Korejská automobilka bude i v příštích letech upevňovat svoje postavení na evropském trhu. Pomoci jí k tomu má záplava novinek, sportovní modely i účast ve světovém rally šampionátu.
Když na pódium v neokázalém sídle Hyundai Motor Europe na okraji německého Offenbachu vystoupil Allan Rusforth, jeho viditelné sebevědomí nevypadalo jako naučená póza vysokého manažera. Viceprezident HME seznámil v úterý dopoledne novináře z celé Evropy s ambiciózními plány svého zaměstnavatele na příští roky.
„Jsme skutečně evropská značka“, předestřel Rusforth hned v úvodu prezentace sdělení, které se v následujících desítkách minut mělo opakovat v mnoha variacích. Celkem 95 procent aut, která Hyundai v Evropě vyrábí, zde bylo také navrženo a zkonstruováno. Evropské vývojové středisko Hyundai sídlí v Rüsselsheimu – nedaleko Frankfurtu nad Mohanem a doslova na domácí půdě tradiční evropské automobilky Opel.
Auta made in EU
„Devadesát procent aut, která v Evropě prodáváme, zde také vyrábíme,“ vysvětluje Rusforth, proč se nebojí mluvit o korejské značce jako o „evropské“. Vedle továrny ve slezských Nošovicích má automobilka rozsáhlý výrobní závod rovněž v Turecku.
I díky tomu dokázala Hyundai zvýšit svůj tržní podíl v Evropě z 1,8 % v roce 2008 na 3,5 % letos. O rychlém rozvoji svědčí i fakt, že na evropských silnicích jezdí více než tři miliony aut této značky. „Přitom 75 procent z nich je mladších sedmi let,“ zdůraznil Rusforth.
Tím však její růst na starém kontinentu nekončí. Do roku 2020 chce mít Hyundai z celého trhu rovných pět procent a být považována za nejoblíbenější (most loved) automobilovou značku.
Klíčem k dalšímu růstu má být podle Rusfortha masivní produktová expanze. Strategie nazvaná „2017 Product Momentum“ přivede v následujících čtyřech letech na trh 22 nových modelů a modelových variant – mezi nimi i takové, které by od korejské značky ještě před několika lety nebral nikdo vážně.
Chystá se limuzína i sportovní modely
Už ve druhém čtvrtletí roku 2014 začne Hyundai v Evropě prodávat luxusní model Genesis, jehož novou generaci předtím uvede na trhy v Severní Americe a Asii. Velký sedan s pohonem zadních nebo všech kol a nabídkou motorů zahrnující i pětilitrový osmiválec se pokusí odlákat část zákazníků tradičním evropským prémiovým výrobcům. Jeho hlavní misí však bude dále pozvednout image značky a zvýšit její vnímanou hodnotu mezi zákazníky.
Stejný účel bude plnit další ohlášená novinka Hyundai pro Evropu: řada sportovních modelů, sdružených pod novým subbrandem „N“. Zatím automobilka nezveřejnila nic víc než ono písmeno a jeho grafickou podobu. Dobrým vodítkem ale může být sesterská Kia, která nedávno uvedla na trh „ostrý“ hatchback cee’d GT s turbomotorem 1,6 l o výkonu přes 200 koní. (Na Slovensku vyráběný Cee’d je technicky totožný s nošovickým Hyundai i30.)
Sestava pro WRC
A aby Korejci dodali připravovaným sportovním modelů váhu, vstoupí od příštího roku do mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na úterní tiskové konferenci firma odhalila barvy soutěžního Hyundai i20 WRC pro sezónu 2014 a prozradila jméno titulárního sponzora – Shell.
Hyundai i20 WRC v oficiálních barvách pro sezónu 2014; titulárním sponzorem je Shell
Za volantem speciálu se objeví známá jména z mistrovství světa: Thierry Neuville, Juho Hänninen, Dani Sordo a Chris Atkinson. Křest ohněm čeká na tovární tým už v lednu na slavné rally Monte Carlo.
Jak se povede novému týmu na tratích rychlostních zkoušek, neví v tuto nikdo. Jisté je, že v pomyslném závodu o přízeň evropských zákazníků se Hyundai dere agresivně nahoru už teď. Svědčí o tom i postavení značky na českém trhu. Zatímco v roce 2008 jí náleželo 5. místo v žebříčku registrací nových osobních aut, dnes je pevně usazená na druhé příčce – hned za domácí Škodou.
Psáno pro E15