Hyundai Matrix je jiné mpv, než mají ostatní

Pomalu ale jistě se Hyundai stává celosvětově uznávanou značkou. Jistě k tomu přispěl i fakt, že dokáže nabídnout automobil v takřka každé kategorii. Ve třídě kompaktních mpv ji reprezentuje model Matrix.
Hyundai Matrix je jiné mpv, než mají ostatní
Korejské vozy byly dlouhou vnímány jako levnější alternativy k evropským a japonským vozům, které za dané peníze nabízejí velmi dobrou užitnou hodnotu, i když po technické stránce za soudobými standardy mnohdy zaostávaly. Už to neplatí. Přesvědčil nás o tom i Hyundai Matrix, který jsme nedávno podrobili redakčnímu testu. Nabídl nejen skvělou cenou při současné bohaté výbavě, ale i vysokou technickou úroveň. Ale nepředbíhejme.

Italský střih

Již při pohledu vozu zvenku zaujme, jak málo se Matrix podobá konkurenci, kterou v Evropě tvoří především Renault Scénic, Citroen Xsara Picasso, Opel Zafira, Mazda Premacy či Nissan Almera Tino. Klepněte pro větší obrázekHyundai totiž svěřil návrh karosérie svého kompaktního mpv (ve vyšší třídě nabízí model Trajet) italskému studiu Pininfarina.

Italové osvědčili schopnost navrhnout vůz zajímavý, ale přitom velmi praktický. Na Matrixu nás zaujala zejména proti čelnímu a zadnímu sklu snížená dolní hrana bočních oken. Tento dosud ojedinělý prvek vnějších tvarů je však také účelný – do interiéru se Klepněte pro větší obrázekdostává více světla a i malé děti mají dobrý výhled. Italové však chtěli zřejmě demonstrovat i svou schopnost znamenitě využít obestavěný prostor, protože si situaci v tomto směru neobyčejně zkomplikovali celkovou délkou karosérie jen 4025 mm. Konkurence přitom v průměru měří asi o dvacet centimetrů na délku více. Aby délkový handicap dohnali, vše na voze „vyhnali“ do výšky. Třeba zavazadlový prostor je tak sice dosti krátký, ale zato vysoký.

Bojem s vnitřním prostorem zřejmě v Itálii strávili tolik času, že už nestačili dát celkovými tvarům vozu více dynamiky, která by zamaskovala poněkud krabicovitý profil karosérie. Jednotlivé křivky tak sázejí mnohem více na eleganci, kterou však vůz s takovým poměrem výšky vůči délce mít v podstatě nemůže.

Malé mpv

Nicméně Hyundai Matrix svou přepravní kapacitou za konkurencí nijak zaostává. Čtyřčlenná posádka zde má místa dost jak nad hlavou, tak pro kolena, avšak delší cestu v pětičlenném Klepněte pro větší obrázekobsazení doporučujeme pouze jako nouzové řešení. Vzadu se totiž nenacházejí tři samostatná místa jako u mnohé konkurence, ale jen lavice dělená v poměru 60:40, jakou mají běžné osobní vozy.

Na zadních sedadlech nás zklamaly také krátké sedáky, podepírající dospělému člověku jen polovinu stehen. Pro cestu celé rodiny na dovolenou nám nepřipadal dostatečný ani objem zavazadlového prostoru 350 litrů, pochválit však musíme možnost jej zvětšit až na nadprůměrnou úroveň, a to díky posunutí zadní lavice po dráze takřka dvaceti centimetrů. To lze využít zejména tehdy, jsou-li vzadu přepravovány menší děti, které nevyužijí jinak nadprůměrný prostor pro kolena.

Příjemně uvnitř

Čím však Matrix u nás jednoznačně zabodoval, je ergonomie a zpracování vnitřku. Relativně kvalitní Klepněte pro větší obrázekčerné plasty s hliníkovými dekory ční vysoko nad šedými a špatně slícovanými rozměrnými plastovými plochami, které byly tak často obvyklé právě u korejských aut. Ergonomické uspořádání přístrojové desky pak naznačuje, že máme co do činění s vozem skutečně vysoké technické úrovně. „Budíky“ umístěné nad středním panelem jsou natočeny k řidiči a jsou dobře přehledné a čitelné. Skrz relativně velký věnec volantu je vidět na řadu kontrolek včetně těch, jež upozorňují na nedovření bočních či zadních dveří. Nezaznamenali jsme ani chyby v dílenském zpracování, jen na zabouchnutí zadních dveří bylo třeba vynaložit větší sílu.

Jízdní dojmy

Testovali jsme vrcholné provedení GLS poháněné zážehovým motorem o objemu 1,8 litru. Jeho výkon 90 Klepněte pro větší obrázekkW dosahovaný při 6000 otáčkách umožňuje vozu dostatečně suverénní pohyb v provozu. Křivka jeho točivého momentu vrcholícího hodnotou 161 N.m při 4500 otáčkách však není tak plochá, jak bychom si představovali.

Vadila nám zejména výkonová díra ve středních otáčkách. Kolem dvou tisíc otáček motor táhl velmi dobře a i na „pětku“ snadno zdolával stoupání. Mezi třemi a čtyřmi tisíci otáček však byl cítit útlum tahu, takže k dosažení odpovídajícího zrychlení bylo nutné podřadit. Po překročení čtyřtisícové hranice ale motor ožil a ochotně se vytáčel až do maximálních otáček. Také překvapilo, že vinou krátkého pátého stupně motor při jízdě předpisovou „stotřicítkou“ po dálnici točil přes 3800 otáček, což zvyšovalo vnitřní hlučnost. Posléze jsme však pochopili, že právě díky lehkým převodům je vůz s velkou čelní plochou v praxi schopen dosáhnout i dvousetkilometrové rychlosti. Klepněte pro větší obrázek

Při zkoušení potenciálu motoru nás příjemně překvapil podvozek, jenž při plynulé jízdě vynikal jistotou a jen mírnými náklony. Při razantní sportovní jízdě či vyhýbacím manévru byl náklon vozu sice větší, avšak chování vozu zůstávalo plynulé s vrozenou nedotáčivostí. Nejsilnější motorizaci modelu by podle nás více na zadních kolech slušely kotoučové brzdy než používané bubnové.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Hyundai ix35 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 96 400 km
Cena: 252 000 Kč
Hyundai Accent 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 82 557 km
Cena: 70 000 Kč
Hyundai Getz 1,1
Rok výroby: 2003
Stav: 71 166 km
Cena: 40 000 Kč
Hyundai ix20 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 84 523 km
Cena: 157 000 Kč
Hyundai ix20 1,4
Rok výroby: 2012
Stav: 28 994 km
Cena: 207 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků