Pokud si chcete koupit Hyundai i30 po faceliftu, bude vám stačit 320 tisíc korun. Nejlevnější Škoda Scala, konkurent kompaktního hyundaie, přitom stojí skoro o 80 tisíc více. Oba vozy jsme teď postavili proti sobě v cenovém srovnání.
Za cenu okolo 300.000 Kč dnes koupíte třeba Peugeot 208 nebo Opel Corsa, což jsou hatchbacky segmentu B, konkurenti Škody Fabia či Volkswagenu Polo. Hyundai se ale v Česku rozhodl nastolit jinou realitu. Model i30, tedy konkurenta Volkswagenu Golf či Toyoty Corolla, nabízí za základní cenu podobnou o třídu menším vozům a zjevně se mu to vyplácí. Vůz nedávno modernizoval, a přestože mu dopřál nové motory, zachoval atraktivní základní cenu 319.900 Kč. A to je době, kdy golf, dlouhodobě nejprodávanější vůz v Evropě, stojí 480 tisíc korun, prostě šokující.
Největším konkurentem Hyundaie i30 na českém trhu je však Škoda Scala, se kterou se doslova přetahuje o zákazníky. Za první tři měsíce letošního roku u nás bylo podle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 1966 kusů i30 a 2053 kusů Škody Scala, což jasně vypovídá o rivalitě obou vozů. A také o drtivé nadvládě v segmentu C. Na třetím místě je Kia Ceed, která si v daném období připsala „jen“ 870 registrací.
Velká část registrovaných vozů připadá firmám, které mívají jiné finanční podmínky než ty, které najdeme v cenících. Byť je pravdou, že bílé fleetové scaly na plecháčích s poklicemi, které v rámci modelu jako takového osobně potkávám asi nejčastěji, nejsou krasavice. Ceníková cena 397.900 Kč za základní verzi Ambition s motorem 1.0 TSI/70 kW a pětikvaltem zrovna neohromí, proto jsem se rozhodl porovnat základní scalu se základní i30 a zjistit, kde by se mohl odrazit ten téměř 80tisícový rozdíl základních cen.
Začneme Nošovicemi
Hyundai i30 po modernizaci v Česku nejlevněji pořídíte za 319.990 Kč díky slevě 40.000 Kč. Jde o linii Start s motorem 1.5 CVVT o výkonu 81 kW, který je párován s manuální šestistupňovou převodovkou. Tváří se jako holátko, ale ve skutečnosti má výbavy víc než dost. Třeba šest airbagů, asistent pro vedení v jízdních pruzích, sledování pozornosti řidiče, systém pro nouzové brzdění s detekcí chodců, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka (s vyhříváním), centrální zamykání, manuální klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti či rádio s DAB a ovládáním na volantu.
Vizuálně vás může odradit leda fakt, že vůz jezdí na 15palcových ocelových kolech a nemá lakovaná vnější zpětná zrcátka a kliky dveří. A podle informací v oficiálním ceníku si za „liťáky“ a lakování zmírněných dílů v barvě karoserie nemůžete ani připlatit. U výbavy Start si ostatně můžete připlatit pouze za metalízu (16.900 Kč) a paket Plus (10.000 Kč), který zahrnuje přední mlhovky, bluetooth handsfree, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dojezdovou rezervu a hever. Základní Hyundai i30 Start tak může podle ceníku stát nanejvýš 346.890 Kč, což je za vůz s pěkným lakem a více než dostatečnou výbavou pořád super.
Co na to Mladá Boleslav?
S modelem Scala Škoda přistoupila na nový způsob cenotvorby. Nejlevnější výbavu Active úplně vypustila a s odůvodněním, že zákazník požaduje už v základu maximálně vybavený vůz, začíná s výbavou Ambition. Vezmeme-li v úvahu, že cenový rozdíl mezi liniemi Ambition a Style činí 55.000 Kč, čistě teoreticky by ta úplně nejzákladnější scala ve výbavě Active mohla stát okolo 340.000 Kč (397.900 Kč za Ambition minus 55.000 Kč), teď už se ale bavíme o něčem, co nikdy nebylo v plánu.
Za 397.900 Kč dostanete vůz s motorem 1.0 TSI/70 kW, kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz vyjíždí na 16palcových ocelových kolech s poklicemi, má LED světlomety a zadní svítilny, přední mlhovky, tempomat s omezovačem rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, Front Assist a Lane Assist, ambientní LED osvětlení uvnitř, palubní počítač Maxi Dot, manuální klimatizaci, výškově nastavitelná přední sedadla, infotainment Swing s 6,5palcovým displejem a Apple konektivitou, elektrické ovládání předních oken a vnějších zpětných vyhřívaných zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, nebo vnější kliky dveří v barvě karoserie.
Navíc existují i širší možnosti výběru paketů. V paketu Interiér za 10.000 Kč jsou třeba vyhřívaná přední sedadla, elektrické ovládání oken vzadu, USB konektory pro nabíjení vzadu, či malý kožený paket, v paketu Exteriér za 16.000 Kč jsou litá 16palcová kola, dynamické zadní blinkry či zadní parkovací senzory a za 12.000 Kč můžete mít větší 8palcový infotainment či bezdrátové nabíjení telefonů (paket Connectivity).
Za stejné peníze jako Ambition je i akční verze 125 let, která má v základu většinu výše zmíněných prvků jinak zahrnutých v paketech (chybí prvky paketu Connectivity). Pokud jsou vám akce ukradené a chcete prostě jenom Škodu Scala Ambition s metalízou a litými koly, připočtěte si k základní ceně 397.900 Kč nejméně 13.000 Kč, respektive 14.400 Kč. Pro ty z vás, kteří nechtějí hledat kalkulačku, je to 425.300 Kč. Výhodněji však vychází akční verze 125 let, která má „liťáky“ za 13.000 Kč už v základní výbavě.
Pojďme srovnat srovnatelné
Aby to bylo spravedlivější, pojďme si nyní zkusit sestavit Hyundai i30 do takového stavu, aby co nejvíce odpovídal výbavě Škody Scala Ambition. V takovém případě bychom museli sáhnout po druhé nejvyšší výbavě Smart, která s motorem 1.5 CVVT startuje na 399.990 Kč. Kola jsou litá 16palcová, diodová světla jsou pouze vpředu, zato uvnitř najdete bezdrátovou nabíječku telefonů, automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio s 8" dotykovým displejem, DAB, USB a Android Auto i Apple CarPlay, vyhřívaná přední sedadla, bluetooth handsfree a při parkování můžete být v klidu díky senzorům vpředu i vzadu.
A co z tohoto srovnání vlastně vyplývá? V podstatě dvě věci: Škoda Scala není levná, ale za svou cenu nabídne adekvátní výbavu. Zato Hyundai i30 levný je, ale hodně dělá aktuální sleva 40.000 Kč platná pro všechny výbavy a motory. Za cenu 319.990 Kč toho Hyundai i30 nabídne fakt hodně, aby se ale výbavou dotáhl na konkurenta z Mladé Boleslavi, chtě nechtě se dotáhne i na jeho cenu. Oba koncepty ale fungují, protože Škoda Scala a Hyundai i30 se u nás v letošním roce prodávají téměř stejně dobře.
Je škoda, že si oba vozy nemůžeme porovnat i vizuálně. Hyundai totiž zatím vydal jen jednu sadu fotek modernizovaného kompaktu i30 a vůz zatím není ani v konfigurátoru. Škoda má konfigurátor propracovanější, snímky scaly za nejnižší cenu však vzhledem k nemožnosti srovnání s nejlevnější i30 dávám do galerie pouze jako zajímavost.
Hyundai i30 HB vs. Škoda Scala: Srovnání základních a motorů |
Model |
Hyundai i30 |
Škoda Scala |
Motor |
1.5 CVVT |
1.0 TSI |
Převodovka |
6M |
5M |
Zdvihový objem [cm3] |
1498 |
999 |
Válce/ventily |
4/4 |
3/4 |
Největší výkon [kW/min] |
81/6000 |
70/5000 |
Točivý moment [N.m/min] |
144/3500 |
175/2000 |
Maximální rychlost [km/h] |
187 |
188 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
12,3 |
10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
neuvedena |
5,2-6,5 |
Základní cena [Kč] |
319.990 (Start) |
397.900 (Ambition) |
Cena ve srovnatelné výbavě [Kč] |
399.990 (Smart) |
397.900 (125 let) |