Hyundai Atos Prime: mini do města (test)

Hyundai Atos Prime: mini do města (test)

Kapitoly článku:


Levně, ale účelně

Palubní deska působí levným dojmem, což ale nevadí, Atos je levný vůz. Je v podstatě celá poskládána z tvrdých šedý plastů a rozhodně vás neunudí k smrti jako palubky některých německých vozů. Horní část je lehce zvlněná, díky čemuž je možná za kapličku přístrojů položit třeba mobil nebo peněženku. Předtím je ale vhodné dát na povrch kousek gumy, jinak budou předměty v zatáčkách po palubce jezdit. Uprostřed palubky, zcela vzadu pod sklem, jsou digitální hodiny. Intenzita podsvícení je dobrá, ovšem při rozsvícení světel se sníží. Za slunečného počasí pak hodiny takřka nevidíte, zejména když slunce svítí zezadu nebo zboku. K dílenskému zpracování jen dodám, že plasty na dotek nevržou, na lícování jsem chyby nenašel. Jen při jízdě něco hrkalo v místě středového tunelu, určitě to ale není nic, co by servis neopravil.

  
Světle šesdý interiér působí levně, nicméně je účelný

Středová konzola není protažena až k tunelu, takže pokud máte kratší nohy, můžete se bez problému „rozvalit“ od vzniklého prostoru. Delším osobám ale bude konzola vadit, jak jsem už zmínil výše. Palubní přístroje jsou přehledné, ale strohé, chybí otáčkoměr, na druhou stranu je tu indikátor otevřených dveří, který rozhodně u malých vozů není běžný. Trochu mi vadilo, že se hladové oko ozvalo příliš pozdě, ručička palivoměru byla již za polovinou ukazatele rezervy, když červená dioda rozsvitla. Je navíc škoda, že rozsvícení nedoprovází nějaký zvukový signál.

  
Volant má tenčí věnec --- Kaplička a místo za ní --- Středová konzola není protažena k tunelu

Ergonomie ovládání

Sloupek řízení je možná až zbytečně vysunut do prostoru řidiče a bohužel ho není možné polohovat, ani výškově, ani podélně. V praxi to znamená, že i malí řidiči okolo 175 cm budou sedět zcela vzadu, jinak by měli příliš pokrčené lokty. Stěračům chybí pozice pro jedno setření, musíte vždy zapnout cyklovač a poté stěrače zase vrátit do nulové pozice. Cyklovač neumí měnit intenzitu stírání, což by se někdy hodilo. Na druhou stranu Atos patří do kategorie, která nemůže mít stejné možnosti jako dražší vozy, některé drobnosti zkrátka chybí. Ovládací prvky jsou hezky po ruce, trochu mne jen překvapilo zapínání mlhovek; místo po levé ruce u ovladače světel se nachází nad rádiem. Je možné zvlášť zapnout přední a zvlášť zadní.

   
Za ruční brzdou je malý držák na nápoje, stejně jako před řadičkou --- Řadicí páka je poněkud dlouhá --- Otvírání zavazadlového prostoru a nádrže paliva

Schránka před spolujezdcem je otevřená a navíc není příliš velká, takže slouží spíše odkládání drobností při jízdě, není radno v ní něco přechovávat přes noc. Pro to je tu zásuvka pod sedadlem řidiče, kam lze schovat třeba panel od rádia. Kapsy ve dveřích nejsou příliš velké, mapa či časopis se zde ale schová. Na středovém tunelu jsou celkem tři držáky na nápoje, kvůli své malé hloubce mi ale půllitrová pet láhev neustále za jízdy vypadávala. Z tohoto důvodu jsem si netroufl dát do držáku kelímek s kávou. Na brýle nebo mobil ale skvěle poslouží malé kapsičky pod volantem, každá na jedné straně.

  
Odkládací kapsy ve dveřích jsou spíše kosmetické --- Schránka před spolujezdcem nemá víko

Hezké, ale úzké

Vnější design patří mezi ty povedenější, Atos určitě nestojí ve stínu malých vozů jako Kia Picanto, Fiat Panda nebo Daewoo Matiz. Možná má až příliš velké světlomety vzhledem k tomu, že je dost úzký; jeho výška je větší než šířka. Délka pak o mnoho nepřesahuje 3,5 m. Oblé tvary s nepatrnými lomy a prolisy na boku karoserie dobře dotváří celkový tvar vozu, který se dá označit jako líbivý; potěšilo mne, že záď vozu není tak rovná jako u Pandy, takže vůz nepřipomíná dodávku. Z profilu ale vozu moc nesedí malá 13" kola, na to, jak je auto vysoké, by to chtělo kola alespoň o jeden palec větší. Zvláštní je řešení výsuvné antény rádia na levém A-sloupku; pokud byla zcela vytažená, při nastupování byla nebezpečně blízko mého oka.

  

  

Měkčí do města

S malým Atosem se velmi dobře manévruje, průměr otáčení je menší než devět metrů. Parkování není problém ani díky posilovači s optimálním účinkem; při vyšších rychlostech mohl být nepatrně tužší. Velké kolo volantu se k malému vozítku příliš nehodí, důvodem je absence posilovače v základní verzi. Bez něj má totiž větší „obruč“ opodstatnění. Odpružení vozu je spíše komfortní, jízda po městě není problém. Snad jen výraznější příčné nerovnosti podvozek příliš nezvládá, ale to je celkem běžné. Na dálnici je jízda snesitelná, nekoná se žádná masáž jako u sportovně založených aut.

  

  
Několik detailů

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud