První elektromobil pod novou značkou Hyundaie je prostorný a nabitý moderní technikou.
Novou éru elektromobilů koncernu Hyundai Motor Group (HMG) již oficiálně odstartovala prvotina značky Ioniq, pod kterou najdeme všechny budoucí čistě bateriové modely automobilky Hyundai. Klasická loga Hyundaie však novému crossoveru Ioniq 5 zůstávají. A nenechte se zmást fotkami, o žádného prcka se nejedná.
Od původního konceptu Hyundai 45 se novinka zásadně neliší, ačkoliv především v detailech lze vidět změny do produkční formy. LED denní osvětlení s takzvaným „pixelovým uskupením“ a proměnou grafikou vozu zůstalo vpředu i vzadu. Ke snížení aerodynamickému odporu pak pomáhají nejen aktivní klapky v předním nárazníku, zapuštěné kliky dveří nebo design až 20palcových kol, ale také volitelné kamery namísto konvenčních vnějších zrcátek.
Ioniq 5 je také prvotinou koncernu na nové platformě E-GMP určené pro elektromobily, kterou využijí i další značky včetně Kie. Hyundai označuje novinku za crossover (CUV) střední velikosti, ačkoliv „uvnitř nabízí prostor porovnatelný s velkými vozy segmentu D“. Tomu ostatně pomáhá rozvor náprav 3000 mm, který je o 100 mm delší než u největšího SUV Hyundaie, modelu Palisade.
Ioniq 5: Rozměry a objemy kufrů |
Délka [mm] |
4635 |
Šířka [mm] |
1890 |
Výška [mm] |
1605 |
Rozvor [mm] |
3000 |
Objem kufru vzadu [l] |
531/1591 |
Objem kufru vpředu [l] |
57 (2WD)/24 (AWD) |
Dojem prostorného interiéru vytváří i samotná architektura jednoduché palubní desky, absence klasického středového panelu a pohyblivá středová konzola, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm. Dvojici 12palcových displejů ve funkci přístrojového štítu a infotainmentu doplňuje kombinace fyzických tlačítek a dotykových ploch, a to rovněž na multifukčním volantu. Ve výbavě Ioniqu 5 pak nechybí stále populárnější head-up displej s rozšířenou realitou.
Rozsáhle se uvnitř využívají ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované PET lahve nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže či bio laky s rostlinnými výtažky.
Pohonné ústrojí Ioniqu 5 je řešeno standardně jedním elektromotorem pro pohon zadních kol nebo dvěma elektromotory pro pohon všech kol. Na výběr bude ze dvou sad akumulátorů – 58 kWh nebo 72,6 kWh. Pro výchozí zadokolku o výkonu 160 kW (217 koní) a točivém momentu 350 N.m ve spojení s větší baterií Hyundai uvádí maximální dojezd 470 až 480 km (WLTP).
Hodnoty dojezdu pro nejvýkonnější čtyřkolku, která nabídne až 225 kW (306 koní) a 605 N.m, ale značka prozatím neupřesňuje. Každopádně ale víme, že vrcholný Ioniq 5 zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy. Maximální rychlost je pro všechny specifikace modelu stejných 185 km/h. Mezi schopnosti řadí crossover i možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 1600 kg.
Ioniq 5: Varianty pohonných ústrojí |
Kapacita akumulátorů |
58 kWh |
72,6 kWh |
Pohon |
2WD |
AWD |
2WD |
AWD |
Maximální výkon |
125 kW |
173 kW |
160 kW |
225 kW |
Maximální točivý moment |
350 N.m |
605 N.m |
350 N.m |
605 N.m |
Zrychlení 0-100 km/h |
8,5 s |
6,1 s |
7,4 s |
5,2 s |
Maximální rychlost |
185 km/h |
185 km/h |
185 km/h |
185 km/h |
Maximální dojezd (WLTP) |
- |
- |
470-480 km |
- |
Ioniq 5 využívá 800V architekturu pro rychlé nabíjení (stejně jako Porsche Taycan), přirozeně ale podporuje i nabíjecí infrastruktury s nižším napětím 400 V. V obou případech nejsou potřeba dodatečné komponenty či adaptéry. Hyundai zatím uvádí, že u nabíječky o výkonu 350 kW lze baterie vozu nabít z 10 na 80 % za pouhých 18 minut. Pět minut nabíjení tak stačí k získání dojezdu 100 km.
Elektromobil je také vybaven funkcí V2L (Vehicle-to-Load), díky které lze používat nebo nabíjet za jízdy či u stojícího vozu jakákoli elektrická zařízení, například elektricky poháněná jízdní kola, skútry nebo campingové vybavení. Auto tak poslouží doslova jako pojízdná nabíječka. Zásuvka V2L je umístěna pod sedadly ve druhé řadě (pro využití při zapnutém vozu) a také u nabíjecí zásuvky na karoserii (využitelná i při vypnutém vozu).
Mimo to může být Ioniq 5 volitelně vybaven střechou se solárními panely, ze kterých se energie ukládá do sady akumulátorů pro prodloužení dojezdu nebo zabránění kompletního vybití vozu. Alternativou mezi příplatky je poté velká prosklená střecha bez jakýchkoli nosných prvků.
Nakonec Hyundai vybavil Ioniq 5 celou řadou asistenčních a bezpečnostních systémů. Novinkou je hlavně poslední vývojový stupeň asistence pro jízdu na dálnici (Highway Driving Assist 2), umožňující částečně autonomní řízení. Nechybí mimo jiné aktivní sledování mrtvého úhlu, asistent rozpoznávání rychlostních limitů, sledování únavy řidiče, sledování provozu za vozem nebo kamerový systém s rozsahem 360 stupňů.
Přesné datum uvedení na český trh ani cenovky zatím neznáme. Na vybraných trzích ale bude Ioniq 5 nabízen ještě během první poloviny letošního roku. Pod značkou Ioniq má následně Hyundai v plánu uvést i elektrický sedan 6 a velké SUV 7.