TEST Hyundai i20 N Premium: Že blesk nikdy neudeří dvakrát na stejné místo? Hloupost!

Třetí automobil mladé sportovní divize korejské automobilky se hlásí do služby na českých silnicích. Vychovali jsme si ho podle svých představ, a tak mu není moc co vytknout.
Radosti
Vynikající trakce přední nápravy...
...a hravost té zadní
Není přehnaně tvrdé
Prostorný interiér
Super spotřeba
Starosti
Nevýrazný zvuk motoru
Chod pedálů a řadičky
Úzká sedadla v oblasti ramen
10  /10

Představte si, že natočíte fakt dobrý film, který uspěje u kritiků, lidé na něj chodí do kina a neztrácí se v konkurenci. Získáte tak peníze a důvěru studia a řeknete si, že uděláte ještě pokračování. Jsou dva způsoby, jak to může dopadnout. Buď jste James Cameron a natočíte Terminátora 2, nebo jste Michael Bay a uděláte digitální čurbes, na který se možná dobře kouká, ale nemá žádnou přidanou hodnotu a po roce po něm neštěkne ani pes.

Tím se dostáváme k dnešnímu autu a je tak na čase zopakovat už dost ohraný úvod. Hyundai chtěl pořádná sportovní auta, ale neuměl je. Přebral si pana Alberta Biermanna z divize BMW M a ten mu mimo jiné postavil ostrý hatchback i30 N. Společně ho hodili mezi vlky a on se skvěle začlenil do smečky a lidé si ho oblíbili.

Rozhodli se tedy úspěch dvakrát zopakovat. Následovalo tak SUV Hyundai Kona N, taková sázka na jistotu v kategorii, kterou nikdo reálně nepotřebuje, ale stejně slaví prodejní úspěchy. No a třetím autem je i20 N, které vstupuje do revíru poněkud sterilního Volkswagenu Polo GTI, nepříliš vážného Suzuki Swift Sport a současného krále malých strojů na zábavu, Fordu Fiesta ST.

Spěchat na koni do konce bitvy?

Renault Clio R.S. už není. Peugeot 208 se tváří, že označení GTi už nezná. Audi už S1 také nedělá a místo toho nasadilo do výroby SUV variantu citycarver. V kategorii malých ostrých hatchbacků za normální peníze už toho prostě moc nezbylo a Hyundai tak vycítil příležitost, jak se ukázat v dalším segmentu, kde může nabídnout svůj um na menším půdorysu.

Hyundai i20 N dává logiku i proto, že právě s i20 divize motorsport závodí ve WRC. Podle viceprezidenta Thomase Schemery je právě rallye speciálem i20 Coupé WRC, který získal pohár v letech 2019 a 2020, novinka inspirovaná. Závodní verze ale nemá s tou silniční samozřejmě takřka nic společného.

Čtyřválec, hm…

Hyundai vyzbrojil nejmenší N zážehovým čtyřválcem 1.6 T-GDI s přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním ventilů, opatřil ho přepracovaným turbodmychadlem a novým mezichladičem. Výsledek se tak chlubí výkonem 150 kW (204 koní) v 5500 otáčkách za minutu a točivým momentem 275 N.m již od 1750 otáček. Parametry motoru tak skvěle zapadl mezi konkurenty.

Jedinou volbou převodovky je šestistupňový manuál podporující funkci Launch Control. Za důležité považuji, že si u i20 N můžete připlatit za mechanický samosvorný diferenciál, který je součástí balíčku Premium. Připlatíte si sice 80.000 Kč, ale získáte také lepší audiosystém či navigaci. Testované auto balíček samozřejmě mělo.

Autu zůstávají také široké možnosti nastavení jednotlivých komponentů a pět jízdních režimů, z toho jeden volně konfigurovatelný. Kontrola trakce funguje ve třech úrovních a lze ji zcela vypnout. Už ve sportovním režimu N skočí do výchozího nastavení Sport, při kterém je benevolentnější. Stejně tak se zapnou i automatické meziplyny, vypnete je červeným tlačítkem na volantu.

Děláme hot hatch

Velký motor a převodovka s meziplyny samozřejmě na okreskového rošťáka nestačí (to není mé přirovnání, takhle i20 N tituluje samotný Hyundai). Pro nejlepší výsledky tak konstruktéři vyztužili šasi na dvanácti místech, upravili geometrii, zvětšili odklony a přidali výztuhy. Vpředu je náprava McPherson s příčným stabilizátorem a vzadu polotuhá náprava s vlečenými rameny.

Samozřejmostí jsou pak tužší pružiny a sportovní tlumiče. Brzdový systém má vpředu oproti běžné i20 o 40 mm větší kotouče, které jsou za 18palcovými hliníkovými koly. Kalibrováním prošel i posilovač řízení a snížil se i poloměr otáčení. Veškeré změny na autě naštěstí nepřidaly moc hmotnosti a výsledek váží jen 1190 kg.

Už na pohled rošťák

Přední sedadla jsou na poměry ostrých hatchbacků nadprůměrná. Sedák není rovný, ale trochu sklopený, takže do sedadla pěkně zapadnete a při brzdění nekloužete dopředu. Jedinou výtku mám v tvarování okolo ramen, kde je opěrka po stranách vystouplá dopředu. Menší postavy do nich zapadnou, ale širší budou trochu tlačit. Zvyknete si. Jinak to jsou klasické skořepinky s manuálním nastavením a bez možnosti prodloužení sedáku.

Volant není čtyřramenný jako u standardního modelu, ale převzatý z i30 N, s dedikovanými tlačítky pro jízdní režimy. Řadička je taktéž shodná a najdete tu i hliníkový povrch pedálů. Všechny plasty i20 N jsou tvrdé a oproti i30 N už po prvním nasednutí cítíte, že jste v levnějším autě. Překvapila ale vzdušnost interiéru, stále použitelná zadní sedadla a úpravy se obešly bez dodatečné vzpěry v kufru, jako má i30 N Performance.

Zvenku má sportovní dvacítka klasicky velkou tlamu, širší prahy, vzadu pořádný výfuk a na přání můžete mít i černou střechu. Zadní křídlo může někomu připomínat laciný tuningový doplněk, ale osobně mi k designovým úpravám sedělo. Kola jsou vždy osmnáctipalcová v tmavém designu. Standardně jsou na nich obuté pneumatiky Pirelli, ale my už měli zimáky Hankook Winter i*cept evo 3.

Honda Civic

Honda Civic je sportovnější typ vozu od japonské automobilky. Symbol spolehlivosti a robustního zpracování zůstává u atmosférických motorů i poté, co většina konkurence přešla na menší objem a přeplňování.

10. generace • Honda Civic Type-R • Test Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT • Ceny v ČR • Test Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC • Dostupné motory • Test Honda Civic Type R GT 2020

Diskuze (15) Další článek: Toyota překvapila novým Yarisem GR Sport. A něco nám říká, že to bude pecka

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,