Hyundai má primát: Santa Fe je první osobní auto, které přejelo Antakrtidu

Během 30 dnů zvládlo SUV Hyundai Santa Fe přejet Antarktidu tam i zpět. Za volantem seděl pravnuk slavného polárníka. O expedici již existuje film.
Hyundai má primát: Santa Fe je první osobní auto, které přejelo Antakrtidu

Přes celý kontinent Antarktidy - z místa zvaného Union Camp na McMurdo a zpět zvládlo v loňském prosinci přejet jen mírně upravené SUV Hyundai Santa Fe.

Informovala o tom sama automobilka při uvedení filmu dokumentujícího celou expedici. Auto řídil Patrik Bergel, pravnuk legendárního polárního cestovatele, Sira Ernesta Shackletona. Expedice trvala třicet dní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Snímky z expedice jsou skutečně působivé

Auto bylo pro potřeby expedice uzpůsobeno tak, aby na něj bylo možno namontovat větší nízkotlaké pneumatik. Celkem Santa Fe absolvovalo téměř 5 800 kilometrů v zledovatělém terénu. To vše v extrémních klimatických podmínkách při teplotách až minus 28 stupňů Celsia v místech, kde doposud žádný automobil neprojel.

„Cesta byla neuvěřitelná a bylo mi potěšením tento vůz řídit. Někdy to bylo spíš jako plavba sněhem a velmi jsme prověřili naší trpělivost. Celkově jsme dosáhli průměrné rychlosti 27 km/h a úspěchem bylo, že jsme to my i auto vůbec zvládli," uvedl Patrick Bergel.

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Auto připravoval Gisli Jónsson ze společnosti Arctic Trucks. Ponechal standardní motor, řízení, převodovku, přední diferenciál i hnací ústrojí. Složitější operaci bylo nutno udělat kvůli nutnosti použít speciálních velkých nízkotlakých pneumatik. Ty se hustí jen na desetinu běžného tlaku, a díky tomu umožňují jízdu po sněhu a příliš se neboří.

Karosérie byla zvýšena díky novým rámům a odpružení. Do nábojů kol pak technici přidali nové převody, které vyrovnávaly síly a umožňovaly pomalejší otáčení při stejných rychlostech.

Policejní honička v centru Prahy: V provozu Audi A8 Hyundaii i30 neujede

Policejní honička v centru Prahy: V provozu Audi A8 Hyundaii i30 neujede

Dalšími úpravami pak bylo zvětšení kapacity palivové nádrže a přizpůsobení vozu palivu Jet A-1, jedinému, které je na kontinentu k dispozici a nakonec instalace předehřívače proti chladu. „Lidé, kteří mají s dopravou na Antarktidě bohaté zkušenosti, vědí, co to v místních podmínkách dělá s technikou. V podstatě všechno se zde rychle rozpadne,“ poznamenal Jónsson. „Dokonce i velké stroje se tady doslova rozsypou. Tohle bylo poprvé, kdy se někdo o podobný traverz pokusil a mnoho lidí si myslelo, že to nikdy nedokážeme. Nakonec nemohli uvěřit tomu, že se nám to povedlo tam a zase zpátky,“ dodal.

Film o expedici je možno vidět zde:

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

včera | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků