Na Hyundai můžete nahlížet ze dvou pohledů. Na jedné straně jde o automobilku, která v posledních asi deseti letech dramaticky pozvedla úroveň designu, výroby a pohonných jednotek nových modelů, ale zachovala si cenovou dostupnost. Na straně druhé je to producent futuristických vozů, které se cenou nepodbízejí a přesto jich v ulicích potkáváme spousty.
V prvním případě se bavíme o modelech i30, Kona se spalovacími motory či Bayon – úplně na zadek se z nich neposadíte, ale v očích českých soukromníků je to často alternativa k ne tak dostupným konkurentům české a německé produkce. A ten druhý případ? To jsou modely Ioniq 5 a Ioniq 6, z nichž se na zadek posadíte, už když kolem vás projíždějí. Někde na pomezí těchto dvou světů je nová Kona. Sice nespadá pod značku Ioniq, ale vizuálně i technicky k ní má blízko. Poprvé jsme ji vyzkoušeli v krásném podhůří Beskyd.
Nuda se tu nekoná
Novou konu si časem nespletete s žádným jiným autem. Tenoučkou světelnou lištu vpředu už známe z MPV Staria, ale když máte pouze na denní svícení, nesvítí celá, ale jen krajní části. Auto v tomto „setupu“ působí vysoké a úzké, přitom staticky jde o tvarově vyvážený malý crossover s délkou 4355 mm (nárůst o 175 mm), šířkou 1825 mm, výškou 1580 mm a světlostí 151 mm. Je delší, širší i vyšší než například Škoda Kamiq a má i větší kufr. Oproti modelu z Mladé Boleslavi má ale kona ještě jednu výhodu: komplexní nabídku pohonů.
Nová generace je totiž stejně jako předchůdce nabízena se spalovacím i plně hybridním pohonem, s pohonem předních i všech kol a také jako elektromobil s předním pohonem. Ten se od spalovacích verzí liší vizuálně (například pixelovými prvky vpředu i vzadu a výrazně čistější přídí), ale také místem výroby. Zatímco spalováky vznikají v Koreji, Kona Electric se rodí v Nošovicích, přičemž Nošovice se podílejí už na samotném vývoji. A jedna zajímavost: Hyundai údajně nejdříve vyvíjel elektrickou verzi a teprve pak ty spalovací. Přitom běžně to výrobci dělají naopak.
Úplně nejlepší je ale technika, která se za těmi zajímavými plechy skrývá. Uvnitř jsou dva 12,3palcové displeje, vůz je vybaven digitálním klíčem, takže jej s použitím telefonu díky NFC nejen odemknete, ale i nastartujete (po přiložení telefonu na indukční nabíječku s NFC). Stejně jako dražších modely má kona kamerové sledování provozu ve slepém úhlu, dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent, sledování bdělosti řidiče prostřednictvím kamery na sloupku řízení, head-up displej s promítáním na čelní sklo či funkci Vehicle-to-Load (V2L) s nabíjecím výkonem až 3,6 kW. Konkurence Hyundai jednou jistě dotáhne, ale bude jí to trvat.
Díky za každé nové tlačítko
V úvodu jsem psal, že má nová elektrická kona mnoho společného s vozy Ioniq, tak co tedy? Předně velmi pěkné spojení moderny a klasiky, kterou máme tak rádi. O displejích už řeč byla, ale podívejte se na ta krásná tlačítka na středové konzole, holt ani v dnešní době není potřeba všechno ovládat přes displej infotainmentu. Hezky na dosah ruky máte klimatizaci, ovládání audia, vyhřívání i ventilování sedadel či vyhřívání volantu a vůbec všeho, co běžně používáte. Volič jednostupňové převodovky je pod volantem a středový tunel díky tomu nabídne velké odkládací prostory i zmíněnou indukční nabíječku s NFC čipem, díky kterému tradiční klíč pomalu ztrácí význam. My ho přesto měli - je velký a vypadá lacině.
Nicméně klasický klíč je asi jedinou lacině vypadající věcí nové kony. Přístrojovka je sice vyrobena z převážně tvrdých plastů, vypadají však hodnotně a mně osobně nikterak neurážejí. Místa, o která se běžně opíráte, samozřejmě měkčená jsou, takže kancelářské lokty po delší jízdě nehrozí. Pozice k řízení je přirozená a sedadla jsou široká a pohodlná.
Uvnitř je také dost místa. V loktech jsem těsno nepocítil, subtilní přístrojovka neomezuje kolena a nastupování i vystupování je díky vyšší poloze sedáku komfortní. Rozvor se oproti minulé koně prodloužil o 60 mm a na prostoru vzadu je to znát, hlavně už ale máte i pořádný kufr – 466 litrů v základu, 1300 litrů po sklopení zadních opěradel téměř do roviny a něco málo se vejde i do prostoru pod kapotou. Ta je mimochodem jištěna plynovými vzpěrami a na víku i zajištění předního „kufru“ se rozhodně nešetřilo.
Pokračování 2 / 3
Trhač asfaltu to není, ale moc „nežere“
Pro účely testování v Beskydech nám český Hyundai poskytnul silnější ze dvou nabízených provedení. Zatímco základní verze Eco má výkon 115 kW a LiPol akumulátor s využitelnou kapacitou 48,4 kWh, „moje“ verze Power posílá na přední kola 160 kW a energii čerpá z 65,4kWh akumulátoru. Točivý moment 225 N.m je u obou verzí stejný.
S větší baterií se bavíme o kombinovaném dojezdu až 514 km dle WLTP, to však v případě volby standardních 17palcových kol. Stylovější devatenáctky z dojezdu uberou 60 km (ověřeno, není to chyba v technických datech), tak zvažte, jestli vám to za to stojí. Mně osobně z vizuálního hlediska ano, z praktického hlediska bych sáhnul po menších kolech.
S ovládáním základních funkcí se sžijete hned, v tom šel Hyundai řidičům naproti. U nových aut povinný systém upozornění na překročení povolené rychlosti však vypínáte někde v hloubi na první dojem trochu nepřehledného infotainmentu, takže se cestu buď naučte, nebo si za tímto účelem naprogramujte tlačítko s hvězdičkou na volantu. Pak budete v klidu.
Je to takové… tiché a pohodlné
Kona je tichá, dobře odhlučněná kolem oken i podvozku, ale je taková… spotřebičová. To neznamená, že by dělala něco vyloženě špatně, spíše naopak. Je to zkrátka auto, které skvěle odvede svou službu, ale když se vás pak někdo ptá, jak jezdí, zřejmě se omezíte na něco jako „ale jo, dobrý, je to pohodlné a ničím mě to neštve“. Tohle je podle mě u drtivé většiny dnešních spotřebních elektromobilů standardní popis a hodnocení jízdních vlastností se liší hlavně podle toho, zda jsou hnaná přední, zadní nebo všechna čtyři kola.
U předokolek bývá trochu potíž v tom, že na kluzkém povrchu mívají problém s přenosem hnacích sil na vozovku. Je to logické: auto si pod „plynem” sedne na zadek, odlehčí předek a pak už se vám do toho místy nevybíravě plete elektronika. U nové kony tohle Hyundai evidentně řešil a nevypustil do světa ďábla svázaného těžkými okovy elektroniky.
Těch 160 kilowattů nejde na kola hned, auto s vámi při prudkém rozjezdu nelomcuje a je příjemně vláčné. My měli během testování sucho, elektroniku však i za těchto podmínek dokážete trochu podráždit třeba rychlým odjezdem z kruhového objezdu. Cítíte, že zátah v plném „plynu“ s natočeným volantem není úplně hladký, to vám ale auto napovídá, že byste se měli trochu krotit. Zrychlujte jemně a v běžném provozu s vámi dokáže máloco se spalovacím motorem držet krok, a to i navzdory provozní hmotnosti okolo 1,8 tuny. Ta velká baterka holt něco váží.
Zkoušel jsem jezdit sportovněji a jde to, ale moc mě to nebavilo. Stejně jako jsem se pořád nestal fanouškem možnosti nastavení míry rekuperace energie páčkami pod volantem. Je to fajn možnost, ale musíte s ní pracovat, zatímco v režimu řízení jedním pedálem (i-Pedal) se auto chová pořád stejně a už po pár desítkách ujetých kilometrů víte, kdy před obcí nebo omezením rychlosti uvolnit akcelerátor, abyste si pohodlně doklouzali k značce. Chci mít s řízením běžného elektromobilu co nejméně práce a Hyundai Kona mi to umožňuje.
Hyundai v oficiálních technických datech u silnější verze na 19palcových kolech uvádí spotřebu 16,6 kWh na sto kilometrů, což je o malinko více než i případě 150kW Volkswagenu ID.3 Pro S a zhruba stejně jako u základního Ioniqu 5 se zadním pohonem. V rámci testovací jízdy jsme z Čeladné vyrazili do Ostravy, odtud přes Havířov do Nošovic na prohlídku továrny, kde elektrická kona vzniká, a pak zase zpátky do Čeladné. Celkem nějakých 140 kilometrů po okreskách i dálnici, nenudili jsme se. Kombinovaná spotřeba odpovídala údaji výrobce, na dálnici si kona vzala zhruba 18 kWh/100 km. To je dobré, ne?
Než to dneska uzavřeme, ještě mám pro vás pár čísel ohledně nabíjení. Hyundai píše, že se nová kona dokáže při rychlém DC nabíjení výkonem až 102 kWh nabít za 15 minut na dojezd až 162 km (s větší baterkou a 17palcovými koly). Z 10 na 80 procentech jste při nabíjení na více než 100kW nabíječce za 41 minut a s využitím wallboxu to díky 10,4kW palubní nabíječce zvládnete za 6 a čtvrt hodiny (s menší baterií za necelých 5 hodin).
To jsou všechno super hodnoty, které se pokusíme ověřit v rámci klasického týdenního testu. S výjimkou základní linie Smart máte ve standardu i tepelné čerpadlo a šikovná jsou i vyhřívaná dvířka konektoru pro nabíjení, díky kterému vám v zimě nepřimrznou. Vzhledem k tomu, že první pořádné testy nové kony vyjdou na zimní období, příležitostí pro vyzkoušení bude jistě dost.
Pokračování 3 / 3
Ceny a závěr
Nový Hyundai Kona Electric v Česku startuje na částce 899.990 Kč (Eco 48,4 kW, výbava Smart). Jde o cenu po akční slevě 90.000 Kč a naprosto odpovídá vývoji na trhu. Akční verze Czech Edition vychází po slevě 160.000 Kč na 979.990 Kč a za vrcholný Style dáte 1.099.990 Kč (sleva 90.000 Kč).
Zkoušená verze Power s větším výkonem i baterkou se ani v základu nedostane pod milion. Se slevou 90.000 Kč stojí nejméně 1.039.990 Kč, Czech Edition stojí 1.119.990 Kč a na Style si připravte 1.239.990 Kč. Příplatků už je ale minimum – v podstatě se bavíme o paketech výbav, lakování, provedení interiéru a střešním okně.
Když to jenom tak od oka sečtu, nejdražší Hyundai Kona Electric na českém trhu podle ceníku stojí okolo 1.350.000 Kč. Za tuto cenu byste si koupili dvě klasické kony s litrovým motorem, automatem a střední výbavou. V porovnání se spalováky je to dost, ale berte v potaz, že elektrická verze není nutnost, ale jedna z možností. A já v tomto ohledu nemám co namítat.
To ostatně platí nejenom o cenách, ale autě jako takovém. Je to poctivý elektromobil výrazných tvarů, který u nás lidé z Nošovic nejenom smontovali, ale pomohli jej i vyvíjet. A odvedli sakra dobrou práci. Úroveň výroby, materiálů a zpracování se může srovnávat s německými prémiovkami typu BMW iX1, technická výbava je na úrovni větších a dražších elektromobilů.
Je to pohodlné, svižné a dobře odhlučněné auto, které v podstatě nedělá nic špatně. A že jízda není kdovíjak emotivní zážitek? No to přece ani nikdo nemohl čekat…
Hyundai Kona Electric: České ceny |
Motor |
Eco |
Power |
Výkon [kW] |
114 |
160 |
Točivý moment [N.m] |
255 |
255 |
Zrychlení [s] |
8,8 |
7,8 - 8,1 |
Maximální rychlost [km/h] |
162 |
172 |
Hmotnost [kg] |
1690 |
1773 |
Dojezd WLTP [km] |
377 |
514 |
Cena Smart [Kč] |
899.990 |
1.039.990 |
Cena Czech Edition [Kč] |
979.990 |
1.119.990 |
Cena Style [Kč] |
1.099.990 |
1.239.990 |