Dynamický motor
Zábavné jízdní vlastnosti
Skvělá výbava
Absence pohonu 4x4
Malý kufr
Stísněný prostor vzadu
8 /10
Při příležitosti velkého omlazení excentrického crossoveru Hyundai Kona se světu ukázala poprvé i ostrá varianta. Vzniklo tak sportovní SUV Hyundai Kona N, které si prošlo stejným procesem začlenění do sportovní nabídky značky, jako všechny ostatní modely.
To třeba znamená, že se při vývoji simulovalo 180.000 kilometrů v plném zápřahu, a to v rozmezí pěti až šesti týdnů. Zároveň si vůz prošel 480 ostrými koly na Nürburgringu. To ale zvládne majitel Porsche 911 GT3 RS za rok. Podobnou torturou všech mechanických částí prošel vůz i na domácím testovacím okruhu Namyang R&D. A teď je na českých silnicích.
Jen s automatem
Kona N dostala pohonnou jednotku z hatchbacku i30 N. Samozřejmě už tu vylepšenou verzi z faceliftu s nižším kompresním poměrem a větším turbem, co produkuje výkon 206 kW (280 koní) a točivý moment 392 N.m. Poháněna jsou vždy pouze přední kola a jedinou možnou převodovky je osmistupňový automat se dvěma spojkami, který je mimochodem vlastní výroby.
Hyundai Kona N tedy nemá možnost manuálu, a dokonce se nenabízí ani ve slabší verzi s výkonem 250 koní. Je prostě k dispozici hned jako verze Performance s automatem. Na druhou stranu ostrý crossover s manuální skříní není na trhu skoro žádný. Jen Ford Puma ST, ale ten je o kategorii níže. U Kony tak už na začátku ceníku dostanete 19palcová kovaná kola, pneumatiky Pirelli, elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností či klapky ve výfuku.
Od standardního modelu se vzhledově N liší hodně. Má typické ostře řezané nárazníky, vpředu s velkými nasávacími otvory, pak červené brzdové třmeny, decentní křidélko vzadu, difuzor, dvě velké koncovky výfuku a okolo celého auta je vespod červené lemování. Kdo chce, může si také objednat typický modrý lak ostrých Hyundaiů Performance Blue. My měli bílé pastelové lakování Atlas White, což byl také jediný příplatek zkoušeného vozu.
Skrytý sporťák
Uvnitř vás čeká volant se štíhlejším středem, tlačítky pro sportovní režimy a tlačítkem NGS (N Grin Shift), které na dvacet vteřin přepne všechno v autě do nejostřejšího režimu. Dále hliníkové pedály a standardní sedadla z i30 N. Jak už jsme si řekli u ostrého hatchbacku, tohle nejsou ta nejlepší sportovní sedadla na trhu. Spíše komfortní křesla s lepší boční oporou. Zatímco u hatchbacku a fastbacku si můžete připlatit lepší, sportovnější, u Kony N to nejde. Vzhledem k SUV nátuře by sem ale stejně nesedli.
Velká škoda je, že si ostrá kona nenechala klasické budíky. Je tu jen digitální přístrojový štít, který se v normálním režimu v ničem neliší třeba od Santa Fe. Přepnutím do sportu se sice uprostřed zobrazí velký otáčkoměr lemovaný plameny, ale klasické budíky jsou pro ten pocit pořád lepší. Chválím ale, že na štítu najdete i teplotu motoru a oleje a je přehledný, se slušným rozlišením.
Infotainment s úhlopříčkou 10,25“ má navigaci i funkce zrcadlení mobilních telefonů. Více nás ale zajímá konfigurování jízdních režimů, čímž jsou ostré Hyundaie pověstné. Je to tady taky, ovšem se zcela jinou grafikou. Lze si nastavit chování převodovky, motoru, stabilizace, řízení či samosvorného diferenciálu. Můžete také sledovat boční a podélné přetížení, kolik využíváte procent pedálů či hlídat si časomíru.
Hyundai Kona je o trochu dražší auto než Hyundai i30, nicméně je menší, interiér není tak vzdušný a zavazadlový prostor je malý, konkrétně 361 litrů. Kona tedy není úplně praktické auto, spíše fajn stylovka a prostě další trendy SUV. To platí i o verzi N, která ale působí ještě provokativněji. Už od pohledu prostě vypadá jako rozmařilost pro velmi úzkou klientelu, ale o to víc může být pro někoho zajímavou volbou. Jak tedy jezdí?
Bum a prásk!
Pocit ze sedla řidiče už znám z i30 Fastback N. Samozřejmě ale na silnici koukáte z větší výšky a pocit sportovního auta se tak nedostavuje. Motor se i v klasických jízdních režimech probouzí s hlasitým nadšením a s otevřenými klapkami si ho užijete opravdu dosyta. Zvuk je také stejný s i30 N. Po odstavení plynu v 5000 otáčkách střílí z výfuků a nejkrásnější zvukovou siluetu vytváří ve středním pásmu otáček při záběru.
Řachanců od výfuků si ale s automatickou převodovkou tolik neužijete. Více je tu totiž znát praskání při řazení nahoru pod plným plynem, kdy se ve výfuku spalují zbylé kapičky paliva. Mistry v tomto oboru jsou převodovky DSG a je to jeden z důvodů, proč si mladí tuneři tak oblíbili dvouspojky od koncernu Volkswagen. Hyundai to ale teď umí také, a neméně dobře.
Je to další zvukový vjem, který podpoří celé to divadlo okolo sporťáku. Pokud jste hračička, tak vás Hyundai Kona N svým zvukovým projevem nadchne. Samotné chování převodovky je téměř bez výhrad, jen si občas nechává v kopci vyšší otáčky a odřadí až po chvíli. Čeká snad, že skočíte na plyn a nechce vám ukázat jinou než bleskovou reakci.
Napruženec
Pokud ve vás zatím vyvolávám pocit, že Hyundai přistupoval k ladění ostré kony stejně jako ke svým ostatním modelům, tak je to správně. Stejné je to totiž i po stránce jízdního komfortu, který není bez kompromisů. I v běžném režimu je auto tvrdé a podvozek je jakoby neustále napružený. Pro vysokou míru komfortu potřebujete hladkou silnici.
Třeba cestování po dálnici se tedy s autem dá absolvovat bez problému. V takovém případě oceníte i velmi slušné odhlučnění od podvozku. Skvělé je i řízení. Představoval bych si sice strmější převod, ale zpětná vazba od kol je i v nesportovních režimech velmi dobrá.
Provozní hmotnost vozu činí 1585 kg. Hyundai i30 Fastback N s automatem váží 1549 kg. Není tak divu, že akcelerace z 0 na 100 km/h je při stejném výkonu téměř identická. Hyundai Kona N to zvládne za 5,5 sekundy, nižší brácha o desetinu rychleji. Průběh akcelerace je ale opravdu totožný. Motor je oproti předchozí verzi lépe vyhlazený a takřka nemá turbo lag.
Nelze tedy říct, že jde o těžké auto. Na čem však Kona N trochu zakopává, je proporční nevyváženost. Fastback N je o více jak 13 centimetrů nižší a čtvrt metru delší. Má také nižší těžiště a kratší dráhy tlumičů. To už je všechno ale jasné na první pohled. Nepochybuji o tom, že Hyundai Kona N udrží nejen na okruhu tempo se svými soukmenovci, ale jízda se dost liší.
Jízda s ostrým crossoverem má totiž svá určitá specifika. Tím, jak sedíte výš, má auto pochopitelně i vyšší těžiště a náklony karoserie, byť potlačené, jsou znát. Celkově mi tak Kona N přišla hravější než i30 N, které je v tomto ohledu, už třeba jen stavbou těla, serióznější. Na hezké silnici si ale s konou můžete víc hrát s přenosy hmotnosti.
Rychlá jízda s tímto autem je intenzivní, ale zároveň zvláštní zážitek. Je stejně tvrdé, dynamické i skvěle řiditelné jako ostatní modely N, nicméně s pocitem, že jste od toho trochu odizolování. Jako kdybyste seděli nad tím vším, co se děje. Neoznačil bych jej tedy jako vyloženě sportovní auto, ostatně to asi málokteré ostré SUV, ale odznak N si rozhodně zaslouží.
Pozor ještě na jednu věc. Tlumiče mají velký zdvih a při rychlém přeletu přes horizont se tedy karoserie hodně nadnáší, stejně tak při rychlém příjezdu do dolíku cítíte značnou kompresi. Ke všemu tomu, co tedy s autem při ostré jízdě zažíváte, se ještě cítíte v takových situacích jako na pružině.
Velkou pochvalu, jak v běžném provozu, tak při ostré jízdě, si ale zaslouží brzdy. Vpředu jsou ventilované kotouče o průměru 340 mm, ke kterým se navíc přivádí vzduch přes průduchy. Ani po delší ostré jízdě nevadnou a jsou dobře dávkovatelné. Pokud jde o spotřebu, tak týdenní průměr s nájezdem přes 1000 kilometrů činil 10,3 l/100 km. Při cestě z Prahy na Automotodrom Brno si ale auto řeklo jen o 8,2 l/100 km.
Cena
Hyundai Kona N stojí 939.990 Kč. Hyundai i30 N v karoserii hatchback vyjde na 699.990 Kč. Rozdíl je tedy více než dvě stě tisíc korun. Ale já vám i přesto musím říct, že Hyundai Kona N je levné auto. Předloni jsme totiž testovali Volkswagen T-Roc R a ten stál i s příplatky 1.282.600 Kč. Mini Countryman JCW bude stát podobně. Jenže pro Konu N jde v podstatě o finální cenu.
Zakoupením auta máte už rovnou vyhřívané a ventilované sedačky, vyhřívaný volant, automatickou klimatizaci, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů a spoustu dalšího. Připlácí se vlastně jen za barvu. Oproti konkurentům je tady ale jeden zásadní problém, a tím je absence pohonu všech kol.
Závěr
Hyundai Kona N je pěkně provokativní auto. Je to sporťák, který ale nejede tak dobře a soustředěně jako dárci jeho techniky. Zároveň v něm není moc místa, hlavně na zadních sedačkách, kufr je malý a vyšší stavba těla reálně k moc věcem není. U SUV si pak řeknete, že se s tím smíříte, pokud bude mít pohon všech kol a tak tomu všemu přidanou hodnotu. Jenže ten nemá.
A to i přesto stojí skoro milion korun, o více jak dvě stě tisíc víc než Hyundai i30 Fastback N, který jsme testovali nedávno a byl brilantní. V porovnání se svými konkurenty je však stále levná, nicméně ti mají více místa, hlavně T-Roc, a mají i pohon všech kol a upřímně i kvalitnější materiály v interiéru.
Je hrozně těžké tohle auto někam pořádně zařadit a zohlednit všechny jeho aspekty. Nakonec je to ale stejně úplně jedno, protože ostré crossovery se kupují, protože se prostě lidem líbí. A asi nenastane situace, že se vám bude majitel Volkswagenu T-Roc R na okruhu smát, že nemáte čtyřkolku.
Audi Q5 Sportback: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
939.990 Kč (2.0 T-GDI 8DCT/202 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
949.990 Kč (2.0 T-GDI 8DCT/202 kW) |
Cena testovaného vozidla |
949.990 Kč (2.0 T-GDI 8DCT/202 kW) |
Technické údaje: Hyundai Kona N
-
Rok
2021
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
-
Stupeň komprese
9,5:1
-
Nejvyšší výkon
206 kW (280 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 až 6 000 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
392 Nm při 2 100 až 4 700 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,5 s
-
Nejvyšší rychlost
240 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
361 l • 1 143 l
-
Objem palivové nádrže
50 l
-
Hmotnost: provozní • celková
1 585 kg • 2 010 kg
-
Prům. spotřeba: komb.
8,5 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 600 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 579 mm • 1 575 mm
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 215 × 1 800 × 1 550 mm
Sériová výbava: 19" kovaná kola z lehké slitiny, pneumatiky Pirelli 235/40 R19, e-LSD (elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností), aktivní ventil výfukové soustavy, Bi-LED reflektorové přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel HBA, Vyhřívání předních a zadních sedadel, ventilovaná přední sedadla, výškově a podélně nastavitelný volant, vyhřívaný volant, automatická klimatizace s funkcí automatického odmlžování, Inteligentní adaptivní tempomat SCC s funkcí Stop&Go, průhledový head-up displej, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, zadní USB konektor pro nabíjení, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, hliníkové sportovní pedály, integrovaná navigace s 10,25" dotykovým displejem, prémiový audiosystém Krell s 8 reproduktory a externím zesilovačem, bluetooth handsfree, funkce vzdálené správy vozu Bluelink
Volitelná výbava: Speciální pastelové lakování karoserie Atlas White (10.000 Kč)