynule proměnného časování ventilů CVVT. Pro rychlejší reakce systému byl navíc zvětšen fázový úhel CVVT.

Systém EGR zajišťuje přívod výfukových plynů zpět do válců, kde procházejí znovu spalovacím procesem. Samotný nový motor Kappa HEV snižuje spotřebu paliva o 3 % prostřednictvím následujících tří fází: míra recirkulace EGR představuje více než 20 %, chladič EGR pracuje s účinností chlazení 98 % a jednofázový ventil EGR zajišťuje dobu reakce jen 56,9 milisekundy. Speciálně zkonstruované rovné sací potrubí zlepšuje vířivé proudění recirkulovaných výfukových plynů, aby bylo dosaženo rychlého spalování, které snižuje spotřebu paliva a zvyšuje výkon.

Hospodárnost zvyšuje také rozdělení chladicích okruhů bloku a hlavy válců, které jsou termostatem udržované na odlišných provozních teplotách (105 ℃, resp. 88 ℃). Toto řešení s vyšší teplotou chladicí kapaliny v bloku válců zlepšuje tření a snižuje riziko k detonačnímu spalování. Blok válců se přitom rychle zahřeje na provozní teplotu, čímž se sníží tření a zvýší účinnost, zatímco relativně nízké teploty v hlavě válců potlačují sklon k detonačnímu spalování, čímž snižují spotřebu paliva.

Nový motor je vybaven také vstřikovači GDI s šesti otvory vyvrtávanými laserem. Vysokotlaký palivový systém pracuje s nejvyšším vstřikovacím tlakem 200 barů, čímž zajišťuje čisté spalování, zvyšuje hospodárnost a snižuje emise na úroveň, která splňuje všechny aktuální globální emisní normy.

Integrací všech uvedených technologií bylo u nového motoru dosaženo tepelné účinnosti 30 % (typická hodnota pro spalovací motory) až 40 % a konkurenceschopných výkonových parametrů. Nová jednotka poskytuje nejvyšší výkon 105 k (77,2 kW) a maximální točivý moment 147 N.m. Uplatnění nalezne v budoucích hybridních modelech.

8stupňová samočinná převodovka pro vozy s pohonem předních kol

Nová 8stupňová samočinná převodovkou pro vozy s pohonem předních kol snižuje spotřebu paliva o pozoruhodných 7,3 % v porovnání se stávající 6stupňovou samočinnou převodovkou. Hyundai Motor bude nabízet novou převodovku s výkonnými motory Lambda, Theta GDI Turbo a R v segmentech velkých a luxusních vozů, v nichž se uplatní také lepší provozní vlastnosti a kultivovaný provoz s větším rozpětím převodů.

Nový systém má jedinečné uspořádání a v porovnání s šestistupňovou samočinnou převodovkou Hyundai Motor má jednu spojku navíc. Větší rozpětí převodů díky vyššímu počtu převodových stupňů umožňuje rychlejší akceleraci na nižší převodové stupně a nižší spotřebu paliva i nižší hlučnost při jízdě na vyšší převodové stupně. Navzdory veškerým výše uvedeným vylepšením se podařilo snížit hmotnost o 3,5 kg v porovnání s 6stupňovou samočinnou převodovkou.

Řadou technických opatření dosáhl Hyundai zvýšení hospodárnosti a jízdních výkonů. Mezi ně patří například nová skříň ventilu samočinné převodovky, která umožňuje přímé ovládání spojky elektromagnetickým ventilem místo dosavadních několika ventilů. Zjednodušením konstrukce skříně ventilu samočinné převodovky se u nové převodovky mimo jiné snížilo riziko případného úniku oleje a zvýšila se stabilita řazení.

Mezi další optimalizované díly patří olejové čerpadlo s přepracovanou konstrukcí. Tento integrovaný komponent může u většiny samočinných převodovek snižovat výkon. Hyundai proto zvýšil účinnost 8stupňové samočinné převodovky optimalizací ozubení a zmenšením rozměrů ozubeného soukolí čerpadla.

Další důležitou technologií, která snižuje spotřebu paliva a zlepšuje provozní vlastnosti, je kapalinový měnič momentu s vícelamelovou přemosťovací spojkou a tlumičem. Samostatný systém pro ovládání čtyřlamelové spojky s tlumičem místo jednolamelové umožňuje rozšířit rozsah provozu s přemostěním kapalinového měniče a zrychluje reakce při ovládání tlumiče.

Nová převodovka snižuje ve třech oblastech také ztráty třením, což vede k dalšímu zvýšení hospodárnosti. Rovněž upravené drážkování snižuje unášecí síly spojky, zatímco optimalizovaná usměrňovací plocha minimalizuje ztráty způsobované vířením převodovkového oleje. Styčné plochy kuličkových ložisek jsou menší, což přispívá ke zvýšení účinnosti poháněcího ústrojí. Uvedená řešení ilustrují velkou pozornost, kterou Hyundai věnuje detailům v konstrukci svých motorů a převodovek.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků