Hyundai má primát: Santa Fe je první osobní auto, které přejelo Antakrtidu

Během 30 dnů zvládlo SUV Hyundai Santa Fe přejet Antarktidu tam i zpět. Za volantem seděl pravnuk slavného polárníka. O expedici již existuje film.
Hyundai má primát: Santa Fe je první osobní auto, které přejelo Antakrtidu

Přes celý kontinent Antarktidy - z místa zvaného Union Camp na McMurdo a zpět zvládlo v loňském prosinci přejet jen mírně upravené SUV Hyundai Santa Fe.

Informovala o tom sama automobilka při uvedení filmu dokumentujícího celou expedici. Auto řídil Patrik Bergel, pravnuk legendárního polárního cestovatele, Sira Ernesta Shackletona. Expedice trvala třicet dní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Snímky z expedice jsou skutečně působivé

Auto bylo pro potřeby expedice uzpůsobeno tak, aby na něj bylo možno namontovat větší nízkotlaké pneumatik. Celkem Santa Fe absolvovalo téměř 5 800 kilometrů v zledovatělém terénu. To vše v extrémních klimatických podmínkách při teplotách až minus 28 stupňů Celsia v místech, kde doposud žádný automobil neprojel.

„Cesta byla neuvěřitelná a bylo mi potěšením tento vůz řídit. Někdy to bylo spíš jako plavba sněhem a velmi jsme prověřili naší trpělivost. Celkově jsme dosáhli průměrné rychlosti 27 km/h a úspěchem bylo, že jsme to my i auto vůbec zvládli," uvedl Patrick Bergel.

Testy | SUV | Srovnávací testy | Hyundai | Nissan

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Auto připravoval Gisli Jónsson ze společnosti Arctic Trucks. Ponechal standardní motor, řízení, převodovku, přední diferenciál i hnací ústrojí. Složitější operaci bylo nutno udělat kvůli nutnosti použít speciálních velkých nízkotlakých pneumatik. Ty se hustí jen na desetinu běžného tlaku, a díky tomu umožňují jízdu po sněhu a příliš se neboří.

Karosérie byla zvýšena díky novým rámům a odpružení. Do nábojů kol pak technici přidali nové převody, které vyrovnávaly síly a umožňovaly pomalejší otáčení při stejných rychlostech.

Video | Život řidiče

Policejní honička v centru Prahy: V provozu Audi A8 Hyundaii i30 neujede

Dalšími úpravami pak bylo zvětšení kapacity palivové nádrže a přizpůsobení vozu palivu Jet A-1, jedinému, které je na kontinentu k dispozici a nakonec instalace předehřívače proti chladu. „Lidé, kteří mají s dopravou na Antarktidě bohaté zkušenosti, vědí, co to v místních podmínkách dělá s technikou. V podstatě všechno se zde rychle rozpadne,“ poznamenal Jónsson. „Dokonce i velké stroje se tady doslova rozsypou. Tohle bylo poprvé, kdy se někdo o podobný traverz pokusil a mnoho lidí si myslelo, že to nikdy nedokážeme. Nakonec nemohli uvěřit tomu, že se nám to povedlo tam a zase zpátky,“ dodal.

Film o expedici je možno vidět zde:

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků