Nedávno jsme na stránkách AR vznesli otázku, zda má nový hatchback i30 šanci se u nás prosadit. Odpověď byla rychlá. Během několika měsíců se stal nejprodávanějším v segmentu C. A ještě lepší výsledky očekávají „namlsaní“ představitelé Hyundaie od modelu kombi.
„U první generace byl poměr hatchback kombi 60:40. Počítáme s tím, že prodeje druhé generace budou jiné. Otočí se to. Šedesát procent prodaných vozů budou kombi,“ řekl při představení nového vozu Vladimír Vošický, generální ředitel Hyundai Motor Czech.
Proč si to myslí? Jednak podle něho novinka konkuruje velmi zajímavou cenou. Stojí od 299 980 korun, jen o 10 000 více než nejlevnější „krátká“ verze. Představuje tak jednu z nejlákavějších nabídek na trhu.
Zajímavá je pak i výbava. Ta základní pojmenovaná Entry nabízí kromě jiného šest airbagů, stabilizační systém, přední mlhová světla nebo palubní počítač. A střešní ližiny.
K tomu je pětiletá záruka obsahující i asistenční službu, možnost bezplatného zapůjčení náhradního vozu nebo výhodné pojištění s nulovou spoluúčastí.
Největší konkurenti Hyundaie i30 kombi? Bezesporu Škoda Octavia Combi Tour, VW Golf Variant, Ford Focus kombi, Renault Mégane Grandtour a Opel Astra Caravan.
Oproti svému předchůdci i30cw je nové kombi překvapivě kratší o 15 mm – na délku měří 4485 mm. A kratší je i rozvor - 2650 mm. (U nového hatchbacku a kombi je platforma a podvozek stejný, tedy i rozvor je stejný, u minulé generace bylo kombi oproti hatchbacku delší.)
Místa v kabině ubylo, ale díky lepšímu uspořádání interiéru to cestující nepocítí. Podle údajů automobilky by neměl být problém, aby si za sebe sedli dva cestující s výškou 185 cm.
Přitom ale až skoro neuvěřitelně narostl kufr. A to je další velký trumf novinky. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil o 113 l. Už tedy nepatří k nejmenším (415 l), dnes má velmi slušných 528 l, se sklopenými sedadly pak 1642 l. Na délku se zavazadlový prostor prodloužil o šest centimetrů a měří přesně jeden metr.
Méně svižné
U motorů naopak k žádným dramatickým změnám nedošlo. V nabídce jsou ty samé benzínové a naftové agregáty jako pro hatchback. Favoritem je úsporný a dynamický 1.6 GDI, obloukem by se ale asi měli všichni milovníci svižné jízdy vyhnout základnímu 1.4i MPI. Z „nuly na sto“ mu to trvá 13,5 s a má také vyšší kombinovanou spotřebu o půl litru (6,5 l).
Delší a těžší kombi samozřejmě trochu ztratilo, už není tak svižné a úsporné, jako hatchback, byť ty rozdíly jsou nepatrné – při zrychlení jsou kombi v průměru pomalejší jen o 0,3-0,4 s.
Podle mluvčího automobilky Petra Vaňka zamýšlí letos Hyundai vyrobit v Nošovicích 127 000 kusů modelu i30 obou verzí, z nichž na kombi připadne asi 25 000.